Forfatter Emne: Køling af DC motor  (Læst 12724 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Køling af DC motor
« Dato: Marts 09, 2012, 20:06:01 »
Den lille fræsersøjle, jeg har sat på drejebænken, har en 600 W DC motor, som meget gerne vil løbe varm.
Er der nogen der har en ide om, hvordan jeg kan give den ekstra køling?

Dr. Metallic

• Gæst
Sv: Køling af DC motor
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2012, 20:45:29 »
Sidder den i fri luft? Hvis ikke så start med at fjerne så meget omkring den som muligt. Mulighed nummer to er en kompakt blæser feks fra en bærbar computer, hvor du bygger strømføringen ind, så blæseren starter ved motorstart. blæseren kan sikkert scores ved genbrugspladsen.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2012, 21:52:21 »
Ja jeg tror at det er en DC motor på jævnstrøm. Mit forslag er at du skal sænke spænding bare lidt. Hvis den kører på 220 så prøv med 210 V . Jeg tror ikke at du mærker noget på trækkraft. Og de kan tåle meget varme 80 til 120 C er ikke nogen problem
http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rstel%C3%B8s_DC-motor
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2012, 01:12:10 »
Dr. Metallic: Ja, jeg har taget kassen af for længst.
En blæser villle kunne virke når motoren kører den ene vej, men ville modarbejde, hvis jeg en dag vil køre avet om.

Hans Ingvorsen: Den er elektronisk styret, så jeg tror ikke, at jeg skal pille ved noget der.

Jeg tænkte mere i retning af at spænde nogle alu-ribber omkring den, men jeg kan ikke hitte på noget velegnet at lave dem af.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2012, 08:11:01 »
Dr. Metallic: Ja, jeg har taget kassen af for længst.
En blæser villle kunne virke når motoren kører den ene vej, men ville modarbejde, hvis jeg en dag vil køre avet om.

Om ventilatoren puster fuft på motoren eller suger varm luft væk kan vel komme ud på et.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #5 Dato: Marts 10, 2012, 08:30:00 »
Jeg tænkte mere i retning af at spænde nogle alu-ribber omkring den, men jeg kan ikke hitte på noget velegnet at lave dem af.

Find en passende køleplade som man bruger i elektronikverdenen, fræs den flade side så tynd at du kan bukke ripperne omkring motoren og spænd det hele sammen med spændebånd.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Marts 10, 2012, 09:40:44 »
Om ventilatoren puster fuft på motoren eller suger varm luft væk kan vel komme ud på et.
Der er indbygget en blæser i motoren. Den kommer jo til at køre mod en ekstern blæser i den ene af retningerne.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Marts 10, 2012, 09:55:17 »
Find en passende køleplade
Er de ikke lavet af en sprød sprøjte-legering?
Men måske kunne de saves op i enkeltribber, klistres fast med kølepasta og holdes med et par spændebånd.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2012, 10:08:58 »
Nej, de er eksturderet, så det er seje legeringer

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Marts 10, 2012, 10:51:10 »
Fint, så vil jeg gå i gang med at lege med sådan en.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Marts 10, 2012, 11:17:06 »
Sanistål har nogle U-profiler på 10/10/10/1.5 mm. til en overkommelig pris. Sådan en pind må vel så også kunne bukkes, så bunden krummer tilpas meget til at den kan komme ind på motoren. Der ligger et nyt lille projekt og venter.

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Marts 10, 2012, 13:31:25 »
Hvad med nogle gardinstænger i aluminium, hvis du kan finde sådan nogle, ville de være fine...
Men extra blæser, vil nu heller ikke være dårlig, normalt køre man ikke baglæns med en fræsespindel.

Er det en motor, magen til den i din drejebænk?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2012, 14:14:11 »
Er det en motor, magen til den i din drejebænk?
Ja, men kun 600W mod drejebænkens 900W
En alu-profil på 6 m. koster i omegnen af 70 kr hos Sanistål, tror at gardinstænger koster mere.
Men problemet har indtil videre løst sig selv - motoren døde for 10 min. siden.
Jeg aner ikke hvad det er for en motor (ingen synlig mærkeplade), men i det mindste har jeg stadig den døde motor fra drejebænken liggende, så måske kan jeg få den opgraderet til sådan en - det er da værd at undersøge om den kan tilpasses.
Nu skal den lige køle af, så skiller jeg skidtet ad, og finder ud af, hvordan den er monteret inden i.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Marts 10, 2012, 14:14:43 »
Der er et eller andet som er helt galt. Hvis motor får den spænding som den skal have og den ikke bliver overbelasted så skal den kunne køre uden alt det ekstra foranstaltninger. Så må der være en fejl i motor, en kortslutning. Du skulle prøve at få den målt igenem og alt er efter de foreskrifter som fabrikken anbefaler
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Marts 10, 2012, 14:21:59 »
Det er nok fordi jeg har kørt for hårdt på i for lang tid - men den erkendelse løser jo ikke mit problem her og nu.
Kørte med en 12 mm not-fræser med 950 RPM og en tilspænding på ca 7 mm/min. Spåndybde 2 mm.
Når jeg går efter mere køling skyldes det, at den motor jeg brændte af på drejebænken blev brændt af en dag, hvor jeg drejede en masse med lav hastighed.