Forfatter Emne: Måleværktøj - nøjagtighedskrav  (Læst 10610 gange)

Gordon

• Gæst
Måleværktøj - nøjagtighedskrav
« Dato: Oktober 25, 2007, 21:46:31 »
Følgende er nøjagtighedskravene til udvendig måling med en digital skydelære. Er der nogen som ved hvad de tilsvarende nøjagtighedskrav er for måleure som (også) måler i 0,01mm?

Målenøjagtighed for en digital skydelære som specificeret i DIN 862 / DS 2012

Målelængde (mm) op til 100mm  ± 0,02mm
over 100 og op til 600mm  ± 0,03mm
over 600 og op til 1000mm ± 0,04mm

Skydelærens gentagelsesnøjagtighed er 0.01mm uanset længden – så vidt jeg ved. Jeg har altid sammemlignet måleure nøjagtighed med mikrometere, men nu tror jeg jeg har taget fejl.

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har på fornemmelse, at tolerancerne er større end jeg altid har troede de var.

Gordon

jens

• Hero Member
Sv: Måleværktøj - nøjagtighedskrav
« Svar #1 Dato: Oktober 26, 2007, 15:18:29 »
Hej
Mener måle ure skal overholde DIN 878 (DS2352)

Det er lidt omtale her.
http://www.maaleteknik.dk/newsite/events/Nr.2-%20Henrik%20Kiel.pdf

Min erfaring med måleure, er at det er vigtigt, at få kontroleret nøjagtigheden, i hele urets måleområde (vandring)
Da der pga. urets opbygning, (mekaniske ure) er risiko for fejlvisning i hele måleområdet.
MVH Jens
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

• Gæst
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2007, 16:36:09 »
Hej Jens,

Det er sandsynligvis DIN878 jeg mener, men hvad står i denne norm med hensyn til måleure nøjagtigheden - uden at jeg bliver nødt til at købe den? Hvis du kan gør det lige så kortfattet som jeg har med længdemåling ved digitale skydelærere, vil det være perfekt! Måske er svaret bare ”ja” til det jeg skriver.

Da jeg er kun interesseret i at se forskellen mellem måleure og skydelære nøjagtighed kan det passe at et måleure har følgende målenøjagtigheds tolerancer ifølge DIN878?

0 – 5mm ± 0,014mm
0 – 10mm ± 0,018mm
0 – 20mm ± 0,020mm
0 – 25mm ± 0,025mm

Hvis det ikke passer, hvad er det så?

Mvh

Gordon

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Oktober 26, 2007, 20:18:36 »
Hej Gordon
Desværre kender jeg ikke de korekte tal.
Men det lyder sansynligt med disse tal. For et mekanisk måleur, har en vis fejlvisning,
Jo større vandring des værre.
Jeg har ringe erfaring med digitale "ure" men de er helt sikker, en del mere nøjagtige.
0 – 5mm ± 0,014mm
0 – 10mm ± 0,018mm
0 – 20mm ± 0,020mm
0 – 25mm ± 0,025mm

MVH Jens

Gordon

• Gæst
« Svar #4 Dato: Oktober 27, 2007, 10:42:57 »
Hej Jens,

Hvis de tolerancer virkelige er rigtig for mekaniske måleure er jeg målløse, 
0 – 5mm ± 0,014mm
0 – 10mm ± 0,018mm
0 – 20mm ± 0,020mm
0 – 25mm ± 0,025mm
da det vil sige, at en digital skydelære er mere nøjagtig end et måleure. Jeg, og sikkert mange andre, har placeret målenøjagtighed som 1. micrometer, 2. måleur og 3. digital skydelære. Nu må jeg bytte om på 2. og 3.

For at undgå en debat med andre, er jeg klar over at digitale måleure er også mekanisk – med "mekanisk" mener jeg måleure med viser og ikke digitale måleure :-)

Mvh

Gordon

ulf

• Hero Member
« Svar #5 Dato: April 25, 2008, 18:04:25 »
at en bedste kvalitet skydelære (med max. stivhed) med få eller 1 hundredel del
tolerance ved glidning af skyderen- ville vel ku måle nøjagtig i tuindedele
uafhængigt af  trykket fra personen på måleværktøjet

også har jeg observeret en større nøjagtighed med måleur end med
vippeindikator (nok p.g.a. dennes ikke retvinklede måling
mvh
Ulf

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: April 25, 2008, 21:27:34 »
Jeg tror nu ikke man kan måle 1/1000 dele på en skydelære.
Det vil kræve, at den er kalibreret, lige til det mål den skal måle.
Alligevel vil det ikke være godt, selv med meget bedre udstyr, er det ikke så enkelt en sag.(Temperatur, formfejl, mv)

Det med uensartet måletryk, er der helt sikkert en persom, som har den definitive løsning på. ;D

Gordon

• Gæst
« Svar #7 Dato: April 26, 2008, 17:43:14 »
Jens,
Jeg er lige kommet hjemme fra Control 2008 udstillingen i Stuttgart.Blandt de ting jeg så var en skydelære (digital selvfølelig), som kunne måle med 0,001 mm visning og en garanteret nøgagtighed af +/- 0,005 op til 100 mm. DIN 862 skal nok snart revideres  ;D
Der var flere som ikke vil tro på det, indtil de selv prøvet! Gentagelsesnøjagtighed med en skydelære trykanordning var indenfor 0,002 mm. Den jeg så og prøvede var en prototype og den "rigtig" bliver med carbid kæber - og det bliver den i hvert fald ikke ringere af!
Hvis jeg nævner den sandsynlig pris bliver jeg nok beskylt for produkt reklamer  ;)
Den kommer i handlen sidst i juni tror jeg nok.
Jeg ved ikke hvor mange af læserne her var på udtillingen, men jeg var forbavset over hvor mange nyheder der var inden for måleværktøj - for en gangs skyld.
Gordon

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: April 27, 2008, 01:42:53 »
Gordon

Jammen så kan det jo næsten ikke blive bedre!

mvh jens

ulf

• Hero Member
« Svar #9 Dato: April 28, 2008, 18:02:03 »
ja så har jeg vist ret alligevel
vh
Ulf

Gordon

• Gæst
« Svar #10 Dato: April 28, 2008, 22:54:57 »
Ja Ulf,
Måletrykket er meget afgørende. Med den nye 2-vejs skydelære trykanordning  kan man se det anvendte måletryk, som går fra 0 til 8N - (og en vandring på mindst 6 mm begge veje) både ved udvendigt og invendigt måletryk.
Jeg har prøvet at måle en O-ring med en almindelig digital skydelære og et måletryk på ca. knap 1N. Deformation på O-ringen udeblev. Først ved ca. 2-3N blev målet mindre og deformation målbare og mærkbare.
Nu har "idioterne" snart ingen undskyldninger for at måle forkert med en digital skydelære ;D men de ("idioterne") er meget opfindsom så de skal nok find på noget!
Gad vide hvor mange egentlig checker deres digital skydelære for at finde ud af hvor nøjagtig den er. Nogen vil blive behagelig overrasket mens andre (de billige skydelære brugere) vil måske få en ubehagelig overraskelse. Achilles-hælen på en digital skydelære er oftest måling af små huller.