Forfatter Emne: Toolbit stål  (Læst 12751 gange)

jens.ews

• Hero Member
Toolbit stål
« Dato: December 25, 2012, 20:38:21 »
hej alle og glædelig jul og godt nytår.

Er der nogen  der ved noget om toolbit. Jeg har købt nogle fra RDG-tools, men da jeg lige har drejet i noget rustfast/varmfast stål, var de ikke meget bevendt. Nogle få spåner og skæret var væk. Jeg fandt et gammelt toolbit fra tidligere arbejde i min rodekasse som jeg sleb til og det kunne klare hele opgaven uden problemer. Så nu har jeg kigget lidt på nettet og ser, at der er toolbit HSS med 5%, 8%, 11% og 12% cobolt. Så mit spørgsmål går på hvilket toolbit stål er bedst egnet til drejning i blødt stål og rustfast stål. Er der nogen der har erfaring med det og hvor køber jeres stål.

mvh Jens.ews

jens

• Hero Member
Sv: Toolbit stål
« Svar #1 Dato: December 25, 2012, 21:12:10 »
Ja der kom nogle som var lidt mere holdbare, hss co som jeg husker det.
Nu er toolbits jo ikke noget der bruges ret meget mere, så udviklinger er nok gået lidt i stå.
Men jeg kan godt huske, at der kom nogle der var lidt mere holdbare, fra dengang jeg var produktionsdrejer, og vi stadig brugte lidt toolbits vel ca 20 år siden.

Men ellers brugte vi bare en type toolbits uanset ståltype, men sleben efter opgaven.

Nu bruger jeg næsten altid platter på min hobbybænk, og kun toolbits til rundingstål, samt lidt til stikstål.
Jeg har ellers sleben masser af toolbits, så slibningen sidder på rygraden, det er ikke derfor de ligger i skuffen ;)

mvh jens
« Senest Redigeret: December 25, 2012, 21:16:14 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #2 Dato: December 27, 2012, 12:58:54 »
Jeg har brugt toll til mange forskelig opgaver, men kun som slet hvor man selv kan slibe en næse R 08 og så en god frigang, så kan man lave en fin overflade også på rustfrit stål
Rust frit er et fantastisk materiale, men det kræver en stiv bænk med nogen motor kræfter og har man ikke det så bliver der ikke noget pænt arbejde
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: December 27, 2012, 16:12:34 »
Jeg kan nu sagtens, dreje i rustfri pâ min lille boxford.
Og med platte, også slet, med fin overflade.
Det gælder om at vælge rigtig platte, samt skæredata.
Mvh jens

jens.ews

• Hero Member
« Svar #4 Dato: December 27, 2012, 17:26:33 »
Jeg har ikke problemer med at dreje i rustfast, min kineserbænk klare nemt en spåndybde på 1½-2 mm og jeg får også en fin glat overflade, det er jo kun et spørgsmål om at slibe stålet.
Det jeg gerne ville vide er, om andre har oplevet forskellige kvaliteter på toolbit stål da jeg tror, at dem jeg købte fra RDG-tool er for ringe, da jeg har en formodning om, at de kun indeholder 5% cobolt,  men jeg ved ikke om de stål jeg har set på nettet med 11-12% cobolt er de bedste, så hvis der er nogen som har erfaring med dem så giv et tip, også hvor de kan købes.
mvh Jens.ews

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: December 27, 2012, 18:04:59 »
Jeg købte nogle toolbits stikstål hos net2l.dk, de er af fin kvalitet.
Men om de var fra kina ved jeg ikke?
Ifølge hjemmesiden er de firkantede stål han har hssco5, men stikstål og runde er hssco10
Prøv evt at sende han en mail, og han har 4 kantede i hssco10.

Mvh jens

jens.ews

• Hero Member
« Svar #6 Dato: December 27, 2012, 18:57:51 »
Jeg vil tro, at HSSco5 er lig med 5% cobolt, altså samme kvalitet som dem fra RDG-tools, men jeg har lige været inde på Saniståls hjemmeside og set, at de har stål der hedder Seco toolbits WKE 45 og så vidt jeg kan se svare det til 11% cobolt, så mon ikke de er af god kvalitet. Jeg ved bare ikke om man kan handle privat has Sanistål, men det må prøves efter nytår.
mvh Jens.ews

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: December 27, 2012, 19:21:50 »
Ja Seco toolbits er kram
Hvilke størrelse mangler du?

Her har de nogle der ser ud til at være med 10 % cobolt
http://www.vcfyn.dk/index.php?route=product/search

Eller her
http://www.kjv.dk/soegning/?id=Search&submit=S%C3%B8g&exclude=&subsearch_id=&words=toolbits&submit=S%C3%B8g

mvh jens

jens.ews

• Hero Member
« Svar #8 Dato: December 27, 2012, 19:43:06 »
Jeg mangler nogle 6 og 8 da jeg har rigelig i 12 mm. Det ser ud til at der er steder nok hvor de kan købes, bare man ved hvor? tak for hjælpen.

mvh Jens.ews

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: December 28, 2012, 12:26:56 »
Nu er det vigtig at man med tool bruger køle snøre væske, ellers brænder det af og det er lige meget om det er alu eller st 60 så skal der køling til

ksor

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 28, 2012, 16:45:06 »
Nu er det vigtig at man med tool bruger køle snøre væske, ellers brænder det af og det er lige meget om det er alu eller st 60 så skal der køling til

Jeg plejer ikke at bruge noget til Alu og det går da fint, men det giver måske en endnu pænere finish, hvis man bruger noget køling/smøre-middel !

- hvad skal det så i givet fald være ?

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #11 Dato: December 28, 2012, 18:44:01 »
Sprit er utroligt godt til alu. En forstøver med sprit, og et pust med jævne mellemrum.
Problemet er bare at sprit er et opløsningsmiddel, så der skal noget ventilation til for ikke at sende hjerneceller væk sammen med spånerne.

ksor

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 28, 2012, 19:06:11 »
Sprit er utroligt godt til alu. En forstøver med sprit, og et pust med jævne mellemrum.
Problemet er bare at sprit er et opløsningsmiddel, så der skal noget ventilation til for ikke at sende hjerneceller væk sammen med spånerne.

På den anden side ... hvis man SKAL holde Sundhedsstyrelsens anbefalinger på 17 genstande pr. uge, så kan det jo ligeså godt indgå også !

Nå, også Alu ... det er også godt ved gevindskæring i støbejern - eller har du DER noget bedre ?

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: December 28, 2012, 21:01:51 »
Der sker det med alu at det brænder fast på skær og laver en falsk skær som igen laver en ru overflade og er ikke målfaste.
Det kan godt ske at sprit kan bruges, men det har jeg nu aldtig gjort.
Brug noget vand ,olie petrolium ja hvad somhelst, det må bare ikke løbe tør
Hans

ibot

• Hero Member
« Svar #14 Dato: December 29, 2012, 22:55:49 »
Jeg mangler nogle 6 og 8 da jeg har rigelig i 12 mm. Det ser ud til at der er steder nok hvor de kan købes, bare man ved hvor? tak for hjælpen.

mvh Jens.ews

Måske der er noget her:  ?

http://www.dba.dk/drejebaenk-drejestaal-super/id-88232033/