Forfatter Emne: Olie i gearkasse på drejebænk  (Læst 21277 gange)

RH

• Hero Member
Olie i gearkasse på drejebænk
« Dato: Juli 13, 2017, 21:19:49 »
Hej

Jeg tænkte jeg ville skifte olien på min Colchester drejebænk.
Derfor kiggede jeg i manualen, og der står en gammel type Shell olie, som ikke har samme navn længere.

Jeg har Google det, og fundet en del der har samme spørgsmål som mig. Og der er kommet afløsere for denne olie.

Men der skrives at denne olie er en hydraulisk olie, og det synes jeg da virker underligt. Jeg troede det ville være en god gear olie man skulle bruge?
Kan dette virkelig passe? Og kan k anbefale en en god olie, og et sted at købe den?

Mvh

jens

• Hero Member
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #1 Dato: Juli 13, 2017, 21:40:58 »
Ja det er ofte hydraulik olie der skal bruges i gearkasse på drejebænk, vil mene at du skal bruge noget der er 32 i viskositet.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Juli 14, 2017, 18:22:32 »
Tak for svar Jens

Jeg vil køre ud til den lokale traktor mekaniker og høre hvad de har på lager 🙂

Tænkte bare om gear olie til feks biler ikke var godt? Det kan jo købes hos feks thansen.  Eller er der en speciel grund til at man bruger det andet?  Gear olie til biler skulle man jo mene kunne klare en høj belastning

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juli 14, 2017, 18:42:23 »
Du skal bruge noget olie som ikke skummer og det gør hydralik olie ikke Hvis du har tryk smurt gearkasse med olie pumpe som der på min så vil jeg bruge noget SAE 30

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #4 Dato: Juli 14, 2017, 19:23:25 »
Er der ikke også noget med at moderne gearolier kan finde på at angribe bronzedelene i de gamle gearkasser? Det har jeg hørt om på veteranbiler.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juli 14, 2017, 19:38:44 »
Okay, Jeg tror faktisk bare det bliver pisket rundt af tandhjulele.

Men i mener altså hydraulisk olie er dét jeg skal have?
De der iso numre, er det viskositeten? Jo højere jo tyndere olie?

Mvh

Villy

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Juli 14, 2017, 20:10:00 »
Det er korrekt søren,men synes det er svært at finde ret meget om og en forklaring....Men ja hyd. olie er meget brugt og ellers gear olie til veteran biler.... :)Hyd olie er en smule tynd til gamle gear kasser, så lidt drypperi må påregnes.... :)

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Juli 14, 2017, 23:03:38 »
Angående viskositet, højere tal= tykkere olie...
Jeg har ikke hørt at hydraulik olie skulle angribe bronze bøsninger mv.

Men derimod automat gearolie skal man bruge det rigtige. om det skal hedde Dexron ll, lll osv.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Juli 15, 2017, 14:14:50 »
Hvis du har de gamle navne på olien, så ring til Shell, eller texaco eller hvem det nu er der står som producent på den gamle, og hør hvad deres nye navn er, du skal spørge efter den som sidder med olieprodukter til metalbearbejdningsindustrien, de ved det.

Stod med samme problem med olien til min tilspændingsgearkasse til min Schaublin 13, jeg fik fat i en Castrol mand som vidste alt om det.

Der sidder sikkert en tandhjuls pumpender sender olien rundt i oliekanaler, og måske nogle væger der hjælper med til at fordele olien fra kanalerne, vi havde en VDF Drejebænk hvor jeg stod i lære, hvor pumpen var gået, det fandt vi først ud af da et af bronze lejerne gik, men fed opgave at få som lærling, skil den ad, og lav et nyt leje og renover oliepumpen 😎

Mvh

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #9 Dato: Juli 15, 2017, 18:59:52 »
Bare kør hen til den lokale traktor mand og sig du skal have noget bagtøjs olie.

Hvis det kan smøre tandhjulene i en traktorgear kasse med 400hk så kan det nok også klare de der 2-5hk.

M Olsen.
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Juli 15, 2017, 20:46:48 »
Bare kør hen til den lokale traktor mand og sig du skal have noget bagtøjs olie.

Hvis det kan smøre tandhjulene i en traktorgear kasse med 400hk så kan det nok også klare de der 2-5hk.

M Olsen.

Hr. Olsen

Det syntes jeg ærlig talt er et rigtigt dårligt råd, olie er ikke bare olie, måske for en gammel traktor, men ikke for et stykke finmekanik.

Mvh.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #11 Dato: Juli 16, 2017, 12:06:11 »
Shell Tellus 27 har alle dage været ''ikke skaf-bar''
Jeg købte en Colch.Mascot i 79 - og Shell's tekniske service sagde bare ''hva''?? - Vi endte med at hælde Hydraway32 (Esso/Statoil) på den - uden problemer overhovedet

jens

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Juli 16, 2017, 12:59:14 »
Da jeg arbejdede på maskinfabrik, brugte vi altid Hydraway32 til gearkasserne på manuelle drejebænke.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Juli 16, 2017, 14:05:09 »
Bjørn, tror du har haft fat i den gale mand, for de har (næsten alle producenterne) konverterings skemaer liggende hvor de kan aflæse det nye produktnavn.

Men som sagt så skal man have fat i den sælger der står for olieprodukterne til metalbearbejdningsindustrien.

Mvh

Bjørn H

• Gæst
« Svar #14 Dato: Juli 16, 2017, 14:56:57 »
Bjørn, tror du har haft fat i den gale mand, for de har (næsten alle producenterne) konverterings skemaer liggende hvor de kan aflæse det nye produktnavn.

Men som sagt så skal man have fat i den sælger der står for olieprodukterne til metalbearbejdningsindustrien.

Mvh
Nej ☺ de er - og var, ikke idioter inde hos Shell,  selv hvis du googler tellus 27 idag får du en million hits på hvad der er tæt på, men ikke på hvem der har den på lager 😉 jeg tror personligt på at det er en practical joke fra Colchesters kantine, sån' lidt i fyraften, efter et par pints
En god universal Iso 32 hyd. olie er ok -