Forfatter Emne: Nogen fra Hvidovre eller deromkring?  (Læst 10674 gange)

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
Sv: Nogen fra Hvidovre eller deromkring?
« Svar #15 Dato: November 09, 2012, 00:17:28 »
Noniusen er også kun til at forvirre, når man har brugt sådan en mikrometerskrue nogle tusinde gange, ja så kan man sagtens skønne hvor henne i hundreddelen man befinder sig :) Iøvrigt er der heller ikke rigtig nogen ide i at tænke i tusinddele medmindre at man har et værksted hvor temperaturen er den samme året rundt :)

jens

• Hero Member
« Svar #16 Dato: November 09, 2012, 07:55:36 »
Noniusen er også kun til at forvirre, når man har brugt sådan en mikrometerskrue nogle tusinde gange, ja så kan man sagtens skønne hvor henne i hundreddelen man befinder sig :) Iøvrigt er der heller ikke rigtig nogen ide i at tænke i tusinddele medmindre at man har et værksted hvor temperaturen er den samme året rundt :)

Sådan har jeg det også, jeg bruger heller ikke noniusen, men vudere lige på aflæsningen, hvis den rammer mellem to streger.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #17 Dato: November 09, 2012, 12:07:29 »
Nu gik spørgsmålet jo på om der fantes mikrometerskruer med nonius.

At man så kan glemme alt om at måle tusindedele med en mikrometerskrue er en anden sag.

En mikrometerskrue kan måle hundrededele og så kan man gætte sig til tusindedelene.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Palle

• Gæst
« Svar #18 Dato: November 09, 2012, 13:40:47 »
Der har nu været lavet skruer til tusindedele i masser af år. Tesa lavede bl.a nogle med et tælleværk indeni tromlen.
Men overskriften går nu på, om der nogen fra Hvidovre.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #19 Dato: November 09, 2012, 17:53:07 »
Der har nu været lavet skruer til tusindedele i masser af år. Tesa lavede bl.a nogle med et tælleværk indeni tromlen.
Men overskriften går nu på, om der nogen fra Hvidovre.

Nu når vi er igang med flugeknepperiet var det ikke et svar på overskriften men:

>Ja, det har jeg da altid lært.. En skydelære er meget mere trykfølsom end en micrometerskrue.
>På micrometerskruen burde du også have en nonius, så du kan aflæse ned til 0.001 mm.

Et par målekurser på Teknologisk Institut har overbevist mig om at 1/1000 og mikrometerskruer ikke høre sammen.

Men skal vi nu ikke vende tilbage til Hvidovre :)
/Frylund

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #20 Dato: November 09, 2012, 21:58:34 »
PM sendt til Hans
/Frylund