Forfatter Emne: Hjælp til valg af materialer  (Læst 6710 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Hjælp til valg af materialer
« Dato: Oktober 12, 2012, 14:48:37 »
Jeg har en brændende lyst til at forsøge at lave et værktøj til ovaldrejning på træbænken. Noget efter dette princip:
Er der nogen, der kan sige noget om, hvilke materialer jeg bedst kan bruge?
Har i rodekassen Stål (fladjern), aluminium og kobber.
Hastigheden skal gerne kunne komme op omkring 500 o.min.

mhh

• Hero Member
Sv: Hjælp til valg af materialer
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2012, 21:02:19 »
Jeg så engang en howto af netop en ovalpatron til trædrejebænk, tror det var i et gammelt populær mekanik blad. Der foreslog de egentligbare hårdt træ til det meste.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Oktober 12, 2012, 21:18:49 »
Jeg så en træmodel i funktion. Den klaprede en del.
Det er for at få en mere præcis gang, at jeg gerne ville lave den af metal.

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #3 Dato: Oktober 12, 2012, 22:04:32 »
Jeg ville gå efter aluminium af hensyn til vægt og stabilitet på så svag en maskine.

Palle

• Gæst
« Svar #4 Dato: Oktober 12, 2012, 22:52:07 »
De materialer du nævner, glider ikke ret godt. Så skal de da smøres. Sikket svineri.
Jeg vil foreslå vandfast krydsfiner, svalehalen skal nok smøres med et eller andet (sæbe?)

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Oktober 13, 2012, 01:38:35 »
Dr. Metallic:
Den rektangulære klods (slide) roterer fast. Her er vægten uden betydning, så snart den er oppe i fart. Det er slæden, der som det eneste er i ubalanceret bevægelse hele tiden.
Palle:
Hvis det skal være træ er eg velegnet. Det skal gennemvædes med olie, og derefter tørres, så holder det i mange år. Det er sådan de Hollandske vind- og vandmøller kører. Træ er bare så levende i forbindelse med ændringer af fugtighed i luften og temperatur.
Krydsfiner er ikke lavet af hårdt træ, og limen er ikke varmefast. Hvis klodserne bliver varmet op, skiller fineren.

Jeg har disse stumper:
Bagpladen (camplate): 8*120 mm aluminium
Tappen på bagpladen(cam): Rund jernklods med yderringen fra et kugleleje uden på. Ringen har en ydre diameter på 85 mm og et hul på 65 mm i runde tal.
Aksel (Threaded bar + MK top): ~15 mm tyk aksel med fodstykke, der kan spændes i en trædrejer-firklo, og en flange i toppen, som trækarmen kan gøres fast i.  
Lodrette skinner (bearers): Skinner af kobber, alu eller stål? De kommer til at køre rundt om den hårde stålring fra kuglelejet.
Vandrette skinner (runners): Kobber, stål eller alu. De kommer til at gnide mod trækarmen.
Trækarm (Slide): Kobberskinne.

De fire skinner, der udgør slæden, skal være så lette som muligt. Men kan aluminium holde til at køre op ad kuglelejets stål og trækarmens kobber?
Skal jeg evt. på jagt efter noget POM til de fire stænger?

på joltrae.dk er en alternativ løsning:
Her er der to plader (nr 2 og 4 på billedet, som begge roterer og en ramme (3) som skyder frem og tilbage. Pladen (5) med emnet sidder fast på rammen (3).
Den hørte jeg på i onsdags, og den klaprer en hel del under kørslen.

« Senest Redigeret: Oktober 13, 2012, 01:49:01 af ErlingSj »

Palle

• Gæst
« Svar #6 Dato: Oktober 13, 2012, 02:02:50 »
Hold dig langt væk fra kobber, det er elendigt at bearbejde, og det har absolut ingen slidstyrke. Det eneste det er godt til, det er at lede strøm, øh åh nåh ja,
og så at lokke nogle sigøjnere til.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Oktober 13, 2012, 10:45:34 »
OK.
Så må jeg jo se mig om efter noget andet at bruge den stang til.

Lars Mikkelsen

• Sr. Member
« Svar #8 Dato: Oktober 13, 2012, 11:39:18 »
Hold dig langt væk fra kobber, det er elendigt at bearbejde, og det har absolut ingen slidstyrke. Det eneste det er godt til, det er at lede strøm, øh åh nåh ja,
og så at lokke nogle sigøjnere til.

Så får man ikke bedre start på sin lørdag. Simpelthen genialt skrevet  ;)