Hej på dette udmærkede forum. Jeg er udlært som maskinarbejder i 1973! Har så ikke arbejdet som sådan siden, jeg må vel nok være stået af dansen for længst. Sidst jeg "var" maskinarbejder var for 2 år siden, hvor vi havde et uheld med båndsaven i vores lille produktionsfirma. Så fik jeg prøvet at dreje konus og slå linksgevind mm. Jeg har dog i mange år haft en meget gammel 1 m bænk, vil tro det er en Løvener, den er lidt amputeret og påbygget en ford gearkasse med træk op i "enden" af spindelgennemboringen. Den har dog drejet både små og store dele til min hobby, der primært er modeljernbane. Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en "lille" bænk, måske en "minilathe". Var dog ikke sikker efter at have set mig rundt på nettet at sådan en var god nok (vi har en lille bænkboremaskine af kinesisk oprindelse i firmaet og den er S-- til at blive tosset over) Men så en dag køre jeg om forbi en maskinforhandler i nabolaget, og hvad stå inde i hallen: 1965 Schaublin m reduktionsspindeldok + en alm spindeldok. Reduktionsdokken har, som jeg hører det, slidte lejer og der er slør at se da jeg får den hjem til undersøgelse. Nå men den var købt og betalt, og jeg fandt ud af hvilke lejer der var brugt, ved hjælp af en tegning jeg fandt på internettet. Jeg gik så ind til den lokale FAG "pusher" og fik et mindre chok: De kostede mere en jeg gav for maskinen. Nu har jeg monteret den alm spindeldok og den køre væsentlig bedre. Der kan tages en spån på 1:100 Jeg er meget interesseret i at få fat i en instruktionsbog om bænken, (så nu slipper papiret op her på siden)Venlig hilsen til jer alle