Forfatter Emne: Holzman  (Læst 9150 gange)

Brye

• Jr. Member
  • **
Holzman
« Dato: Januar 17, 2013, 18:03:47 »
Hej Alle

Jeg er helt ny her på forum, og vil starte med en forespørgsel.
Er der nogen der kender Holzman maskinerne? Jeg står for at skulle anskaffe drejebænk, og har set på
Holzman ED 1000G, problemet er bare at de kommer hjem fra Østrig, og at det derfor ikke er muligt at
se/føle før købet...........Så hvis en af jer skulle eje en Holzman maskine, ville jeg meget gerne høre fra jer,
evt komme og se den, for at få en fornemmelse af kvalitet/finish.

Og, lige et ekstra spørsmål, er der nogen ide i at købe en bænk med digital udstyr? Jeg kan sagtens se ideen
på en fræser, med udlægning af cirkler osv. men på en drejebænk, bruger man det?

Med venlig hilsen
Bjørg Rye

j håndstad

• Hero Member
Sv: Holzman
« Svar #1 Dato: Januar 17, 2013, 19:23:02 »
Hej Brye. Velkommen til . Jeg kender ikke en Holzman drejebænk men digitalt udstyr på en drejebænk er rigtigt rart så er du fri for at stå og måle hele tiden med en skydelære.
Mvh Jørgen.

Palle

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 17, 2013, 19:50:46 »
Du skal nok ikke regne med, at den bliver mindre kinesisk af at blive transporteret fra Østrig.
Prisen kan jeg se, er ca. 40000.-.
En ny (vest)europæer, hvis de findes mere, ville koste 2-300000.-.

kalle

• Jr. Member
  • **
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2013, 20:36:15 »
Hej sidder og læser lidt med hverdag, lige i dag kunne jeg godt tænke mig at komme med en kommentar. Ved der står en i odense ved fyns trykluft der forhandler bernado maskiner og det er lige den samme maskine og den er jeg blevet tilbudt , vil tro den kan købes til under 30000. har selv  kineser i både fræser og drejebænk det er ganske udemærked, prøver om jeg kan finde ud af at sætte et par billeder af dem(det er jo kun hobby) bemærk kugledrejer den virker, Ved også der står en honden i herning det er også en god maskine. slut her fra odense   Kalle

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2013, 21:55:58 »
Bjørg hvad er budgettet for dit nye legetøj? Hvis vi er oppe og ringe på 40.000 kr, så kan jeg finde mange bedre alternativer.

Brye

• Jr. Member
  • **
« Svar #5 Dato: Januar 18, 2013, 17:48:54 »
Hej Hr Metallic

Budget og budget......det er vel nærmere en smertegrænse :)
men 30-35.000 plus moms er nok absolut maks.
Grunden til jeg har forelsket mig i den Holzman, er bla at der er temmelig meget tilbehør med.

Mvh Bjørg

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 18, 2013, 18:45:04 »
Lad dig ikke forblænde af alt muligt udstyr af tvivlsom kvalitet. Der er masser af supergode veludrustede europæriske drejebænke derude, til væsentligt lavere priser og med højere kvalitet.

Brye

• Jr. Member
  • **
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2013, 19:18:57 »
Okay, det jeg har brug for ( eller mener at ha brug for )  Pinolhøjde min 150mm, spindelboring min 45mm
tilspænding på langs og tværs, mulighed for gevindskæring, kølevand, Længde min 750mm, tre og firklopatron,
glatplan, gevindur og gerne digitaludrustning........

Prisloftet er 32.000 plus moms, jeg er selvstændig, så jeg får momsen retur, hvilket vil sige at hvis jeg skal købe privat, er prisloftet 32.000.

Jeg vil helst ha noget spritnyt, jeg er klar over at det så ikke kan blive noget europæisk..............

Er alle kinesere noget skrammel? Jeg har en gammel bekendt, tidligere værktøjsmager, som er vældig godt tilfreds med sin quantum bænk.

Alle meninger er velkomne, om ikke andet kan de hjælpe til at øge forvirringen ;D

Mvh Bjørg

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2013, 21:45:57 »
Jeg tror ikke at kina er så ringe, det er vel et spørgsmål om hvad det skal bruges til, hvorfor at betale for noget som holder i 100 år hvis det kun skal bruges i 50 år.
Det jeg tænker ved de øst lande, er meneskerettigheder dårlig arbejdsforhold, dåelig løn og arbejdstid, børnearbejde og en hensynsløs forurening under fremstilling.
Hvis sådan kom op på vores standart så ville jeg gerne købe øst produkter, og det gør man nok også aligevel, for et Philips tv? ja det kommer nok også fra øst
Hans

Finn Gevind

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 19, 2013, 18:37:10 »
Hej Brye

I det prisleje du skriver om, kan jeg anbefale en maskine. Den forhandles hos EP industri. Det er en maskine der har en vangebredde på 207 mm, 2 hastigheder på motoren ( dahlander motor ) så hastighederne er fra 45 til 1800. den vejer ca 800 kg, har fodbremse ( hvilket er en fordel ved indvendige gevind i bundhul ). Jeg har selv en og er yderst tilfreds med den, min har ikke digital udstyr og inddelingen på noniussen er 2½ streg pr tiendedel millimeter, men det vender man sig hurtig til, tror det er en tommespindel der er sat millimeter nonius på. Maskinen er stiv og tager mageligt 2½ mm i spåndybde.

Jeg gav for 7 år siden 30.000 kr + moms for maskinen, kan se at EP Industri skal have 36.000 kr + moms for den samme maskine, men så er der også digital udlæsning på den.

Jeg ved at der er mange rederier der sætter disse bænke i deres skibe.

God fornøjelse med din søgen

Mvh Finn