Forfatter Emne: Valg af kilerem og opstramning  (Læst 12272 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Valg af kilerem og opstramning
« Dato: Januar 27, 2013, 12:27:58 »
I projekt ny motor er jeg langt om længe nået til at skulle anskaffe en ny kilerem til drejebænken.
Det er en Z-rem, der skal til, men jeg er i tvivl om hvilken type der er bedst.
Sanistål har Gates remme:
SUPER-HC MN SPZ og QUAD-POWER3 XPZ på programmet i den rigtige længde. Hvilken rem vil være bedst, når jeg gerne vil kunne køre i området 200-3000 omdr og med et helt lille remhjul på motoren?
Min konstruktion har motoren stående på en vippeplade. Jeg tror ikke at motorens 12 kg er nok til at holde remmen stram.
Skal jeg gå efter at hænge mere vægt på motoren (jeg har 2 10kg klodser) eller er det bedre at sætte en wirestrammer fra vippen ned til skabet, og så simpelt hen skrue remmen tilpas stram?

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Valg af kilerem og opstramning
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2013, 16:31:31 »
Du skal vælge det sidste, så remmen er ens stram. Nu er det ikke den store belsatning så bare så den ikke glider.
Det andet vippe system bruge kun på landbrugsmaskiner hvor tingen ikke gælser så nøje bare det kan køre lidt rundt. Så kan det også give sig lidt hvis der kommer en roe i klemme
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2013, 16:59:06 »
Tak for svaret. Jeg vil få lavet en løsning med wirestrammer.
Har du også et bud på bedste rem?
« Senest Redigeret: Januar 27, 2013, 17:01:49 af ErlingSj »

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2013, 18:21:41 »
Ja motoren skal kunne spændes fast, det er ikke godt hvis den hænger og slasker.
Jeg ved ikke med remmene, hvilken type der er bedst, men hvis du kun har en rem, kan det måske knibe med at overføre kræfterne, især ikke hvis remskiverne er små.

Jeg har et stk A-rem på min drejebænk, der har en 1.5 kw motor, med en mindste remskive der er ø 60mm udvendig, det kniber lidt i de lave omdrejninger, med at overføre kræfterne.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 28, 2013, 00:58:42 »
Remskiven er meget lille. Med sine 40 mm udvendigt - 2*8 mm til remmen - 19 mm til akslen -6 mm til noten er der faktisk 1 mm i underskud ;)

Jeg har lavet remhjulet, så den lille skive sidder efter enden af akslen, med en hul på 19 + 14 mm og en not, der kun går i 19 mm stykket. Det løste problemet. Skiven er skruet fast til enden af akslen.

Hvis dine (Jens) tal er 1.5 kW til en 10 mm høj rem og mine er 1.1 kW til en 8 mm høj rem, så er vilkårene jo omtrent ens.

Jeg forstår ikke helt logikken i at et lille hjul skulle have lettere ved at skride end et stort. Hvis trækket i remmen er 10 kg giver det vel et større tryk pr mm² på det lille hjuls korte strækning, end det gør på det store hjuls længere strækning.

Svend Loksø

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 28, 2013, 14:01:25 »
Med så lille en remskive var det nok bedre med noget ala v-belt de kan
køre på små remskiver og stadig trække.
Ellers er der jo også kileremme med tænder indvendigt de kører også på små remskiver
ved ikke hvad de heder men er brugt mange steder.

svend loksø

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 28, 2013, 16:15:31 »
Ved større skive, er der flere mm2 kontaktflade, mellem rem og skive, hvilket gør den ikke skrider så nemt.
Opstramning af en kilerem er en hel videnskab for sig, der findes specielle programmer, hvor man oplyser skive diametre, rem type og længde, så måler man med en frekvensmåler, om remmen har den rette stramhed.
Selvfølgelig skal skiverne være oprettet helt nøjagtig, så de flugter.

Ved små diametre, skal sporet i remskiven, have andre grader, da remmen når den bukkes så kraftigt sammen, får en anden vinkel på kontaktfladerne.

Skulle jeg lave min om, ville jeg overveje, at bruge tandrem/skiver.

mvh jens

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 28, 2013, 22:49:57 »
Jeg har købt en relativt billig std. Z-rem.
Målet er at få lavet et nyt A-remhjul til spindlen, et trappehjul til mellemhjul og et modsvarende til motoren. Jeg fandt enden af hvad jeg fik beskrevet som en "flydende bagaksel", hvor flangen er 14 mm tyk Ø 250 mm. Der er nogle huller lidt inde, man de forsvinder, hvis jeg drejer den ned til Ø 180 mm. Navet er også rigeligt stort til at kunne passe med det originale hjuls.
Den indkøbte rem skulle gerne give mig muligheden for at komme videre.

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 28, 2013, 23:10:02 »
Ja uden en virksom drejebænk, er det jo ikke nemt at komme vider ;D
Og måske er Z remmen, ganske udmærket til formålet, men det får du jo testet.

Jeg købte noget Beltdressing på spray, fra Kema Juel, det hjælper gevaldigt.
Min løsning med en A rem, var egentlig også midlertidig, da det var hvad der var af remskive, på spindelen.
Men til tider kan de midlertidige løsninger, gå hen og blive langvarige.

mvh jens

Svend Loksø

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 29, 2013, 00:04:17 »
Z-remmen kan også gå længere ned i diameter end en a-rem
de virker også blødere men det er måske de 2m.m. de er smallere,
men ellers har du da stadig mulighed med kilerem der er slidset op på bagside.
Og det er ikke tandremme jeg tænker på.

svend loksø

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 29, 2013, 01:08:45 »
Den originale er netop slidset op på ydersiden, og den er meget høj, dvs siderne har en meget bredere flade end den jeg lige har købt. Jeg har bare ikke kunnet finde den type rem i DK.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 29, 2013, 11:21:52 »
Hvis du prøver at skruge bagbeklædning af din vaske maskine. Der sidder en rem som har riller indersiden og 1½ til 2 cm bred. Den trækker på et meget lille hjul på motoraksel og det stor hjul på tromleakslen. De remme fås i mange længte og størelser. Du kan selv lave et renhjul ved at slibe et tool stål så det passer i spor
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Januar 29, 2013, 12:28:45 »
Det er det type, som hedder micro-v, ikke?

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 29, 2013, 13:10:42 »
Jeg ved ikke hvad de hedder, men de bruges mange steder. Generator i min bil har også sådan en rem, bare dobbelt så bred.
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 29, 2013, 14:23:48 »
Micro.V remmen har flere parallelle V-spor på langs af remmen.
Jeg kan kun slibe på fri hånd, så chancen for at ramme de rigtige vinkler på en bit er lille.
Jeg kan lave en A-remskive med en dcmt bit, der er det kun et sp. om at ramme 17° på forsætterslæden.
Iøvrigt har jeg en ide om at lave halve remskiver, og skrue dem sammen. Det burde gøre det lettere at lave trappehjul (alle skiver uden omstilling) og lettere at presse noten (tyndere plade, der skal mases igennem med søjleboremaskinen).