Hej Jack
Når du bruger G91 er alt hvad du foretager dig inkrementelt ind til du ophæver G91 med G90. U og W tasterne på dit tastatur er hvis du bare skal lave få bevægelser og ikke vil bruge tid på at starte og ophæve G91. Jeg har brugt U og W i en Bore-cyklus til udspåning, da vores maskine ikke har nogen ordentlig cyklus til det.
Grunden til at der osse er U og W i dit Offset/Wear og Geometry er at maskinen bruger de værdier der står der til at finde ud af hvor værktøjet skal køre henne i koordinatsystemet for at ramme dine mål.
De tal der står i dit Offset/wear bliver nok ikke nogle vildt store tal (og højst sandsynligt ikke mere end 0.99) da de fungerer som korrektør. Hvis dit emne for eksempel er 0.1 mm for stort lægger du 0.1 mm til den værdi der står i U i Offset/Wear på det aktuelle værktøj.
Din Offset/geometry er den afstand der er fra maskinens nulpunkt og ned til hvor dit emne eller din toolsetter er ,hvis du har sådan en i maskinen?, ellers skal du tangere emnet med hvert værktøj i X og Z og så indskrive de værdier der så står på din skærm, hvor den viser Actual position (relative), i dit Offset/Geometry.
så ved ikke om du skal bruge G01-G16 som emnenulpunkt? sådan at hvis du kører med værktøj nr 2 bruger du f.eks. G02 X20.0 Z2.0 det er mit bud... Det er godt nok nogle meget forkerte G-koder at bruge til det i mine øjne, da G02 er en cirkulær bevægelse og G01 jo fortæller maskinen at den skal køre med tilspænding på den maskine jeg står ved :S Men udfra hvad jeg kan se på billedederne ligner det at hvert værktøj har hver sin G-funktion.
Angående hvornår jeg flytter der over så tror jeg sgu desværre ikke jeg kan få lillemor til at flytte med, men man kunne da nok godt finde en gang hvor man kom over på de kanter
puha det her post blev langt
håber ikke det blev alt for forvirrende
Aniz