Forfatter Emne: Optimale hastigheder på båndsliber?  (Læst 8546 gange)

ij56

• Gæst
Optimale hastigheder på båndsliber?
« Dato: Januar 25, 2014, 21:18:12 »
Jeg skal lave en båndsliber. Den skal kunne bruges til både hærdet- og blødt stål samt hårdt træ.
Uden ændringer er båndhastighed 14 m/sek. Lyder for mig som en god hastighed til hærdet stål, men lidt for langsomt til blødere stål og træ.
Det letteste vil selvfølgelig være en frekvensomformer, men sådan en har jeg ikke.
Kunne en alternativ gearing på 1:2, så jeg kan vælge mellem 14 og 28 m/sek. være en god løsning?
Viden og/eller erfaringer efterlyses. Jeg vil helst gøre det rigtigt første gang.

På forhånd tak.

ErlingSj

• Hero Member
Sv: Optimale hastigheder på båndsliber?
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2014, 21:40:14 »
En Luna båndsliber til træ kører med 13 m/sek.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/baandsliber-bbs-2000-luna-13865/

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2014, 21:42:59 »
Du skal have en trap skive, 2 stk en på motor og en på akset til sliber og så kan du gear op eller ned  som du vil ved at flytte remmen
Hans

ij56

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2014, 21:55:28 »
Du skal have en trap skive, ....

Ja eller en anden form for gearing. Men det jeg er ude efter er de optimale hastigheder på båndet.

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2014, 23:30:32 »
En standart båndsliber til metal, har en trækrulle på ø 200 mm, og motoren køre 2850 o/m, det må vel være ca. 30 m/s
En løsning kunne jo være at finde en motor med to hastigheder eks. 2800/1400 o/m

Den her type båndsliber jeg tænker på...
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 26, 2014, 15:57:40 »
Så skal du lave to halve remskiver. Sæt dem på en aksel og en fjer i mellem og en møtrik udvendig. Når du løsner møtrikken så går remen længer ned i sporet og der ved ænder du hastigheden
Så skal du have motor til at hænge i et fjer ophæng så den kan holde remen stram?
Hans

ij56

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 26, 2014, 20:05:10 »
En momentomformer er slet ikke nogen dårlig idé. Den må jo nærmest kunne betragtes som det mekaniske modstykke til en elektronisk frekvensomformer.
Så behøver jeg ikke at kende den optimale hastighed for forskellige materialer. Dem vil jeg dog gerne have oplyst, når der kommer en forbi med den konkrete viden. Jeg skal jo også kende min. og max. båndhastighed.
Men medens jeg venter på de tal, vil jeg lege lidt med at lave en momentomformer (Jeg havde en Daf med "elastikmotor" i begyndelsen af 70'erne. Den skulle jeg have gemt momentomformeren fra).
Problemet  bliver måske, at det kommer til at fylde en del, og også bør afskærmes.
Men tak for idéen. Den var ikke faldet mig ind.

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 26, 2014, 20:21:51 »
Hvor stor motor regner du med at skulle bruge? En frekvensomformer kan ofte findes billigt, det vil jo være en nem løsning der ikke fylder.
Så kan du sætte trækrullen direkte på motoren, find en flangemotor, så er den nem at fastgøre.

ij56

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 26, 2014, 21:13:21 »
Jeg har motoren. Den er gearet ned så drivhjuler kører med en hastighed på ca. 14 m/min. Da motoren har monteringsbeslag som gør den velegnet til formålet, har jeg valgt, at der er mit udgangspunkt.

Men måske har jeg stillet spørgsmålet forkert, for ved nærmere eftertanke, må typen af slibebånd også være medbestemmende for den optimale hastighed.
Normalt skrives hastigheden på bagsiden af slibebånd sammen med oplysninger om kornstørrelsen. Men da slibebånd fremstilles som store ark, er det ikke altid, at alle oplysninger kommer med på hvert bånd, når arkene skæres ud og samles til bånd. Jeg må nok gennemgå alle mine slibebånd, og se om der er oplysninger, som jeg ikke fandt på det første bånd. Eller vende tilbage til ham, som jeg købte dem af, som har de originale kasser.

Når du siger, at det er muligt at finde en billig frekvensomformer, vil jeg gerne vide hvor man finder sådan en (billig). Jeg har holdt øje med udbuddet i DBA og Gul & Gratis. Der ser det ud til at de fleste forventer at få et firecifret beløb for deres frekvensomformere. I betragtning af nyprisen, kan det måske godt kaldes billigt, men på hobbyplan og med en pension som økonomisk grundlag, er det, efter min mening, ikke billigt.

jens

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 26, 2014, 21:53:25 »
Hvor stor er din motor i kw. (eller hk)
Jeg synes da jævnligt, der er brugte frekvensomformere til under 1000 kr. men det afhænger jo af størrelsen, men har man tid til at følge med i GG og DBA dukker der da nogle op til rimelige priser.

Jeg købte en Danfoss vlt 2800 der kan klare op til  en 2,2 kw motor, til 400 kr. den var i DBA og kun 10 km væk.