.. hjælpe dig med foto af de dele der skal bruges til montering af fræseværktøj.
Hvis du har en løsning på at få den til at kunne fræse, vil jeg
meget gerne se billeder af den.
Jeg var nemlig en tur i Hårlev hos BN og se på uhyret.
E830 har ikke noget gevind på spindlen, så umiddelbart kan der ikke monteres kæber til en fræser direkte i konussen.
Spindlen har ikke et gennemgående hul, så der kan ikke umiddelbart spændes nogle fræser-holdere med MK4 fast i den. Jeg har fundet en røntgentegning af en 825'er, og på den model trækker gearkassen en stjerneaksel, som går inde i den roterende del af spindlen. Det gør det umuligt at sætte en antræks-stang igennem.
Hastigheden er max 890 rpm. hvilket nok vil give problemer med boring af små huller ifølge BN. Motoren er for stor til min VLC, og gearkassen vil nok heller ikke have godt af at farten bliver dobblet op.
Der følger et gevindværktøj til store gevind med, det er jo tillokkende, men BN mente, at der var for meget moment og for lidt føling med tingene til at skære små gevind på den. (Mit behov indtil nu har været 4-16 mm, men tingene har det jo med at udvikle sig i alle retninger.)
Der stod også et par Strands S-68 bordmaskiner til 6.500 kr. De har begge gevind på spindlen, men jeg tvivler på at jeg kan få plads til at lave det jeg vil, hvis der bliver monteret et krydsbord + rundbord oven på foden. De tager jo en god del af højden. Krydsbord + gevindværktøj fylder også en del. Jeg kan ikke finde data på Strands S-68, men dens omdrejninger er op til 3.000 rpm, så den side er OK.
De maskiner der har højde og krydsbord starter med priser omkring 15.000 kr - det kræver lidt opsparing på hobbykontoen.
Alle priser hos BN er excl. moms!!
Hans Ingvorsen spørger i tråden "Hjælp, Hjælp" om forskellen på Strands og Arboga.
Så vidt jeg har fået oplyst, var Strands, Modig og Arboga tre forskellige svenske fabrikker. Arboga har opkøbt de to andre, som herefter kun eksisterer på brugtmarkedet.
Iøvrigt har jeg kraftigt opfordret BN til at sætte priser på sin hjemmeside - det vil gøre min søgen lettere. Hans argument mod er, at så tror sælgerne, at de skal have lige så meget for deres brugte maskiner - ta da, da.