Forfatter Emne: Tos drejebænk  (Læst 12684 gange)

RH

• Hero Member
Tos drejebænk
« Dato: Januar 04, 2017, 21:47:16 »
Hej

Jeg vil lige høre om der er nogle herinde der har kendskab til Tos s32 drejebænken.
Et køb er nært forestående, (håber jeg) men vil høre om der er nogle der har for/imod sådan en maskine.

Til dagligt kører jeg med sus80 og sn40, og er glad for tos's egenskaber og opbygning. Kender dog ikke noget til denne 'lillebror'.
Den ville dog pynte i garagen, og tænker den er en god afløser for min boxford?

Kom gerne med al info i har :-)

Mvh

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Tos drejebænk
« Svar #1 Dato: Januar 04, 2017, 21:55:42 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2017, 22:22:41 »
Tak Søren :-)  Har også fundet den på tysk. Men det gør ikke den lettere at læse, Haha :-)

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2017, 23:04:49 »
Hvis den er i ok kvalitet kan jeg da ocr skanne den for dig, så kan google translate faktisk gøre et ok stykke arbejde. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H

• Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2017, 15:53:52 »
Har kun gode erfaringer med Tos, har haft tre SV18RA fra nye af - cirka samme årgang som din 32'er ( Tos Olomouc??)
Gode, men ikke støjsvage 😉 drejebænke

RH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 05, 2017, 22:09:59 »
Det mener jeg ikke der står på den. Kun tos čelákovice?

Men det lyder godt :-)
Det med støj niv. Må kunne klares med et par høreværn :-D

Bjørn H

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 06, 2017, 11:39:07 »
de gamle tjekkiske montører havde høje tanker om ihvertfald Celakovice, Trencin, Olomouc -
Tos, og Mas er sgu "rigtige" værktøjsmaskiner  :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 06, 2017, 14:27:17 »
Jeg syntes at den ser noget ramponeret ud , måske den har været brugt meget, men det kommer så også an på prisen, men ellers tror jeg at det kunne være en god ,stærk maskine

RH

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 06, 2017, 16:11:01 »
Jeg ved sørme ikke om den er ramponeret, eller blot synes kosmetisk slidt.?

Hvad vil du/i mene den bør koste? (Hvis alt er ok)
Inkl 4klo, centrerpatron, rullepinoler, borepatroner, hurtigskift, stål, og en slibesten m. Ekstern motor.

Mvh

Bjørn H

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 06, 2017, 16:26:11 »
Maling har aldrig været tjekkernes stærke side - det var helt normalt at blæse flager af maling af på selv en ny maskine - primer og topmaling -
ovenpå fed skæreolie - det hænger sjældent fast  :)
Men hans - det har du taget højde for når du mener den ser "ramponeret ud" ?? - ramponeret for mig er hule vanger - kan man se den oprindelige slibning?  Stor forskel i hvordan slæden kører i hele vandringen? tværslæden? stram i yderpunkterne? hvordan ser konusen i pinolrøret ud?
mærker i spindelnæsen ?  - den slags der  konkret fortæller om en maskines fortid - skide være med malingen !

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 07, 2017, 17:13:04 »
Nu skriver jeg ikke det her for at gener nogen, men i min verden har de maskiner et udsende som har stor betydning for mig
Da jeg købte min drejebænk i 1993 da så den ud som ny for den havde aldrig været i produktion ,men i privat eje og da jeg købte min Pedersen fræser fra Århus maskinmesterskole havde den stort set aldrig været brugt. Den stod som ny da jeg over tog den. Til gengæld så betaler jeg prisen. Frem for at have noget at ærge sig  over
Det er mit indtryk at mange på siden her køber for billigt, og det er derfor at det giver problemer
Sidste eksempel var en søjleboremaskine som skulle lave nogen 40 mm huller, hvis jeg husker rigtig. Der var min tanke køb noget til 15000 så er det problem løst for altid

RH

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 07, 2017, 17:42:04 »
Du generer heller ikke nogen Hans :-)
Alle har jo ret til at komme med deres mening. :-)

Du må dog også have i mente, at det ikke er alle der har pengene til at købe drømme maskinerne.
Jeg ved skam også godt hvordan maskinerne skulle se ud, hvis jeg ikke havde et budget.

Selvfølgelig er maskinerne brugt, ellers var malingen ikke røget af.
Men det er vel ikke nødvendigvis det samme som at maskinen er opslidt eller mishandlet?

Mvh

BoN

• Full Member
« Svar #12 Dato: Januar 08, 2017, 09:18:58 »
Hej
Personligt kan jeg godt lide Tos maskiner.
Dem jeg har brugt har kørt perfekt og nogle af dem heller ikke særlig pæne :)
Bo

RH

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 11, 2017, 17:30:07 »
Tak for jeres svar :)

Jeg er dog ikke endnu blevet enig med mig selv om, om jeg orker køre de 160km for at se den med fingrene. 

Næste problem er så også at få den hjem. Den vejer 1200kg, så den skal kranes op på en lastbil, eller lign. Så tænker at det hurtigt kan løbe op :(

mvh

TheisKjeldsen1989

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 11, 2017, 18:29:16 »
Prøv at ringe til LGC Transport, han er en fornuftig herre at snakke med :) har selv brugt ham til en container og har nok en fræser han os for lov at hente :)
Blot en smed, gemt i en maskinmester