Forfatter Emne: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine  (Læst 14767 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Dato: November 27, 2011, 14:10:15 »
Som jeg har skrevet om i en anden tråd, trænger min Rexon RDM100 til at blive erstattet af en anden, så jeg er begyndt at kigge mig omkring.
Jeg vil kunne bruge maskinen til tre ting:

1. Bore huller op til 22.5 mm, (55 mm i træ).
Det kan de stort set alle klare.

2. Skære gevind op til 16 mm
Det her er noget jeg har læst om, men aldrig prøvet. Lige nu kæmper jeg med en spids i patronen for at styre en almindelig snittap. Det er ikke optimalt. Er det lettere at have med at gøre på en søjleboremaskine med gevindfunktion?

3. Lave simple fræsninger i aluminium med en endefræser.
Fx. fræse et 12 mm bredt spor i en aluplade i en vinkel på x°. Jeg har både kryds- og rundbord at sætte på maskinen, og sporets dybde er ikke kritisk.

Jeg har kig på denne Arboga E830: http://www.dba.dk/soejleboremaskine-arboga-t/id-77809145/ som jeg fandt en beskrivelse af på en tysk hjemmeside: http://www.maschinensucher.de/A793428/Saeulenbohrmaschine-Arboga-E830.html
Den ser ud til at kunne det hele og prisen er i mit lag, men er mine ideer og ønsker realistiske og kan maskinen opfylde dem?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #1 Dato: November 27, 2011, 14:36:48 »
Arboga'aen er en fin maskine, dog har du nok ikke mulighed for,en spændebolt til at fastholde fræseværktøjet i konusen.
Det er næsten nødvendigt, for at bruge den til at fræse på, da værktøjet har det med at ryge ud af konusen.

Det er nemmere med en boremaskine med gevindskærefunktion, den skår aut. bak når den rammer et dybdestop.
Det findes også et gevindskærehoved, til en alm. boremaskine der selv slår bak, når der rykkes op i den.


mvh jens
« Senest Redigeret: November 27, 2011, 14:41:30 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #2 Dato: November 27, 2011, 17:14:08 »
Du kan få/lave en omløbsmøtrik til Arbogaen, så en MK3 bliver holdt fast.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #3 Dato: November 27, 2011, 18:34:15 »
Du kan få/lave en omløbsmøtrik til Arbogaen, så en MK3 bliver holdt fast.
Ved du om spindlen allerede har gevind til det?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #4 Dato: November 27, 2011, 18:36:33 »
Det findes også et gevindskærehoved ...
Der skal to til for at dække de gevind jeg gerne vil kunne lave, og de koster omkring 3.000 kr pr stk. fra ny.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #5 Dato: November 27, 2011, 19:09:10 »
Der er gevind på spindlen på en Arboga. Tricket består så i at købe de opslidsede MK3 konusser hvor man kan opspænde cylindriske værktøjer.

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/copy_of_3_MORSE_TAPER_COLLETS.html

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #6 Dato: November 27, 2011, 21:14:14 »
Herligt.
Den er da lige vokset et par numre på drømmeskalaen.
Jeg mener at den har MK4, men det kan man også få holdere til kan jeg se.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #7 Dato: November 27, 2011, 23:13:11 »
Hvis/når du køber Arbogaen kan jeg hjælpe dig med foto af de dele der skal  bruges til montering af fræseværktøj. Har selv en Arboga magen til og det er en fin maskine. Den har dog visse problemer når man fræser.  Hvis maskinen er i rimelig stand er prisen rigtig god.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #8 Dato: November 29, 2011, 01:49:20 »
.. hjælpe dig med foto af de dele der skal  bruges til montering af fræseværktøj.
Hvis du har en løsning på at få den til at kunne fræse, vil jeg meget gerne se billeder af den.
Jeg var nemlig en tur i Hårlev hos BN og se på uhyret.

E830 har ikke noget gevind på spindlen, så umiddelbart kan der ikke monteres kæber til en fræser direkte i konussen.

Spindlen har ikke et gennemgående hul, så der kan ikke umiddelbart spændes nogle fræser-holdere med MK4 fast i den. Jeg har fundet en røntgentegning af en 825'er, og på den model trækker gearkassen en stjerneaksel, som går inde i den roterende del af spindlen. Det gør det umuligt at sætte en antræks-stang igennem.

Hastigheden er max 890 rpm. hvilket nok vil give problemer med boring af små huller ifølge BN. Motoren er for stor til min VLC, og gearkassen vil nok heller ikke have godt af at farten bliver dobblet op.

Der følger et gevindværktøj til store gevind med, det er jo tillokkende, men BN mente, at der var for meget moment og for lidt føling med tingene til at skære små gevind på den. (Mit behov indtil nu har været 4-16 mm, men tingene har det jo med at udvikle sig i alle retninger.)

Der stod også et par Strands S-68 bordmaskiner til 6.500 kr. De har begge gevind på spindlen, men jeg tvivler på at jeg kan få plads til at lave det jeg vil, hvis der bliver monteret et krydsbord + rundbord oven på foden. De tager jo en god del af højden. Krydsbord + gevindværktøj fylder også en del. Jeg kan ikke finde data på Strands S-68, men dens omdrejninger er op til 3.000 rpm, så den side er OK.

De maskiner der har højde og krydsbord starter med priser omkring 15.000 kr - det kræver lidt opsparing på hobbykontoen.
Alle priser hos BN er excl. moms!!

Hans Ingvorsen spørger i tråden "Hjælp, Hjælp" om forskellen på Strands og Arboga.
Så vidt jeg har fået oplyst, var Strands, Modig og Arboga tre forskellige svenske fabrikker. Arboga har opkøbt de to andre, som herefter kun eksisterer på brugtmarkedet.

Iøvrigt har jeg kraftigt opfordret BN til at sætte priser på sin hjemmeside - det vil gøre min søgen lettere. Hans argument mod er, at så tror sælgerne, at de skal have lige så meget for deres brugte maskiner - ta da, da.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #9 Dato: November 29, 2011, 17:28:03 »
Hej Erling. Nu må du have mig undskyldt men jeg tog fejl det er en em 825 jeg har, da prisen også passede nogenlunde med det jeg gav for min var jeg ikke i tvivl.
Mvh Jørgen. :( :( :(

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #10 Dato: November 29, 2011, 18:31:21 »
det er en em 825 jeg har, da prisen også passede nogenlunde med det jeg gav for min var jeg ikke i tvivl.
OK med det. Der er sådan en på dba, men dens bord er slemt forknoklet, så jeg har ikke været så interesseret i den.
Men jeg har tænkt over om ikke det er muligt at sætte en møtrik på enden af røret på min nuværende maskine. Hvis den har et trykleje til at spænde op mod spidsen af en MK 2 spændekæbe, så burde det vel kunne holde fræseren på plads. Den aksel der løber rundt ender i et leje, som sidder i plan med bunden af den passive del af spindlen. En spændepatron må stikke lidt ud af den aksel, og det stykke skal ramme toppen af et trykleje, evt en bøsning der passer ned i tryklejet og giver en skrå kant.. Møtrikken skal så spænde på den anden side af samme trykleje.
Så vidt jeg kan se, vil jeg ende med en aksel der kører fastspændt mellem to tryklejer (det i toppen kan være et konisk, jeg har ikke set efter) og med et kugle/rulleleje i bunden til at tage det sideværts tryk.
Vil det ikke være tilstrækkeligt til at holde fræseren godt fast?
Prisen vil være en lidt kortere maksimal dybde, da møtrik + leje i sagens natur vil blive omkring 10 mm høj.
Lyder ideen helt tosset?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #11 Dato: November 29, 2011, 19:04:33 »
Hej Erling. Jeg kan ikke lige overse hvordan du vil lave det men det første krav er at der er slidsehul i spindlen så du kan afmontere værktøjet (borepatronen)
Planet på den maskine jeg købte var også forknoklet med mange huller og knækkede T noter, hullerne blev fyldt op med plastic padding med stål i, de knækkede T noter kunne repareres ved at fræse ud til montering af rep stykker monteret med unbrako bolte. Så hvis prisen er rigtig var den måske vær at overveje.
Mvh Jørgen.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #12 Dato: November 29, 2011, 19:11:35 »
Har været på DBA og kikke og den har jeg set før den er slem da fundamentet også er revnet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #13 Dato: November 29, 2011, 21:36:44 »
... hvordan du vil lave det
Nedefra ses:

Inderst den Ø 22 mm roterende aksel med MK2 hul.
Godset er kun 2.12 mm tykt i kanten, så den kan ikke få et gevind på.

Bundlejet 22 X 47 X (14). Jeg har ikke haft det ude, så jeg ved ikke om det er konisk eller ej.

Spindlens flange er Ø 60 mm (med Ø 47 mm hul til lejet).
Spindlens krop er Ø 40 mm, og der er hvad der skal være af not, tænder og hul til udstøder-kilen.

Det er det 60 mm tykke stykke jeg kunne forestille mig at lave gevind på.  Med en stigning på 1.0 vil det spise ca 1.5 mm af diameter, og godset omkring lejet går altså fra de nuværende (60-47)/2 = 6.5 mm til 5.75 mm.

Det jeg overvejer er, at sætte en spændetang (MORSE TAPER COLLET) op i konussen, lægge et trykleje under spidsen af den (fx SKF aksial-leje 15 X 28 X 9) og spænde det hele fast med en hjemmelavet "møtrik"/skål med Ø 60 mm indvendigt gevind der passer på flangen, et 20-22 mm hul i midten som passer med lejet og et 12.5 mm hul i bunden, som fræseren kan stritte ud gennem.
Det sæt tænger jeg har kig på fra RDG er 2 - 12 mm, og afhængigt af om toppen er skrå eller lige, kan det være nødvendigt med en bøsning mellem bunden af tangen og toppen af lejet.

Jeg kan se løsningen for mig, men jeg er i tvivl om, om det er tilstrækkeligt at spænde en MK 2 spændetang fast på den måde, eller om den vil rasle rundt.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #14 Dato: November 29, 2011, 22:54:59 »
Hej Erling. Jeg ville nok vælge at montere en klembøsning med gevind direkte på spindlen og så lave en fastspænding direkte på tangen noget i stil med Arbogaens montering af tangen.
Mvh Jørgen.