Forfatter Emne: Gammel forkloklet Maskinskruestik.  (Læst 11801 gange)

jens

• Hero Member
Gammel forkloklet Maskinskruestik.
« Dato: Juli 23, 2017, 16:00:39 »
Jeg har anskaffet en gammel maskinskruestik, det gode er den passer fint i størrelsen til min fræser, kæberne er 125mm brede, og den kan "gabe over" godt 150mm, og så er den ikke ret høj. (regner ikke med at bruge drejeskiven)
Spindel og møtrik, er i god stand og uden nævneværdig slør.
Så er skruestikken noget hærget i bunden ved den faste kæbe, her er både boret og fræst.
Jeg vil nok prøve at fylde hullerne op med noget slaglod, med tigsvejseren, vil helst ikke til at svejse på støbejernet.
Den bevægelige kæbe har ca ½ mm sideslør, men tror i det vil genere ???
Så bære den også præg af at være finjusteret med et hammer..
Så gode råd og kommentarer er velkomne så jeg kan få en rimelig skruestik ud af det..

« Senest Redigeret: Juli 23, 2017, 16:03:22 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Sv: Gammel forkloklet Maskinskruestik.
« Svar #1 Dato: Juli 23, 2017, 20:32:14 »
Jeg har en lidt lignende liggende, hvor "slæden" også har sideslør. Det ser faktisk ud som om den altid har været sådan  [quest] og den spænder jo sådan set godt nok. Alligevel synes jeg, at det virker lidt irriterende, og jeg har tænkt på at sætte en messingkile i - måske med nogle justeringsskruer. ---- Altså hvis jeg engang kommer til at mangle et projekt. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Juli 23, 2017, 20:43:14 »
Jeg havde det samme problem med borehuller i planet på min fræsemaskine jeg fyldte hullerne op med metal plastic padding og det virker fint da der jo ikke er nogen belastning der.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juli 23, 2017, 21:34:04 »
Hvis jeg havde mulighed for det, så ville jeg nok lave en lus og lægge i hvor alle borehullerne er. Forstået på den måde at jeg ville fræse ud til et stykke nyt støbejern og så slaglodde det i som du siger, alternativt så skrue det i med undersænkede skruer og loctite dem fast, derefter få planslebet hele fladen som den løse kæbe køre på. Det er mega irriterende hvis man ikke kan komme til at lægge parralel klodserne ordentligt fordi det ligner et månelandskab 😧

Mvh

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Juli 23, 2017, 21:36:53 »
Et alternativ kunne jo være at lave Bakken til den faste kæbe tykkere således at den dækker over månelandskabet 😎 Det koster selvfølgeligt lidt spænevidde, men tjae,.....

Mvh

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juli 24, 2017, 00:00:29 »
Det endte med at jeg "slag Tiggede" hullerne med silicon bronze CuSi3Mn1, godt nok ligner det fyldningerne fra en dårlig Polsk tandlæge, men nu er de største hulle da væk. ;D
Jeg startede med at sandblæse det ramte område, derefter blev de godt varmet op med gasbrænderen.
Til sidst efter behørig afkøling, blev alle flader fræset rene, det blev fint plant, men farveforskellen i lodningen snyder lidt, så det ser meget værre ud en der er.
Og nøj hvor tørfræsning i støbejern sviner. :-[

Så må vi se hvordan sidesløret i den bevægelige kæbe, skal klares..(det blev jo ikke mindre af, at kanten på skruestikken blev rettet af)
Har overvejet at tigge noget bronze på ...
« Senest Redigeret: Juli 24, 2017, 00:11:24 af jens »

David

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juli 24, 2017, 02:14:24 »
Jeg havde en tilsvarende hvor jeg først skyndte mig at tømme en øl dåse og så klippede en strimmel der blev lagt imellem...det tog tilfredstillende slogget i slæden.

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Juli 24, 2017, 09:45:36 »
Hvordan fik du mellemlæget til at blive på plads, limede du eller hvordan.
Det var jo unægtelig den nemmeste løsning [th]

RH

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Juli 24, 2017, 12:21:49 »
Fin reparation du fik lavet der Jens.
Skruestikken ser fin ud, og en der sikkert kan spænde hårdt.
Om ikke andet kan du jo altid bruge den til lidt grovere ting.

Jeg har selv en til det grove, og en til det fine. Synes det er meget rart at have en man tør (mis)bruge og så en når det skal være rigtig fint 😁

jens

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Juli 24, 2017, 15:57:53 »
Ja mon ikke det bliver ok, kæberne er mærkelig nok ikke rigtig hærget.

Jeg har en skruestil af den her type til finere ting..
(dog ikke en disella som det her billede, men den type)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: Juli 24, 2017, 18:09:30 »
Ja mon ikke det bliver ok, kæberne er mærkelig nok ikke rigtig hærget.

Jeg har en skruestil af den her type til finere ting..
(dog ikke en disella som det her billede, men den type)

Det er også min favorit [th] Kinesisk eller ej, så er det en super skrustik, som holder benhårdt, selv om kæberne er glatslebne.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Juli 25, 2017, 00:16:45 »
Kom til at tænke på, mon det er tiltænkt at den bevægelig kæbe skal have ca 0,5 mm slør. [quest]
Hvis man spænder et emne op, der ikke er helt lige, ville den bevægelige kæbe jo kunne tilpasse sig lidt.

Villy

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Juli 25, 2017, 08:19:37 »
Der kom du lige lidt før mig jens, men ja har haft samme ide ang slør...Og faktisk er det jo uden betydning, for man retter den jo op efter den faste kæbe.... :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Juli 25, 2017, 13:53:17 »
Prøv helt ude i yderstiling, der hvor den aldrig har været brugt. Hvis den også har slør der så skal det være sådan.
Og når den kun skal bruges til grov arbejde så syntes jeg at det kan være ligemeget

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Juli 25, 2017, 14:47:17 »
Den var nu ikke så slidt "sideværs" men målt hvor den ikke har været brugt, passer det med 0,5 mm slør, så det er nok sådan det har været fra ny.
Så jeg prøver den som den er..
Den var noget slidt oven på vangerne, men det er jo også der trykket/sliddet er. Så her har jeg planet den af, så kunne jeg jo også få jævnet mågeklatterne samtidigt. ;D
Så nu skal jeg have tilpasset den bevægelige kæbe, så den ikke har slør op/ned.
Jeg har bestilt et nyt trykleje, og så skal jeg have boret et oliesmøre kop i, for der var ingen smøremulighed til tryklejet.