Hej Jens,
”Nu måler man normalt ikke på det færdige gevind, når det er skåren med tap/bak”!
Jeg er ikke uenig med dig, hvis det er den lokale smed som skal skære nogle vandrør. Hvis du prøver at levere til Tyskland (og Japan kan du opgive) med gevind du mener er ”godt nok" fordi de er skåren med tap/bak vil du kunne få en ubehagelig overraskelse – og muligvis din leverancen tilbage.
I bund og grund er det et spørgsmål om hvem din kunde er. Det var derfor jeg nævnte muligheden for at måle og være sikker i stedet for at ”tro”. De fleste firmaer som laver koniske gevind jævnlig, har gevinddorne oo – ringe. At måle er meget billigere.
Det er derfor, at alle mulige og relevante oplysninger bør gives, når der stilles et ”enkelt” spørgsmål. Kun på den måde kan der gives et enkelt, nøjagtigt svar.
Når du ser på tidligere indlæg, selv de mest enkle spørgsmål ofte medfører en længere korrespondance inden ”problemet” kan afklares.
Noget andet (som jeg tidligere har nævnt til dig): i næste uge får jeg de 0,001 mm skydelærer (med en garanteret nøjagtighed på 0,005 mm op til 150 mm),) samt mange andre nøjagtige tinge. Nøjagtigheden er sammenlignelig (bedre?) end tilsvarende mikrometre. De kommer til at hedde YATO MICRON. Hvis dette er ”ulovlig” reklame siger jeg ”om forladelse”.
Når jeg ser forslagene for blandt andet at fjerne rust, er de produktnavne forslået også ”reklame” så jeg er lidt (meget?) i tvivl.
Mvh, Gordon