Kenneth: Nu skal jeg jo passe på, for jeg har jo fundet ud af, at Nortongearkasser er mere kringlede, end som så.
De fleste gearkasser kan begge ting. Det er mest et spørgsmål om, om du vil have mange metriske eller mange tommgevind til rådighed uden at skulle skifte mange hjul. - Den tredje mulighed er, at man f.eks. købe noget som den fine Sjøberg, Søren henviste til, og så bestemme, at man vil lave gevind med bakker og tapper.
DET var filosofien, da jeg allerførst sagde, at du skulle finde ud af, hvor mange gevind du får brug for, og hvordan du vil lave dem.
Der findes ældre metriske engelske maskiner, lavet til det europæiske marked, ligesom Emco findes i en tommemodel til det IKKE europæiske marked. Som Jens siger, så er de første sjældne - og ofte højt prissat.
Jeg ved at på en boxford VSL, er gearkassens håndtag byttet om på de to typer, sså det er let at se. Om det gælder for øvrige Boxford også ved jeg ikke. Myford kaserne ser anderledes ud.
Det er vist den mest uddybende forklaring, jeg kan give dig, og Jens må jo så rette, hvis noget ikke er rigtigt.
Det er kun dig, som ved hvad der er den rigtigt, og har du meget travlt og er i tvivl, så køb noget handy (let at flytte, i en prisklasse der altid kan sælges.