Forfatter Emne: Treklo  (Læst 9103 gange)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Treklo
« Dato: Januar 25, 2015, 22:16:05 »
Der var en her på siden for et par dage siden som efterlyste treklo
Jeg købte en for et par år siden til mit rund bord på fræseer da jeg tængte at der kunne noget kineser være godt nok.

Men ved nærmer efter syn så skylder jeg de kineser en undskyldning. Den er bare så fin og så flot af jeg godt tror at den kan bruges på en drejebænk og så til en pris af 1850 kr. ved net 21 låsby Den fås i mange størelser
Hans

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Sv: Treklo
« Svar #1 Dato: Januar 26, 2015, 11:03:13 »
Samme fabrikat som den 4-klo jeg nævnte i elneff´s tråd. Og Ja! rigtig god kvalitet til prisen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elneff

• Sr. Member
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2015, 19:46:22 »
Hej Hans

Ja det var mig der efterlyste andres mening og erfaring med bl.a. kinesiske treklør, rart at høre at du er tilfreds med
den du har købt, jeg har ikke fundet ud af præcis hvilke treklo jeg køber, men det kunne nemt være denne her http://www.ebay.co.uk/itm/291361262739?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
som er en magen til din. men nu skal jeg lige have maskinen hjem først. :-)

PS : Hans, jeg har modtaget kopien af Pedersen manual, mange tak for bøvlet. :-)

BjørnH

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2015, 20:28:04 »
og det sidste ord i kvalitets-snakken er jo når man har drejet bagstykket, monteret centrerpatronen,
spændt et stykke hærdet & slebet stang op - og haft en indikator på inde ved bakkerne - og 200 ude ;)

elneff

• Sr. Member
« Svar #4 Dato: Januar 27, 2015, 21:01:49 »
Det er korrekt Bjørn, jeg går stadig og overvejer om jeg skal købe en klo a la den jeg linkede til i 160mm med tilhørende bagplade eller en lige som denne https://www.emcomachinetools.co.uk/EnterShop/tabid/268/List/1/ProductID/1556/Default.aspx?SortField=UnitCost+DESC%2CProductNumber desværre kun i 125mm men som passer på Emcoen direkte.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 27, 2015, 21:14:24 »
og det sidste ord i kvalitets-snakken er jo når man har drejet bagstykket, monteret centrerpatronen,
spændt et stykke hærdet & slebet stang op - og haft en indikator på inde ved bakkerne - og 200 ude ;)

Når man når så langt, så er manden som har drejet bagpladen jo nok ikke den mindste potentielle fejlfaktor ;)
Derfor er det rart i det mindste at have en flange, der passer på spindelnæsen.

Elneff> Det er lige nøjagtig den flange jeg har i 160 mm. Kan den ikke købes løst?
Ellers er prisen jo ikke forfærdeligt afskrækkende hvis 125 mm. er oK for at være på den sikre side ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

BjørnH

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2015, 21:58:21 »

Når man når så langt, så er manden som har drejet bagpladen jo nok ikke den mindste potentielle fejlfaktor ;)
Derfor er det rart i det mindste at have en flange, der passer på spindelnæsen.
:) nu gik jeg naturligvis ud fra at bagstykket var drejet præcist efter patronleverandørens anvisning mht. anlægsflader
og at diameteren er ramt så patronen lige sætter sig med et lille knirk ;) SÅ er det tid for at finde ud af om det er en centrerpatron
eller bare en tre-klo - efter hukommelsen er et kast på op til 0.05 i de hårde bakker (for en mindre end 200Ø patron & målt tæt på bakkerne) godt nok.
Jeg mener at røhm's hjemmeside stadig har god info ang. montage af centrerpatroner  - og forventelig præcision af samme
« Senest Redigeret: Januar 27, 2015, 22:07:48 af BjørnH »

elneff

• Sr. Member
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2015, 22:02:05 »
Nej prisen på den 125mm klo som jeg linkede til er ikke afskrækkende, jeg har søgt meget men ikke fundet en 160mm klo med samme flange, men har dog fundet dette sted  http://www.twm-werkzeug.de/id71.htm hvor de har en flange med DIN 55027 som skulle være det samme som Din 55021, lige nu kan jeg jo ikke lige finde hvor jeg har læst det.

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2015, 22:37:19 »
På en Röhm treklo, er der hugget et mærke ind, ved det af de tre "spændehuller" hvor patronen løber bedst.

Som her på en 125 mm Röhm, jeg har liggende, den er mærket med et 6 tal, som så garantere at den løb inden for 6/100mm fra ny, når den blev spændt i det hul.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 28, 2015, 14:33:30 »
:) nu gik jeg naturligvis ud fra at bagstykket var drejet præcist efter patronleverandørens anvisning mht. anlægsflader
og at diameteren er ramt så patronen lige sætter sig med et lille knirk ;)
Jo! det forstod jeg skam godt ;)
Jeg gik så ud fra min egen og andres situation, hvor der findes proffer og amatører samt perfekte og acceptable løsninger :)

Noget af det fine ved dette forum (for os amatører) er jo at vi kan lade os inspirere af profferne, og så gå linen så langt ud, som vi nu synes.
Går man hele vejen, så medfører det ofte forhøjede udgifter, fordi man ikke kan lave det selv, og man mister samtidig både tilfredsstillelsen ved noget man selv har lavet, og øvelsen ved at gøre det.
I stedet kan man gå på kompromis og sikre sig mest muligt - f.eks. ved at købe en flange, hvor man kun selv skal lave den nemme side.

Jeg har kontrolmålt på min drejebænk, men kun center til center. Aldrig på hverken den ene eller anden klo, for de har indtil nu virket fint for mig.

Noget andet er, at hvis man køber noget knækdyrt tilbehør til en maskine i den lavere ende af prisskalaen, så får man sjældent pengene ind, hvis man vil opgradere.

Men det hele skal man jo i sidste ende koge sammen og gøre op med sig selv.
« Senest Redigeret: Januar 28, 2015, 14:36:00 af Tommy »
Mvh. Tommy