Forfatter Emne: Hvad er det?  (Læst 6454 gange)

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
Hvad er det?
« Dato: November 28, 2011, 08:49:41 »
Da jeg i sin tid var med til at tømme et rep. værksted på et trykkeri fik jeg en slaks vindmåler med hjem.

Nogen der kender den? Til hvad og hvordan har den været brugt.

Når fanen kører 10 gange rundt har viseren flyttet sig 3 strejer på den yderste skala.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Palle

• Gæst
Sv: Hvad er det?
« Svar #1 Dato: November 28, 2011, 11:07:20 »
Hø Hø. Jeg googlede Wilhelm Lambrecht. Det er et anemometer, men ikke til vindmåling. Det er sandsynligvis til måling af udsugning.
Før i tiden gik dem der arbejdede på trykkerier jo i en evig os af opløsningsmidler, så det har nok været fra den tid, hvor typograferne strejkede,
hvis der var noget galt f. eks udsugningen.

ksor

• Gæst
« Svar #2 Dato: November 28, 2011, 11:16:05 »
Ja, præcis - et anamometer (om det er stavet rigtigt ved jeg ikke) men, jeg brugte det i sin tid til at justere ventilerne i køkken/bad så hver lejlighed fik samme udsugning fra rummene - et vældig fintfølende instrument.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: November 28, 2011, 21:08:02 »
Tak, det lyder som en rigtig forklaring på anvendelsen.

Hvad aflæser man og hvordan tolker man instrumentet?
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Palle

• Gæst
« Svar #4 Dato: November 28, 2011, 23:12:39 »
Det staves anemometer.

Mht. funktionen, og det er bare et gæt: Armen skubbes mod A`et (anfang) og uret sættes ind i suget, hvorefter knappen aktiveres. Uret holdes nogenlunde stille, indtil
armen når E (ende), og muligvis låser resultatet på klokken? Jeg forestiller mig, at armen virker som et æggeur. Det kan jo være defekt?

Resultatet giver ingen mening, hvis man ikke har foretaget en test med helt ny udsugning, og derefter jævnligt tager tilsvarende prøver.
Tallet på uret har ingen værdi som Liter og Meter mm. det er et tal til sammenligning fra gang til gang. Det vil vise hvornår udsugningen trænger til at blive renset eller
skiftet.

Det var blot et bud på hvordan jeg forestiller mig mengen med det.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #5 Dato: November 28, 2011, 23:41:02 »
Firmaet eksistere jo endnu, så send et billede til dem og spørg om de ikke har en brugsvejledning til den de kan sende dig.

http://www.lambrecht.net