Forfatter Emne: sej pinoldock  (Læst 6905 gange)

Rim

• Hero Member
sej pinoldock
« Dato: April 03, 2012, 17:48:01 »
På min nye drejebænk Mondiale syntes jeg pinol spindlen gik noget sejt så jeg smurte den med det som var i smørrekanden, "slide way oil" noget jeg bruger til vangerne på drejebænken, det blev det værrer af og jo mere jeg arbejder med den jo værrer blev det, nu har jeg skidt det ad og kan ikke se at der er noget forkert både indvendig og på den bevægelige del er materialet blankt og pænt, jeg er ikke sikker på jeg tør samle det igen fordi det ikke lige er til at få fra hinanden igen, nogle gode råd til en løsning, vil helst ikke ødelægge noget. Der kommer billeder  ::) Claus.   
Livet er for kort til små værksteder, Scantool mod CNC , Mondiale

jens

• Hero Member
Sv: sej pinoldock
« Svar #1 Dato: April 03, 2012, 18:58:25 »
Kik pinolrøret efter for slagmærker, og rens det hele af, for evt belægninger, smør med noget motor olie eller lignende.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

• Gæst
« Svar #2 Dato: April 03, 2012, 21:38:13 »
 ;) Nu er det vel ikke bare den der der SKAL stramme/låse  pinolen , der står stramt  ::),,,ku jo være  ;D

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: April 04, 2012, 04:47:49 »
Hvis du har skildt den helt ad, også taget gevindspinlen ud, kan du jo først prøve om det er gevindet der strammer, sæt herefter pinolrøret i pinolen (uden gevindspindlen) strammer den her, hvad med fedderen der hindre pinolrøret i at dreje rundt prøv at tag den ud. Fejlen kan kun være et af de tre steder.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Rim

• Hero Member
« Svar #4 Dato: April 04, 2012, 20:43:24 »
 >:(  nu har jeg renset og fedtet af og smurt med symaskine olie og samlet, og det er det samme, det virker altså lidt underligt, kører jeg helt ud kører den forholdsvist let ind det meste af vejen det sidste par cm er så ret træge, når jeg så vil køre den ud igen så skal begge hænder på hjulet ikke fordi hjulet er lille det er sådan set ret stort og så er den sej til den er næsten helt ude, har checket spindel og lejer og der er ikke noget som syntes forkert lejerne ruller og er er ikke noget på fastdelene,  hmm skal jeg til at slibe på den ?? Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Scantool mod CNC , Mondiale

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: April 04, 2012, 20:51:13 »
Har håndtaget en skade, på billedet ser det lidt sådan ud.
Hvis det er tilfældet, kan der jo være slået noget skævt.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

drejeren

• Jr. Member
  • **
« Svar #6 Dato: Maj 09, 2012, 22:03:46 »
hvis der er et trykleje så skal det vende rigtigt ringene har ikke samme dia. så kan det godt drille når det bliver belastet.
Mvh.
Henning