Forfatter Emne: NPT gevind  (Læst 11198 gange)

maskin

• Gæst
NPT gevind
« Dato: August 14, 2008, 11:15:33 »
Hej alle
Skal lave 3/8 NPT gevind udvendig og indvendig m. tap/ bakke.
Udvendig ø mål inden gevindskæring: 15,926?
Diameter ved målelinie?
Indvendig ø mål inden gevindskæring: 14,3?
m.rival/ u.rival?

Skære længde/ dybde?
mvh.
Lars

Gordon

• Gæst
Sv: NPT gevind
« Svar #1 Dato: August 15, 2008, 08:11:18 »
Hej Lars,

Jeg vil ønske jeg kunne give dig et enkel svar men …………
Hvis du kan få fat i standarden ANSI/ASME B1.20.1 (jeg har den) vil du kunne se hvorfor jeg mener, at det ikke er så enkel som du gerne vil have det skulle være.

Røret’s udvendig diameter er angivet til Ø17,14 in standarden, og gevindet’s effektiv længde er ca. 10 mm. Jeg vil nok bor hulet til det indv. gevind til ca. Ø14,25.

Det er nok bedst at lave den udv. gevind først og arbejde ”baglæns”.

Du kan altid måle din tap og bakke – så nøjagtig behøver et konisk gevind ikke være – tolerancen på delediameterne er næsten 0,20 mm.

Om jeg må skrive at jeg har gevindindsatse (1 par for alle udv. koniske gevind for både Whitworth og amerikanske, samt 1 par for indv. koniske gevind fra ¼” og opefter) på min hjemme side, som kan måle delediameter ved jeg ikke. Målelinie er på delediameteren.
Jeg vil tro det vil kom an på hvor mange du skal lave om det kan betale sig at måle.

Mvh

Gordon

P.S. Hvis andre har en enkel løsning hører jeg gerne mere herom.

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: August 15, 2008, 14:31:39 »
Hej
Nu måler man normalt ikke på det færdige gevind, når det er skåren med tap/bak!

Ja det med målelinierne ved jeg ikke, det står der også i min gev. tabel
Måske hvis man afdrejer den udv, diameter konisk?

Jeg fandt en anden tabel som sagde udv. ø16,67 indv. 14,42.

Jeg ville forsøge mig frem, normalt skæres udv. gevind længde = bakkens bredde
Det indvendige skæres lidt længere,  + evt. opløb på tappen.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

• Gæst
« Svar #3 Dato: August 15, 2008, 16:34:46 »
Hej Jens,

”Nu måler man normalt ikke på det færdige gevind, når det er skåren med tap/bak”!

Jeg er ikke uenig med dig, hvis det er den lokale smed som skal skære nogle vandrør. Hvis du prøver at levere til Tyskland (og Japan kan du opgive) med gevind du mener er ”godt nok" fordi de er skåren med tap/bak vil du kunne få en ubehagelig overraskelse – og muligvis din leverancen tilbage.
I bund og grund er det et spørgsmål om hvem din kunde er. Det var derfor jeg nævnte muligheden for at måle og være sikker i stedet for at ”tro”. De fleste firmaer som laver koniske gevind jævnlig, har gevinddorne oo – ringe. At måle er meget billigere.

Det er derfor, at alle mulige og relevante oplysninger bør gives, når der stilles et ”enkelt” spørgsmål. Kun på den måde kan der gives et enkelt, nøjagtigt svar.
Når du ser på tidligere indlæg, selv de mest enkle spørgsmål ofte medfører en længere korrespondance inden ”problemet” kan afklares.

Noget andet (som jeg tidligere har nævnt til dig): i næste uge får jeg de 0,001 mm skydelærer (med en garanteret nøjagtighed på 0,005 mm op til 150 mm),) samt mange andre nøjagtige tinge. Nøjagtigheden er sammenlignelig (bedre?) end tilsvarende mikrometre. De kommer til at hedde YATO MICRON. Hvis dette er ”ulovlig” reklame siger jeg ”om forladelse”.
Når jeg ser forslagene for blandt andet at fjerne rust, er de produktnavne forslået også ”reklame” så jeg er lidt (meget?) i tvivl.

Mvh, Gordon

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: August 15, 2008, 17:04:08 »
Gordon
Jammen det har du da ret i, hvis der er eks. specifiseret en gevind med tolerencen 6H
skal den overholdes.
Gevindtappe/bakker findes da også i forskellige tolerence områder.

Jeg arbejdet på maskinfabrik, og har lavet masser af indvendig gevind med tap, her blev da kontroleret med en prøvedorn med en god og fejlside.
Det samme for udvendig gevind, skåren med skærehoved, afprøvning med prøvering god og fejl.

Men nu havde jeg ikke på fornemmesen, at spørgeren skulle lave produktion.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

• Gæst
« Svar #5 Dato: August 15, 2008, 18:40:03 »
Hej igen Jens,

Mit "svar" til dit "svar" var fordi jeg har fundet ud af af, at det var til produktion - og at der bliver koniske gevind lavet jævnligt.

Det understreger det som jeg skrev med hensyn til information  ;D

Forresten, hvis et metrisk gevind ikke er "specificeret" er den det alligevel.
En metrisk skrue er ALTID 6g hvis ikke andet er specificeret og en metrisk møtrik ALTID 6H hvis ikke andet er specificeret. Jeg vil tro du allerede ved dette men måden du skrev på bragt mig i tvivl.

Som du sikkert også ved, er en konisk gevinddorn og -ring fremstillet med en GO NO-GO trin, some gevindet skal ligge imellem.

mvh Gordon

P.S. Gad ved hvor mange der ved, at på dansk en bolt er en skrue plus en møtrik?

go' weekend  ;D