Den spån du skriver i har taget. Altså, 3mm ? Det er altså ingenting
Det kunne min arboga søjleboremaskine med krydsbord.
De må kunne vise dig hvad den rigtig kan. Det andet er jo på grænsen til at være til grin.
Her kan du se hvordan en Bridgeport kan pakkes sammen. Også denne måde de anbefaler under transport, da tyngdepunktet kommer betydeligt ned.
Ja jeg har en deckel fp1 klon.
En jugoslavisk prvomajska alg100.
Super lille fræser. Jeg bruger den bare aldrig.
Den er altid for lille. Altså enten vandring eller afstand mellem værktøj og plan.
Har du pladsen, så køb en større
Evt. En Tos fn 40. Det er en fræser i samme stil (værktøjsfræser) bare større, og billigere end en deckel.
Der har lige været en til salg for 15.000 inkl meget tilbehør. Skruestik, og delehoved.
Men hav is i maven. Så kommer det rigtige tilbud
Tja.. 3 mm er ren luxus når man er vant til den Optimum BF 20 fræser jeg har nu kun magter og da man en halv mm hvor meget magter din FP 1 klon?
En ting er jo spåndybden. Noget andet er hvor hurtigt tilspændingen kører.
Men skal der bare ske lidt, (kan ikke huske hvilke skæremetre den kan køre som maks, mener 200)
Det er jo en ældre dame fra 1962, så den foretrækker HSS fræsere.
Til HM skær, kører tilspændingen ofte for langsomt.
Men feks en 16mm endefræser, der kan den nemt tage samme i dybden.
Men kører jeg med et knivhoved (planfræser med platter på) så er det maks et par mm med et ø 50, i stål.
Men hvorimod en Pedersen som den Hans henviser til, kan tage ~5-8mm, og så med et dobbelt så stort hovede.
Problemet er bare tit. At de helt gamle pedersen er som den vàrnamo. At der mangler højde mellem spindel og plan.
Men kan du finde en Pedersen med eftermonteret motorbom, så får du noget mere plads. Og en super stille fræser.
Vi har en på jobbet, motoren er 7.5hk, tæt på lydløs. Og den kan trække nogle helt fine spåner.
Med de YG tankpower endefræsere vi har, der tager den nemt fuld skærhøjde på en 16mm. Eller 20, eller 25.
Men ja, det er kun hobby. Så alt er jo relativt.
Det er bare så dumt at købe for småt, og så begrænse sig. Køber du en god fra start, så er den også nemmere at sælge hvis du skal.
Du får lige et billede af vores, som vi er ved at flytte. En VPU21, med variator og iso50 på horisontal spindel, og så iso40 på motorbom. Fin gammel fræser, fra ~70, der trods voldtægter og mange lærlinge kører super endnu
Vægt, +2500kg