jens, den med magneterne var en rigtig god ide.
Palle, den lokale værktøjsmager er meget hjælpsom med at finde materialer og vil ikke engang have betaling for de stumper jeg slæber afsted med. Men hvis de skal andet end lige save et stykke ud til mig, så begynder det at koste penge.
Gearingen er valgt på denne baggrund:
Når min benzinmotor er monteret i modelbilen, accelererer den bilen fra stilstand til fuld hastighed (ca. 80km/t og 19.000 rpm) på omkring 4 sekunder. Der hvor jeg har læst om inerti dynamometre, beskrev de hvordan belastningen burde være nogenlunde den samme som når motoren bliver brugt på normal vis. Jeg er mest interesseret i at måle afvigelser i ydelsen, f.eks. ved at skifte udstødningen (det er 2-takter, så udstødningen har jo meget indflydelse på max ydelse og momentkurve) derfor er det nok også en god idé at motoren er belastet på samme måde som når den sidder i bilen så mine ændringer på testbænken giver samme resultat i bilen.
Min motor er købt hos en motorbygger i USA og hans dynotest viser et max moment på 2,52Nm. Men lidt hjælp fra dette tal og min viden om motorens acceleration i bilen, har jeg beregnet mig frem til at hvis svinghjulet har en inerti på omkring 0,006kg/m2, så vil motoren kunne accelerere svinghjulet til max hastighed på ca. 4 sekunder uden gearing. Eftersom jeg anser det som en anelse farligt at accelerere et svinghjul på adskillige kg op i denne hastighed (op til 20.000 rpm), specielt når jeg ikke har så ultra nøjagtige maskiner til fremstillingen, vælger jeg at geare ned og tilsvarende øge inertien på svinghjulet.
Motoren er monteret med en slyngkobling. Dynamometeret skal så have en koblingsklokke fra en modelbil som koblingen kan gribe fat i. Denne er monteret med en Ø10mm aksel som er forberedt til at montere et ståltandhjul i modul 1,5. Det mindste tandhjul jeg kunne finde hos hobbypusheren er på 14T. Det største tandhjul jeg kan finde til modelbilerne er 57T. For ikke at have for mange geartrin har jeg kigget hos Mobra.biz hvor jeg før har købt lidt tandhjul. De har nogle 90T modul 1,5 azetal tandhjul som jeg kunne bruge. Med 2 trin (2 små og 2 store tandhjul) giver det så en gearing på 41,33:1.
Grunden til den høje gearing er netop at jeg gerne vil have omløbshastigheden på svinghjulet sænket til et lavt niveau hvor evt. unøjagtig afbalancering ikke er katastrofal.
Det største uafklarede spørgsmål er for mig lige nu hvor tyk en aksel skal jeg bruge. Der er blevet foreslået Ø25-30mm. Akseltykkelsen påvirker også valget af kuglelejer og deres bæreevne. Med en Ø30mm aksel vil jeg kunne bruge 6006 lejer (30x55x13). Det passer så også lige heldigt nok med hullet i tandhjulet fra Mobra.