Forfatter Emne: Båndsav  (Læst 8570 gange)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Båndsav
« Dato: December 07, 2011, 17:40:57 »
Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har en båndsav. Til at styre båndet er der 5 små kuglelejer i hver ende, så 10 i alt. Jeg har købt billig kineser lejer til kr. 10 stk. Jeg kunne også vælge at købe nogle SKF til kr.50 stk. Men det ville nok ikke hjælpe noget. Selv om det er lukkede lejer kører de fast, men de bliver også grundig vasket i en blanding af kølevand og savspån.
Nu har jeg så tænkt mig at lave nogle ruller af plast evt. med en messingbøsning i som så kører rundt på akslen, måske med lidt slør så der kan blive plads til skidt og snavs.
Eller er der nogen som har andre gode ideer?
Hans

Palle

• Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #1 Dato: December 07, 2011, 18:03:16 »
Dårlig ide, synes jeg. Jeg vil mene, at kuglelejerne er bedst. De originale lejer er sikkert 2RS, måske du skulle prøve med 2Z (det er dem med gummitætninger).
Iøvrigt, hvis det er 608 lejer, så burde du kunne finde dem ret billigt, det er den størrelse, der normalt bruges i rulleskøjter.

Palle

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 07, 2011, 18:17:10 »
Undskyld, jeg tror nok at jeg har blandet rundt på RS og Z, jeg kan ikke huske det.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #3 Dato: December 07, 2011, 19:00:12 »
RS er "Sealed", altså tætte lejer, Z er "Shieldet", altså afskærmede.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #4 Dato: December 07, 2011, 20:17:13 »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

mhh

• Hero Member
« Svar #5 Dato: December 07, 2011, 20:18:52 »
RS står så vidt jeg husker for 'Rubber Seal'

Palle

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 07, 2011, 21:11:33 »
Er din savklingeleverandør lidt af en fusker?
Hvis svejsningen ikke er slebet helt ned, så den har maksimum samme bredde, som resten af klingen, så kan jeg godt forstå at lejerne ikke holder.
Det er bare en tanke.

Jeg brugte i en årrække en billig kinøjsersav, og selvom kvaliteten ikke var noget at skrive hjem om, så klarede den skærene ganske pænt.
Den havde vistnok 626Z lejer, og de holdt. Der var 3 i hver ende, hvorfor er der 5 på din? Er lejerne meget tæt på de hjul, som klingen kører på, så der kommer alt for meget vrid mellem lejer og klinge?

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #7 Dato: December 08, 2011, 16:22:03 »
Jeg siger tak for svar, må prøve om jeg kan få nogle jejer i beder kvalitet og med gummi tætning. Den saver ellers fint og laver et fint snit. Svejsning på klinge kan man godt se hvor den er, men der er ingen forskel at mærke
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: December 08, 2011, 16:44:23 »
Hej
Hvilken størrelse, er lejerne?
Det kunne jo være nogle af fora brugerne, kunne hjælpe med et sæt lejer.
Mange af os har vel lidt lager, af kuglelejer  ;D

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: December 10, 2011, 12:40:59 »
Tak Jens det er veldig pænt af dig. lejer har jeg selv råd til at købe, men hvis de kun holder kort tid så er det penge ud i fuften, så derfor tænkte jeg om der var en anden løsning, med nogle ruller som ikke var så følsom for vand og spånner mm.

Da jeg var i lærer: måtte man ikke tage et leje ud af pakken før end det skulle bruges. Man skulle vaske sine hænder før end man rørte lejet. Og arbejds plads skulle være pinlig rent. Og man må for alt i verden under ingen omstændig heder slå på et leje.
Må men det er mere end 40 år siden. Måske de regler ikke gælder mere i den moderne industri
Hans

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #10 Dato: December 10, 2011, 16:41:36 »
Må men det er mere end 40 år siden. Måske de regler ikke gælder mere i den moderne industri

Der er sket meget ude i industrien de sidste 40 år, en af de mere markante at arbejdskraften er det der koster nu om dage, materiale og maskiner er ikke mere de mest markante omkostninger.

Palle

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 11, 2011, 22:32:48 »
En ting mere, kan en ny klinge skydes ind mellem lejerne, eller skal du løsne lejeboltene først?
Der skal være en anelse luft, og udlægningen af klingen skal være under det nederste leje.