Dav Kenneth
Forstår jeg dig ret så har din drejebænk 1 fase?
Når det "dims" er monteret så styre du hastig på din drejebænk, det lyder jo smart for jeg skal skifte rem på hjul når jeg vil en anden hastighed.
Hvad har den kostet den "dims"?
Jeg har søgt på navn og for en masse "dimser" frem, bliver bare rundforviret af det.
Hvor sidder/skal den side, i en eltavle eller hvordan.
Du kan godt høre at jeg ikke er helt hjemme i det her.
Hi
van
Hejsa,
Min drejebænk er en 380V udgave. Og det er lidt heldigt for man kan ikke (nemt) sætte en frekvensomformer på en 220V motor, så motoren skal også skiftes hvis man er på 220V - det behøver dog ikke være særligt dyrt.
Man skal være opmærksom på at når man går ned i hastighed med VFD så mister man noget moment, men mange har altid deres drejebænk i fx næsthøjeste hastighed(med remmen/gearet) og bruger så VFD til at justere hastigheden med.
Det er IKKE "bare lige" at lave det korrekt(jording, EMI filter, korrekt kabeltræk mv) så hvis du ikke er vant til at arbejde med 220V og derover så lad være, og betal dig fra det.
Jeg monterer mit i et metalskab men der findes også (billigere) plastskabe som er fine til den brug. Du skal nok regne med et eller andet sted omkring omkring 2000,- + eventuelt en motor. Prisen kan blive en del lavere hvis du køber brugt.
Spørg bare løs
Hilsen Kenneth