Forfatter Emne: Skruestik som presse ????  (Læst 12110 gange)

ksor

• Gæst
Skruestik som presse ????
« Dato: August 04, 2012, 10:46:49 »
Jag skal have presset nogle kuglelejer ind i en 10mm plade til en valsebukker
men da jeg ikke har min hydrauliske presse færdig endnu, vil jeg presse dem i i skruestikken - 32mm UD - hvilken diameter skal jeg regne med i hullet for at det kan lade sig gøre ?
« Senest Redigeret: Januar 20, 2013, 22:22:53 af Frylund »

mhh

• Hero Member
Sv: Skruestik som presse ????
« Svar #1 Dato: August 04, 2012, 11:24:56 »
-0,01/-0,02 gåe du vist ikke helt galt i byen med.

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: August 04, 2012, 12:01:05 »
-0.01 til -0,02 ville nok være lige i det strammeste, det ser jo ikke ud til, du kan låse lejerne sidevers, så de skal på den anden side stramme godt til.
Som jeg lige husker det ligger lejets tolerense, fra nul til - 0,011.
Du kunne jo også lave pasningen lidt løsere, ( fra + 0,01 til +,025 )og så lime lejerne fast, så slipper du for at presse dem i, og de løber lidt lettere, end hvis de sidder i en pres-pasning.

Du kunne jo også bruge messing eller bronze bøsninger, så slipper du for at bore/udbore så store huller.

Husk når du presser lejerne i hullerne, skal du presse på yderringen af lejet alene.
Det største problem, ved at bruge skruestikken, er at få dem presset lige i.
Meen når det skal køre med "håndsvingsfart" er det ikke krittisk.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

• Gæst
« Svar #3 Dato: August 04, 2012, 12:38:10 »
>> Jens

... fint du bruger 'pres-pasning' - jeg vidste, hvad jeg skulle spørge efter på engelsk - press fit - men kendte ikke det danske udtryk - hedder det 'pres-pasning' ?

Vi har jo 'Sprognævnet' med i baggrunden  ;D :D ;D :D - men selvfølgelig skal vi bruge de rette termer !

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #4 Dato: August 04, 2012, 13:35:07 »
Skal du ikke have motor på den valse?

ksor

• Gæst
« Svar #5 Dato: August 04, 2012, 14:08:25 »
Arh ... i den størrelse er det da vist kun til emner, som kan klares med et håndsving.

Jeg vil godt nok prøve at lave nogle ruller med slidser, og så prøve at bukke/valse vinkel- og fladjern på 'smalle side' - hvis du forstår, hvad jeg mener - det kan godt være der skal slides lidt i håndtaget, så det der vil være en ide med en motor ... men til en start bliver den uden motor.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #6 Dato: August 04, 2012, 14:47:35 »
Du skal bruge en js5 pasning. den siger + 0,011 - 0,011 Og så varm leje hus op i en spand varm vand, Du skal bruge et trepunkt mikrometer eller kan du ikke måle nøjagtig nok.
Når det er en valse så vil jeg foreslå rullelejer de kan tage stører belastning
En skrugestik dur ikke, lav en plade med en gevindsteng og spænd på bekke sider af leje og emne og så skrug det sammen.
Hans

mhh

• Hero Member
« Svar #7 Dato: August 04, 2012, 15:22:08 »
JS5 siger nu 0,0055/-0,0055 og vil det ikke risikere at give en glidepasning når lejet nu har en minus tolerance på -0,011?

Er da ked af at høre at man ikke kan bruge et skruestik til at presse lejer i med, det har jeg da gjort med succes adskillige gange. (foretrækker dog at bruge, enten en presser eller hvis der er mangel på plads, så den metode du selv beskriver)  :)

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #8 Dato: August 04, 2012, 15:32:51 »
>> Jens

... fint du bruger 'pres-pasning' - jeg vidste, hvad jeg skulle spørge efter på engelsk - press fit - men kendte ikke det danske udtryk - hedder det 'pres-pasning' ?

Vi har jo 'Sprognævnet' med i baggrunden  ;D :D ;D :D - men selvfølgelig skal vi bruge de rette termer !
I en gammel, nu udgået standard DS 806/ 807 har alle pasninger navne fra "let løbepasning" til "hård prespasning"
Jeg vil ligge et link ind til den gamle standard, jeg syntes at den er meget anvendelig.
(og vi er glade for at der er en der kan holde os i ørene når vi er for sløset med det danske sprog, ellers kan der nemt gå Facebook i den)
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Palle

• Gæst
« Svar #9 Dato: August 04, 2012, 19:01:47 »
OK, jeg er med, har lige været til byfest, så det kan være noget fordrukkent sludder jeg lukker ud.
Kuglelejer bliver lavet i forskellige toleranceklasser, oftest benævnt med et "C" + et tal. Hvis der kun står et nummer, f.eks 62XX, så er det almindelig pasning,
og må ikke presses i. Hvis der havde stået 62XX C3, så ville lejet være meget "løst", inden det blev sat i, men det ville kræve en stram pasning, og ville have
normalt lejeslup efter montering.

Lad være med at lave stramme pasninger til rulningslejer, de kan ikke tåle det.
Jeg er ikke i besiddelse af et lejekatalog, men der plejer at stå tolerancer på boring/aksel.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: August 04, 2012, 22:54:16 »
Her er de så tolerancetabellerne i selvudpakkende .zip filer

http://www.frylund.dk/tol/DS806 kopi.exe
http://www.frylund.dk/tol/DS807 kopi.exe

Kopierer linket over i en browser. downloaden starter automatisk
« Senest Redigeret: August 05, 2012, 07:40:17 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #11 Dato: August 04, 2012, 23:41:41 »
Et normal sporings leje har et c 2 slør. 6206 og ned er et lille leje. Det tåler hun en let til middel pasning, det vil sige end – 1 til 0 ellers kan det ikke løbe rundt. Hvis man har brug for en middel til hår pasning som er
-5 til -2 så skal man vælge et leje med et C3 til C 4 slør. Der findes tabeller man kan slå op i og se pasning, slør, belastning  og smøring med fedt eller olie.
Husk at aksel og hul skal have en fin bearbejdning og være helt rund. Det stiller store krav til maskiner og værktøj
Hans

Huusom

• Full Member
« Svar #12 Dato: August 05, 2012, 00:07:35 »
Jeg bruger normal en K7 "Ø32 +0.007-0.018" passning til lejer i den størelse.
Hvordan vil du holde de lejer på plads i de sideplader?

krudt

• Hero Member
« Svar #13 Dato: August 05, 2012, 11:38:22 »
Tak for de gode oplysninger. Jeg har haft repereret en aksel til min plænetraktor. Lagt svejsesøm på og drejet ned. jag havde en aksel på +0.04 og ved opvarmning af leje og aksel i fryser skulle der bruges vold for at få den på plads. Ja jeg viste ikke bedre dengang, jeg tænkte nu sidder den godt fast.
Men men lejet bliver varmt under brug. Så det er vigtigt ikke presse lejet mere en der står i de kloge bøger.
Jørgen
Jørgen Neess

Palle

• Gæst
« Svar #14 Dato: August 05, 2012, 13:25:36 »
Loctite er nu en god opfindelse. Det er ret dyrt, men det er lejer vel også? ;-)