Forfatter Emne: Skruekompressor ???  (Læst 17216 gange)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Skruekompressor ???
« Svar #15 Dato: Juni 30, 2012, 10:28:57 »
Kunne du ikke tage kompressor af beholder og stilde den på et fundament og lave en kasse uden om og beklæde den indvendig med  10 cm flamingo. Så er jeg sikker på at der er ikke nogen som kan høre den
Hans

ksor

• Gæst
« Svar #16 Dato: Juni 30, 2012, 11:44:05 »
Hvis en Hydrovane ellers er i orden, så mister den slet ikke pusten.
Den jeg har tilset, leverede luft til en større fabrik, som så også havde et kæmpe rørsystem, som har virket som buffertank.
Der var også en mindre stempelpumpe med tank, som var koblet til, så man kan sagtens have en tank.
Men jeg tror ikke, at man kan køre som en almindelig kompressor med start/stop.
Som der står i annoncen, så skal der bruges 7,5 HK motor, og den starter direkte på trekant.
Jeg tror ikke at den kan starte på stjerne, hvis der er tryk på anlægget, kan din tavle klare det?

Hvis den kan levere så meget luft, kunne man så evt. montere en mindre motor for at undgå disse opstartsproblemer - jeg har kun 16A - min drejebænk (5.5HK) starter uden problemer, men den er selvfølgelig heller ikke belastet i opstarten.

Palle

• Gæst
« Svar #17 Dato: Juni 30, 2012, 11:58:10 »
Det ved jeg ikke om det kan lade sig gøre, men jeg synes at det er forsøget værd ;0)
Hvis du prøver, så få en håndbog med. Smøresystemet er ret specielt, og virker kun godt med en egnet olie.

Den jeg har leget med, blev kun skiftet, fordi vi brugte for meget luft. Det var ikke fordi den var defekt.

ksor

• Gæst
« Svar #18 Dato: Juni 30, 2012, 12:39:31 »
Kunne du ikke tage kompressor af beholder og stilde den på et fundament og lave en kasse uden om og beklæde den indvendig med  10 cm flamingo. Så er jeg sikker på at der er ikke nogen som kan høre den
Hans

Jeg tror ikke Flamingo er LYD-isolerende - det der skal til der, er MASSE - altså noget tungt materiale - evt. gravet ned i en grav med låg over - og det var da måske en mulighed.

ksor

• Gæst
« Svar #19 Dato: Juni 30, 2012, 14:17:55 »
Der er nogle advarsler mod at sætte en mindre motor på en Hydrovane 33 fra 7,5 til 4,5Kw, MEN ...

Der findes faktisk også en del 33'ere til salg med 5,5Kw motor - så den MÅ jo kunne køre med en mindre motor - selv om de er til salg ;-))

Det der bekymrer mig er dog at du (Palle) siger, at en manuel er nødvendig, da smøresystemet er lidt specielt - manual er ikke til at skaffe !

Jow, den fås fra det engelske site til £55, men hvad indeholder den ???? Jeg har før fået manual til VPF1 derfra, og den var fundstændig værdiløs - så det gør jeg ikke en gang til !

Ligger nogen inde med en PDF-fil med manual til en Hydrovane 33 - så vl jeg da gerne "låne" en kopi ?

Palle

• Gæst
« Svar #20 Dato: Juni 30, 2012, 14:54:34 »
Hov hov, i annoncen står der 7,5 HK, det er det samme som 5,5 kW!

ksor

• Gæst
« Svar #21 Dato: Juni 30, 2012, 15:32:14 »
Ups ... ja, der sov jeg lige lidt for meget !

Der er også nogen derude, der taler om, at der skal være en køler til "olien", og der er vist billeder, hvor der på enden af motoren ligesom er monteret en køler - har den en hel olie-ressource, som ligefrem skal køles ned ?

Palle

• Gæst
« Svar #22 Dato: Juni 30, 2012, 15:59:29 »
Den runde del med ribberne er selve pumpen, som bliver kølet af motorens blæser.
Indeni sidder rotoren med lameller. Resten af dyret er smøresystem og olieudskiller og diverse ventiler.

ksor

• Gæst
« Svar #23 Dato: Juni 30, 2012, 16:53:27 »
OK - så er det nok helt nødvendigt med en manual til den og det har han sikkert ikke - dømt ud fra deres tilstand  ;D

De er jo nærmest skrottet !

Palle

• Gæst
« Svar #24 Dato: Juni 30, 2012, 17:18:39 »
Jeg tror nu heller ikke jeg ville gide.
Reservedele er også rimelig dyre.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #25 Dato: Juli 02, 2012, 01:07:32 »
 Lyddæmpning til lystbåde var måske en mulighed, det er meget effektivt.

jens

• Hero Member
« Svar #26 Dato: Juli 03, 2012, 19:04:26 »
Jeg målte lidt på luftforbruget, på min plasma cut 40.
Jeg brugte en kort 10mm luftslange, ved 5 bar på plasmacut'en (den står på 5 bar, når der bruges luft, den er lidt højere ved stilstand) Her er luftforbruget på 175 liter pr minut.
Men normalt skære man vist med lavere tryk.

Ved 7 bar er luftforbruget næsten 400 liter pr minut.

Jeg har en 300 liter tank, og vulumen i rørsystemet er ca. 20 liter, jeg kørte kompressoren op på 10 bar, og tog tid indtil manometeret stod på 9 bar (med slukket kompressor  ;D)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

• Gæst
« Svar #27 Dato: Juli 03, 2012, 19:21:38 »
Så kan jeg da bedre forstå, at min ikke vil gøre det bedre - det er en 50ltr/min, 25ltr tank og en 5m 6mm spiralslange !

Når jeg starter er på 7bar, men så snart jeg starter falder trykket til næsten 0 (NUL) - så jeg skal have fat i en større kompressor !

Palle

• Gæst
« Svar #28 Dato: Juli 03, 2012, 20:57:20 »
Så lad lige være med at købe kompressor efter hvad der påstås den kan lave pr.min.
Stempeltypen laver ca. 80L/min pr. HK, hvis de er i orden, det er en gammel rettesnor.
De roterende typer noget mere pr. HK, men de bliver vel ikke lavet, så de kan køre på en almindelig EL-tavle?

De gængse reduktionsventiler, som tit sidder på mindre kompressorer, er nok kun beregnet til at trække en malersprøjte.
Der skal en helt anden størrelse ventil til.

jens

• Hero Member
« Svar #29 Dato: Juli 03, 2012, 21:56:08 »
Reduktionsventilen sidder direkte på plasmacut'eren, og den på min lukker masser af luft igennem.

Er det ikke 100 liter luft, pr hk man regner med ved mindre stempelkompressore, vel at mærke kvalitetskompressore.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.