Jo det har jeg
Det er mig der har filmet det, til dig
Ja den er utrolig støjsvag, og kører generelt super godt.
Da jeg har andre drejebænke, så bruger jeg den 9/10 gange uden Norton gearkassen, så jeg slipper for 'larmen'. Skal der bruges tilspænding eller gevind, så laver jeg det på en af de andre
Om jeg havde købt den igen?
Jeg skal prøve at gøre det kort.
Jeg kan godt lide maskiner bygget i Danmark, så SR80 var lige sagen. Og da jeg kunne købe den til 2500kr var jeg ikke i tvivl.
Havde den koster 6-7-8-10.000kr som de normalt sælges til, så havde jeg ikke købt den.
Fordi, at jeg har andre drejebænke.
Var plads osv et problem, så var den klart en god kandidat til en god lille drejebænk.
Jeg har for år tilbage haft en Contimac, en kopi af EMCO 8, og den de fleste 'større' Kina bænke er kopieret efter.
Sammenliget med SR80, - selvom den er mindre, så er den væsentligt bedre på alle punkter. (Altså SR80)
Så ja, det var klart en drejebænk jeg ville købe igen, hvis man kan sige det sådan.
Eller omvendt, - det er ikke en drejebænk jeg nogensinde har intentioner om at sælge igen
Fordelen ved en lille drejebænk er stor når man laver små emner. Kombineret med en klemtang er det et super værktøj.
En anden drejebænk jeg har været ved at købe flere gange, er en TOS MN80a - som et godt bud på en lille, men meget præcis og stabil drejebænk. Men hver gang tænkt, 'nej, jeg har jo SR80'
Men, havde jeg ikke de andre, større drejebænke så ville den ikke være tilstrækkelig.
Men det kommer jo meget an på hvad man skal lave.
Men jeg ved bare af erfaring, at de ting man regner med at skulle lave, sjældent holder stik. Og der vil altid være dén opgave som maskinen liiiige er for lille til. Så vil klart anbefale at købe så stor som overhovedet mulig.
Ikke nødvendigvis med flere funktioner. Men bare med længere vanger, større pinolhøjde osv.
Da jeg gik fra Contimac til en Boxford AUD3 var forskellen også som nat og dag. Den ene var dårlig, den anden føltes lidt som en 'rigtig' drejebænk skal. Og så var den bedre til alt, - præcision, tage spåner, afstik osv osv.
Jeg har set mange Boxford'er solgt for det samme som en SR80. Og her ville jeg klart vælge Boxford'en.
Og den kan (burde) du kunne få ned i en kælder.
I min optik er den det bedste bud på en god, lille drejebænk, som er til at betale. Især kontra hvad du skal give for en tilsvarende ny fra Kina.
Håber at der giver bare lidt mening det jeg har skrevet
Mvh
Ps
Her en video med min gamle Boxford og frekvensomformer.
Når man slog Norton gearkassen fra, så var den også ekstremt lydløs
Og den har mellemgear, som Jens også skrev om. Dvs den bliver mekanisk gearet, så omdr reduceres meget, og momentet stiger tilsvarende
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk