Dr. Metallic:
Den rektangulære klods (slide) roterer fast. Her er vægten uden betydning, så snart den er oppe i fart. Det er slæden, der som det eneste er i ubalanceret bevægelse hele tiden.
Palle:
Hvis det skal være træ er eg velegnet. Det skal gennemvædes med olie, og derefter tørres, så holder det i mange år. Det er sådan de Hollandske vind- og vandmøller kører. Træ er bare så levende i forbindelse med ændringer af fugtighed i luften og temperatur.
Krydsfiner er ikke lavet af hårdt træ, og limen er ikke varmefast. Hvis klodserne bliver varmet op, skiller fineren.
Jeg har disse stumper:
Bagpladen (camplate): 8*120 mm aluminium
Tappen på bagpladen(cam): Rund jernklods med yderringen fra et kugleleje uden på. Ringen har en ydre diameter på 85 mm og et hul på 65 mm i runde tal.
Aksel (Threaded bar + MK top): ~15 mm tyk aksel med fodstykke, der kan spændes i en trædrejer-firklo, og en flange i toppen, som trækarmen kan gøres fast i.
Lodrette skinner (bearers): Skinner af kobber, alu eller stål? De kommer til at køre rundt om den hårde stålring fra kuglelejet.
Vandrette skinner (runners): Kobber, stål eller alu. De kommer til at gnide mod trækarmen.
Trækarm (Slide): Kobberskinne.
De fire skinner, der udgør slæden, skal være så lette som muligt. Men kan aluminium holde til at køre op ad kuglelejets stål og trækarmens kobber?
Skal jeg evt. på jagt efter noget POM til de fire stænger?
på joltrae.dk er en alternativ løsning:
Her er der to plader (nr 2 og 4 på billedet, som begge roterer og en ramme (3) som skyder frem og tilbage. Pladen (5) med emnet sidder fast på rammen (3).
Den hørte jeg på i onsdags, og den klaprer en hel del under kørslen.