Forfatter Emne: MK2 tappe til rundbord  (Læst 7638 gange)

ErlingSj

• Hero Member
MK2 tappe til rundbord
« Dato: Januar 04, 2012, 16:59:32 »
Jeg vil have lavet mig nogle MK2 tappe til mit rundbord. Med 6, 8, 10 og 12 mm gevind er det planen at lave et sæt med huller og et andet sæt med en aksel. Med aksel kan der også blive til en 16 og 18 mm udgave.
Mit spørgsmål er, hvilken højde det vil være smartest at lave dem. Lidt højere, i plan med eller lidt lavere end overfladen på rundbordet?
(Alle får et 10 mm hul i rumpen, så de kan spændes fast under bordet)

j håndstad

• Hero Member
Sv: MK2 tappe til rundbord
« Svar #1 Dato: Januar 04, 2012, 18:41:23 »
Hej Erling. Hvad skal du dog bruge de tappe til ?  ???
Mvh Jørgen.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2012, 19:32:30 »
Til at fastgøre dimser med. ;)
Da jeg lavede sådan en fyr her: http://woodcentral.com/articles/turning/articles_485.shtml Ø 60 cm, ville jeg have den med fem skruer/spor, så den bedre kunne fastspænde en skål, der har slået sig undervejs. Her var rundbordet rigtigt smart under opmåling/boring, men jeg var nødt til at skrue en bolt gennem pladerne og spænde i klopatron. Det gav en masse ekstra højde, som jeg godt kunne have undværet.
Jeg skal også have lavet mig nogle vinkelplader/-skabeloner, som kan sættes mellem klopatronen og forsætterslæden, så jeg hurtigt og præcist kan indstille den til fx. 80°, 27.5° og hvilke nyttige vinkler jeg nu kan støde ind i. Her kan jeg med en MK2 tap med gevind hurtigt spænde pladen fast på rundbordet, sikre den med et par bolte i de to synlige af de tre T-spor og fræse enderne til 90° i den ene ende og den ønskede vinkel i den anden. Mit rundbord er kun 100 mm, så en 15 cm lang plade vil ikke rigtigt kunne skrues fast ved hjælp af de tre T-spor.

Når nu jeg skal i gang med at lave MK2 tappe, kan jeg jo lige så godt lave en serie mens maskinen er indstillet.
Jeg har derfor frådset lidt, og købt en 18 mm stang (Sani-)stål:

Rundt svovllegeret/EN 10277-3
Kval. XL Cut/ 9 S Mn 28 K / 11 SMn 30+C eller tilsvarende
Tolerancer EN 10278 /ISO h9
I længder af 3 - 3,2 m

Læste fornylig i en anden tråd, at var der svovl i stålet kunne det hærdes, men jeg fandt senere ud af på http://www.splav.kharkov.com/steelgrade/mat_start_eu.php?name_id=155, at denne type stål:
Steel not intended for heat treatment
så de ender nok som uhærdede. (Næste gang ser jeg efter før jeg bestiller).

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2012, 21:27:42 »
Som jeg husker det, er automatstål 28k ikke velegnet til at svejses, eller hærdes.
Men det er fantastisk bearbejdningsvenligt, men jo ikke det mest holdbare til værktøj, med gevind mv.

Jeg forstår det sådan du vil lave en tap med MK konus, for at have et gevindhul i rundboret, så er det nok bedst, det er en anelse under bordets plan.

Vil du bruge det som styretap, er det individuelt, hvor langt en tap skal stikke op, alt efter opgaven,
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 04, 2012, 22:43:29 »
Det er korrekt, at det ikke er egnet til svejsning - det er jeg heller ikke.
Det er ikke så meget tappens længde, som det er brystet. Men jeg prøver at lave dem lige under planet, så emnet bliver spændt ned mod samme. Mit problem er, at det jo sådan set også vil forsøge at trække konussen fri af hullet. Det mener du altså ikke har betydning.

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 04, 2012, 22:46:19 »
Har jeg forstået dig korrekt med at sætte fire koniske tappe op som styr, og at du vil kunne styre dem sammen?

Glem det og lav det med cylindriske tappe  :-\

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 04, 2012, 23:54:04 »
Nej.
Der er et MK2 hul og tre T-spor i mit rundbord.
Jeg vil lave MK2 tappe til hullet, en af gangen, med enten et hul med gevind eller en tap med samme.
De forskellige størrelser kan så bruges til forskellige ting, stadig en af gangen.
Du kan opfatte det som en mulighed for at montere et hul med gevind (6, 8 10 eller 12 mm) i rundboret, som jeg derefter kan skrue et emne fast i, eller at montere en lille aksel (igen 6, 8, 10 eller 12 mm) med gevind, som jeg kan skrue et emne fast på.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 05, 2012, 00:18:40 »
Hej Erling. Ja jeg var også lidt forvirret med hvad du skulle bruge dine emner til men har nu forstået det, men men hvis du vil spænde et emne op med een bolt i midten af dit rundbord kræver det at det også er spændt fast med en bolt eller lignende i en af rillerne ellers vil emnet have mulighed for at gå løs under bearbejdningen på grund af fræserens rotation.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2012, 00:41:17 »
Jeg er helt med på, at en bolt i midten ikke er tilstrækkeligt. Den kan bare være en let måde at få emnet til at sidde rigtigt mens der spændes fast i et eller to T-spor.

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2012, 05:50:34 »
Ah, så det er i princippet blot til at oprette med, jamen så er det bedre at sætte en lille spids styretap i en borepatron og rette op efter den.