Forfatter Emne: Boring / drejning af mindre huller.  (Læst 2739 gange)

jjl

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Boring / drejning af mindre huller.
« Dato: Juli 18, 2024, 13:39:10 »
Hej.

Jeg har en Maximat V10-P
Jeg har kun lært grundlæggende drejebænks-teori og praksis på værkstedsskole i 1978.
Jeg hjælper https://www.facebook.com/groups/748245085602185/ Frøstrup Minilandsby med at bygge lidt modeltog i skala 1/10, dog mest den elektriske del.

Pt. er vi ved at ændre drivlinien fra tandremstræk til kædetræk. I den forbindelse skal der opbores nogle kædehjul.
Det er så her "kæden hopper lidt af for mig"  ;D
Jeg har bor og borepatron i pinoldokken, men hullet, der bliver boret, løber ikke og er konisk  :-\ Pinoldokken står ud for mærkerne (har prøvet at flytte den lidt, men så bliver det kun værre), har også prøvet med en anden borepatron.

Skal hullet være større end 10 mm, kan jeg klare det med et udbore stål.
Men hvordan borer jeg f.eks 4, 6 og 8 mm huller, der er lige og som løber ?

Håber på nogle gode råd.
På forhånd tak.
Jens Jørgen Larsen
Vodskov

sievuun

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 12
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #1 Dato: Juli 18, 2024, 21:33:11 »
Hvis du har et emne i treklo kan du se om et centrerbor rammer i centrum eller om det laver en lille cirkel når det kun tangerer. "mærkerne" sidder ikke nødvendigvis det korrekte sted efter mange års brug.
Har set bænke hvor man skulle lægge noget søgerblad under pinoldok for at den ramte rigtigt.

jjl

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #2 Dato: Juli 18, 2024, 22:01:38 »
Jeg vil prøve at tjekke med et centrerbor.
Jeg havde også kigget lidt på højden af pinoldokken, men da den ikke kan justeres, ved at skrue på noget, tænkte jeg at det nok ikke havde noget med sagen at gøre.

Er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om pinoldokken sidder vinkelret på centrerpatronen ?

Tak for gode råd.

/JJ

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2024, 16:10:24 »
Du kunne jo prøve at køre pinoldokken helt frem til trekloen og så spænde røret fra pinoldokken fast i trekloen MEN UDEN AT STARTE BÆNKEN ,det vil give dig en ide om pinoldokken sidder i center.
« Senest Redigeret: Juli 19, 2024, 16:13:48 af j håndstad »

sievuun

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 12
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #4 Dato: Juli 19, 2024, 20:22:01 »
Er der en måde hvorpå jeg kan tjekke om pinoldokken sidder vinkelret på centrerpatronen ?

Hvis du sætter et måleur op på slæden og kører henad pinoldokrøret når det er kørt langt ud må det jo ikke give udslag hvis det sidder vinkelret, prøv en tur både oppe på toppen af pinolrør og på siden.

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #5 Dato: Juli 20, 2024, 07:43:53 »
Hej  Jens Jørgen

Husk at checke Youtube -  søg noget i stil med "Adjusting Lathe tailstock"
Mogens Kilde

jjl

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #6 Dato: Juli 21, 2024, 17:58:41 »
Først mange tak til alle som har bidraget med tips og ideer  [th]

Jeg har prøvet lidt forskelligt:

1)  Centrerbor i pinoldokken, starte og lige markere på emnet i 3-kloen. Så fint ud, kikkede det i mikroskop og kunne ikke se nogen ring, kun et mærke i centrum.

2)  Kørte pinolrøret helt ud, måleur på slæden. Pinolrøret er 180 mm langt, på siden af røret var der en afvigelse på 1-1,5/100 og på oversiden 3-3,5/100.
     Går ikke ud fra at det er katastrofalt.

3)  Satte rullepinol i dokken. Lavede et stykke alu med pinolhul i den ene ende og satte det op mellem pinol og 3-klo (har desværre ikke  pinol eller medbringer til klo-
     siden) Langsdrejede 2 steder med 60-70 mm afstand, det blev 5/100 mm konisk. Det kunne jeg få væk, ved at justere på pinoldokken. men shit det er følsomt, bare
     en 1/4 omgang på justerskruen er alt for meget.

4)  Herefter borede jeg nogle 3,5 mm huller og det ER blevet lidt bedre (synes jeg selv) Skal bore lidt mere i næste uge, så må jeg se hvordan det forløber.


En anden ting: Hvorfor skal en 9 mm firkanttopnøgle koste 300,- kr. ?
Mangler en til mine gamle stålholdere, en Svensknøgle er besværlig at bruge til det.

God sommer.
JJ

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1383
Sv: Boring / drejning af mindre huller.
« Svar #7 Dato: Juli 23, 2024, 21:51:13 »
Hej

Rival eller en lille borestang/udborestål

Det er det eneste der kan lave et pænt og cylindrisk/ret hul

Mvh