Forfatter Emne: Videre med luftkompressor !  (Læst 12199 gange)

ksor

• Gæst
Videre med luftkompressor !
« Dato: December 27, 2012, 13:23:01 »
Nu skal jeg til at forberede installationen af trykluft og her i den forbindelse nogle tvivlsspørgsmål, som jeg håber +en eller anden kan afklare.

De tre SIDSTE billeder på nedenstående side, forklarer problemerne:

1. billede (af de tre sidste) viser tilslutningsforskrueningen - hvad er det for en 'fætter', hvad hedder den og hvor fås den ?
2. og 3. billede viser komponenterne i kompressoren, og hvad jeg TROR er lufttøreren - men er det en lufttørrer ?

Afgangen fra kompressoren

Afgangen sker gennem en fleksibel slange med denne 'forskruening' - hvad er modparten til sådan én ?

Et stykke 3/4" rør med gevind kan skrues et par omgange, men så forhindrer en forkert stigning - tror jeg - at det kan drejes længere.

Hvad hedder og hvor får jeg fat i sådan en modpart til denne ?

Er der indbygget tørrer ?

Jeg er lidt i tvivl om der er en indbygget lufttørrer eller ej.

Oversigten her bruges til servicering af kompressoren - for enden af de røde og grønne streger er kun angivet et timetal - ingen komponentbetegnelse.

Jeg tror komponenterne skal betegnes som vist på billedet - klik på det for at gøre det større !

Den øverste radiator er sandsynligvis en oliekøler, medens den nederste kunne tyde på noget indbygget tørring af en eller anden slags. Den blæser jeg har indtegnet findes faktisk - se næste billede - og den giver den med pilene angivne luftstrøm.

Her kan siden af de to radiatorer lige ses som angivet med taleboblerne.

Ruminddelingen mangler selvfølgelig bagsiden - som jo er afmonteret - men ved normal drift, vil blæseren kunne trække luft fra højre, ind gennem luftkøleradiatoren, videre gennem blæseren og op i rummet under oliekølerradiatoren og videre gennem radiatoren ud i det fri.

Jeg synes dog ikke jeg kan finde aftapningen til kondensvandet fra luftkøleradiatoren - hvor kan den være placeret ?

« Senest Redigeret: Januar 20, 2013, 09:12:45 af Frylund »

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Videre med luftkompressor !
« Svar #1 Dato: December 27, 2012, 17:25:47 »
Det første foto er en 3/4 union med rørgevind, der er ikke andre muligheder mig bekendt. Du kan nok ikke købe en halv ,men en komplet og koster ikke mange kroner. Prøv ved en  VVS Grossist
Alt det andet med fufttørre har jeg ikke så meget kenskab til
Hans

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #2 Dato: December 27, 2012, 17:39:41 »
Jeg tror der er tale om en luftkøler hvilket ikke er det samme som en lufttørrer.
« Senest Redigeret: December 27, 2012, 20:08:27 af Max »

j håndstad

• Hero Member
« Svar #3 Dato: December 27, 2012, 19:14:06 »
Jeg tror ikke din forskruning er en vvs jeg tror det er til noget hydraulik da der er en o ring indvolveret samtidig ligner det ikke tomme gevind men mere mm gevind.

ksor

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 27, 2012, 20:30:15 »
Det første foto er en 3/4 union med rørgevind, der er ikke andre muligheder mig bekendt. Du kan nok ikke købe en halv ,men en komplet og koster ikke mange kroner. Prøv ved en  VVS Grossist
Alt det andet med fufttørre har jeg ikke så meget kenskab til
Hans

Jeg tror ikke der er tale omnoget rør-gevind, da jeg som sagt IKKE kan få et 3/4" nippelrør til at gå på mere end 1 til 1,5 omgang !

ksor

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 27, 2012, 20:41:34 »
Jeg tror der er tale om en luftkøler hvilket ikke er det samme som en lufttørrer.

Forskellen er vel bare, at der ved en RIGTIG tørrer er tale om 1) en betydelig større afkøling og 2) en mulighed for at dræne kondensvandet.

En luftkøler vil vel (næsten) altid give vand i luften, da den en given mængde fugtighed i normalluften, ved en komprimering netop øges pr. volumeenhed og en efterfølgende afkøling ved meget hurtigt nå dugpunktet og dermed give kondensvand i den komprimerede luft !

Man skulle næsten tro, at en sådan simpel luftkøler er sælgers argument for at "motivere" folk til at købe en egentlig lufttørrer - "Du kan jo se, hvor meget vand, der er i luften !" ville sælger sige  ;D ;D ;D

Hvad er formålet med en så simpel luftkøler ?

ksor

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 27, 2012, 20:46:11 »
Jeg tror ikke din forskruning er en vvs jeg tror det er til noget hydraulik da der er en o ring indvolveret samtidig ligner det ikke tomme gevind men mere mm gevind.

Nej, jeg tror heller ikke der er tale om rør-gevindm da jeg som skrevet IKKE kan skrue et 3/4" nippelrør mere en 1-1,5 omdrejning !

Den modsatte part skal jo godt nok videre i 3/4" rør - men er det så en "sjover" man selv skal til at lave ?

Passende til O-ringen og med udvendigt mm-gevind i den ene ende og indvendigt 3/4" rør-gevind i den anden ene  :o :o :o !

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #7 Dato: December 27, 2012, 21:27:17 »
Formålet med en luftkøler er vel at køle luften ned til omgivelsestemperaturen efter den er blevet varmet op på grund af komprimeringen, det påvirker ikke vandindholdet.

Formålet med et lufttørrrer er at hive det vand der er i luften ud så vandet ikke ender i værktøjet og malingen.

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: December 27, 2012, 21:28:05 »
Der findes også unioner til vvs, med o-ring, men om de har anderledes gevind ved jeg ikke.

http://www.b2b-shop.dk/shop/radiatorforskruning-3-7352p.html

Men så må du jo til drejebænken :)

Ellers kan du måske skrue den halvdel af, der sidder på kompressoren?

Jeg har ikke kikket dine billeder, det ville være meget nemmere, hvis du lagde dem ind i fora her...

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 27, 2012, 21:58:57 »
Der findes også unioner til vvs, med o-ring, men om de har anderledes gevind ved jeg ikke.

Jeg har ikke kikket dine billeder, det ville være meget nemmere, hvis du lagde dem ind i fora her...

mvh jens

Ja, men jeg ville så skulle gøre arbejdet to gange, da jeg vil have det på min egen side også - for dig er det jo bare ét klik mere.

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: December 27, 2012, 22:54:52 »

mvh jens

Ja, men jeg ville så skulle gøre arbejdet to gange, da jeg vil have det på min egen side også - for dig er det jo bare ét klik mere.

Ja men det bliver jo til mange klik, når nogle af de mange brugere her skal ind og kikke.
Så de par klik du selv skal udføre extra er jo småting.
Jeg synes de giver bedre sammenhæng, når billederne er med, her på fora.
Dessuden kikker jeg ofte  på min mobil, og så er det extra besværligt, at skulle ind på en ny side, og så tilbage igen, så hurtig er mobilnettet jo heller ikke.

mvh jens
« Senest Redigeret: December 27, 2012, 23:41:09 af jens »

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #11 Dato: December 27, 2012, 23:24:52 »

Om du skal linke til billederne på din hjemmeside eller du skal linke til din side er da samme arbejde.

ksor

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 28, 2012, 02:09:52 »

Om du skal linke til billederne på din hjemmeside eller du skal linke til din side er da samme arbejde.
Da ikke når der er tre billeder.

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: December 28, 2012, 06:43:40 »

Så tre klik da, men det er jo mere besværligt for alle os andre, især når vi bruger mobilen.
Og som spørger der gerne vil have hjælp, bør man jo gøre det lettets muligt, for de andre brugere at hjælpe, og så er tre extra klik vel en ringe ulejlighed.
Og lukker du din side, vil mange af dine  indlæg måske ikke rigtig give nogen mening?

Men det giver selvfølgelig, rigtig mange hit på din hjemmesiden ? ::)

mvh jens
« Senest Redigeret: December 28, 2012, 08:52:54 af jens »

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #14 Dato: December 28, 2012, 09:23:11 »

Lad nu være med at gøre det værrre end det er, navngiver du dine billeder ordentlig, ja så er opgaven da til at overse.

Men du gider måske ikke gøre det nemt for dem der skal hjælpe dig, så bare det er nemt for dig er det fint ?