Forfatter Emne: Pedersen fræser, smøring?  (Læst 8227 gange)

FMW

  • Gæst
Pedersen fræser, smøring?
« Dato: December 07, 2011, 21:30:10 »
Hej
På de gamle Pedersen fræser er der normalt smøring med oile, den jeg har fået fingrene i er alle smøre steder udskiftet med fedt nippler.
Jeg er nu ved at rengøre det hele og gør den klar til smøring med oile igen.
På vertikal hovedet er jeg i tvivl om det fortsat skal være med fedsmøring eller det også skal være oile.

Med venlig hilsen
Finn Winterskov

Hvis der er nogen der ligge inde med en reservedelsbog over en VPU1, er her en køber.

Med venlig hilsen
Finn


ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #1 Dato: December 07, 2011, 21:49:08 »
Jamen igen må jeg henvise til Gråsten eksperten.

Han kan oplyse dig om det skal/skal ikke være olie-nipler - og skal det, har han dem også !

Han er bruger her på forum, men ellers har han mail:

matthias.lauritzen@privat.dk

Sig du er henvist af "Keld, Århus V".

NB.: Reservedelsbog tror jeg ikke findes mere - du skal IKKE fristes til at købe hos Pedersen Værktøjsmaskiner ApS, Sjælland - kr. 6-700 for nogle dårlige fotokopier i en tilbudsmappe (omslag) er simpelhen tyveri ved højlys dag - så DET vil jeg fraråde, og der er langtfra, hvad man har brug for i det omslag - Han roser det selv som: "et A4 ringbind med ALT, hvad du har brug for" - men DET er det i hvert fald slet ikke !

« Senest Redigeret: December 07, 2011, 22:01:34 af ksor »

FMW

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #2 Dato: December 07, 2011, 22:04:28 »
Hej Keld

Tak for svaret.

Har hørt før at man ikke skulle købe den ringbind.

Men havde dog brug for at vide om der var andre der havde noget som kunne bruges.

Palle

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #3 Dato: December 07, 2011, 22:19:52 »
Dertil kan jeg sige, at vertikalhovedet var tilbehør til fræseren, og havde egen "bog", som blot bestod af et par sider med snittegninger og reservedelslister.

ksor

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #4 Dato: December 08, 2011, 07:26:24 »
>> Finn
Jeg tror du kan få, hvad du har brug for hos Matthias Lauritzen I Gråsten. Der er så mange varianter i konstruktionen, så jeg tror det vil være svært at finde en 'bog' der viser præcis DIN maskines opbygning.

I hvert fald har jeg fået fat i flere forskellige tegninger, og ikke én af dem har svaret til præcis den konstruktion, som er brugt i min VPF-1 - noget har passet, medens andre detaljer ikke har.

Nu har jeg ikke søgt specielt after tegninger til vertikalhovedet, og det er muligt forholdene her er anderledes. Jeg mener mit er et V21, men det ligner IKKE det, du har sendt billede af - så der er åbenbart også flere forskellige modeller.

FMW

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #5 Dato: December 08, 2011, 17:15:04 »
Hej Alle
Tak for Jeres svar

Har idag talt med Mathias.
Vertikal hovedet er det eneste på hele maskinen som skal smøres med fedt, alt andet er med oile.

Så ved vi alle det

Hilsen
Finn

Palle

  • Gæst
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #6 Dato: December 08, 2011, 18:56:57 »
Det er ikke helt rigtigt. Hvis det er et af de hoveder, der er forkrøbbet med en tandhjulsudveksling mellem hovedspindel og vertikalhoved, så er det olie.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Pedersen fræser, smøring?
« Svar #7 Dato: December 08, 2011, 22:38:44 »
På mit tidligere arbejde, havde vi en Pedersen, med "borende" vertikalhoved.
Der er jeg også ret sikker på, der var olie i...

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.