Det er jo desværre netop der, snakken så ofte kører skævt mellem nogle hobbyister og nogle proffer RH.
Når det er hobby på et eller andet (lavt eller højt) plan, så er det noget man gør for ens egen fornøjelses skyld. Så handler det altså om at finde den kombination af behov, muligheder, ønsker/drømme OG grej, som i videst muligt omfang gør een selv glad og tilfreds.
Om det så er at lege med tandhjul og tiendedele, eller at høvle cm. tykke spåner ved kun den enkelte.
Hans kører på knallert og Villy på Harley, og de ved begge to, hvad der er bedst.
God søndag
Det kører nok mest af sporet, når man som autodidakt stiller spørgsmål eller søger råd. - Får et råd, men alligevel stiller spørgsmålstegn eller vil diskutere svaret.
Hvis man fra start af allerede ved bedre, hvorfor så spørge? (Og det er ligegyldigt om det er valg af maskiner, skærehastigheder eller noget helt tredje)
(Jeg tænker generelt, og ikke herinde. Og jeg ved at jeg ikke er den eneste der har det sådan)
Nå men jeg undrede mig som sagt også bare over at tiden åbenbart var en faktor, - og nogle gange ikke var, når vi snakker hobby
(Mht at det var bøvlet at skulle skifte tandhjul)
For gider man slet ikke det, så er der ret mange man kan fjerne fra listen relativt hurtigt.
Personligt slår jeg meget sjældent gevind hjemme.
Og havde jeg en bænk med primitiv gevind/tilspændings gearkasse, så ville jeg lave så den kunne kobles fra, hurtigt, (eller fjerne det trækkende tandhjul helt imens) og ellers sætte en motor på tilspændings spindlen/ledeskruen, og så lave den med variabel omdr. Så ville man kunne justere den trinløst imens den kørte, og opnå perfekt spån kontrol.
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk