chrismark hvorfor manuel styring a din bils ladestyrke
Prøver først og beskrive en situation;
Er ude og campere i udlandet, langt fra el, mennesker og støj. Har sol til og lade, men nu kom regnen og intet ladning. Forbruget er; Pc, Tv, lys, radio.. Forbrugs Accuen (syr) (ikke motor) falder fra 12,6 til 10,5 Volt. Og hvad nu?
De fleste vil starte motoren og lade op. Der findes utal af div. anordninger til den slags.
MEN;
Hos 95% er der ønske om hurtigst mulig opladning.
Det er en fejl. Normalt bør syr lades med 1/10 C og helt afladet helst med 1/20 C.
Det virker dog en del gange (10-20?) hvorefter accuen skal udskiftes. Accuen bliver mishandlet af disse lynladninger. Men OK. hvis accuen svigter under rejsen køber man en ny. OSV.
Helt andeledes er det med litium. Mens syr meget hurtigt stiger fra 10 til 12 Volt. Litium er væsentlig anderledes. Hvis man lader en flad accu med 10A bliver spændingen ved med og værre ca. 10V i lang tid da litium har en meget flad lade/aflade kurve. Her skal man helst ku måle 0,01 Volt.
Mens syr accu er på 12,6 V og generatoren leverer 50A virker det fint.
Afladet litium virker på generatoren som en kortslutning og der løber ganske voldsomme strømme der kan i værste fald "smelte" generatoren iser hvis den kører med ringe køling / omdrejninger.
Derfor mit ønske om, at kunne regulere produktion.
Der findes dog andre måder og gøre det på eks. Step-down, PWM + div. opfindelser.
En simpel og brugbar måde er og indskyde en modstand mellem generator og accu. Det kan være modstand, el-per, eller lang tynd ledning.