Forfatter Emne: Ukurante stråler  (Læst 10657 gange)

RFThomsen

• Gæst
Ukurante stråler
« Dato: Marts 08, 2017, 21:55:44 »
Hej med jer

Jeg er ny i forummet, og jeg er ikke maskinarbejder, så jeg undskylder på forhånd hvis jeg skriver noget vrøvl (ukorrekte fagudtryk)  ;D

Jeg er ved at lave en aksel hvor det i den ene ende er nogle stråler som er lavet ved at fjern materiale med en almindelig skaftfræser, altså bare nogle 90 ° spor rundt om akslen. Det er jo dejligt nemt, ingen specialværktøj. Men det er gået op for mig at det ikke er så lige til hvordan man føder ind i emnet. Min første tanke var at det jo bare var at sætte dybdestop en kvart diameter af akslen og så bare en millimeter ind (som er det jeg skal bruge) , men det er gået op for mig at så "peger spidsen jo ikke ind mod midten. Håber det giver mening! :P
Der må være noget matematik der kan bruge her? Hvert "ben" i sporet skal ende med at være 1 mm.

jens

• Hero Member
Sv: Ukurante stråler
« Svar #1 Dato: Marts 08, 2017, 22:14:41 »
Hej og velkommen til  :)

Er det ca sådanne stråler du vil lave, og hvad skal de bruges til?
Husk altid at skille tingene ad.

RFThomsen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Marts 08, 2017, 22:29:25 »
Det er en lille aksel der sidder i en bovpropel på et skib, den er brækket og jeg er ved at lave en ny da man desværre ikke længere kan købe reservedele til den. De stråler der er på den aksel er ikke lavet efter de standarder jeg kan finde, men ser ud til at være lavet ved at fræse små 90° spor ud i akslen. men jeg skal jo have spidsen af vinklen til at pege ind mod midten af akslen og det er der jeg er strandet. :)
« Senest Redigeret: Marts 08, 2017, 22:34:48 af RFThomsen »

Bjørn H

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 08, 2017, 22:49:03 »
Sæt en anslagsvinkel på planet, den skal røre akslens periferi.
Så liner du "hjørnet" af fræseren op med enden af vinklen
 ( brug en lup)
Du sætter din skala på nul & flytter så slæden den 1/2 dia.
Bingo - du er i center indenfor 0.05

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Marts 08, 2017, 22:52:53 »
Nu ved jeg ikke hvordan din opstilling er..
Men peger hjørnet af skæret mod centrum af akslen, og du justere dybden ved at køre som den røde streg på billedet, holder du centreringen, og strålerne forbliver symmetriske.. (uanset om det er aksel eller fræser du flytter)

RFThomsen

• Gæst
« Svar #5 Dato: Marts 08, 2017, 23:04:56 »
Jeg kan lige netop ikke justere dybden ved at køre efter den røde streg. :( Det ville jo have gjort det en del letter. :) Jeg har kun de to linjer der føljer skaftfræseren og så selvfølgelig længden af strålerne.
« Senest Redigeret: Marts 08, 2017, 23:08:24 af RFThomsen »

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Marts 08, 2017, 23:25:17 »
Prøv at sæt et billede ind af din opstilling, så tror jeg du kan få lidt mere hjælp.

Måske du skal ud i at når du giver den ½mm mere i spåndybde, skal du også flytte en ½ mm sideværs ?????

Måske en Flycutter med et passende stål er vejen frem ??

Bjørn H

• Gæst
« Svar #7 Dato: Marts 09, 2017, 05:26:00 »
Eller, hvis du ikke har mulighed for at dreje dit vertikalhoved 45gr. -
Så lav din fræsning "kl.13.30" dvs. 45 gr. forsat - der skal du så bare flytte z & y akse lige meget.

RFThomsen

• Gæst
« Svar #8 Dato: Marts 09, 2017, 10:28:37 »
Jeg håbede på at der var en der viste nøjagtig hvad det var jeg spurgte om og havde et link til geometrien. Jeg har tidligere set det, da en på en blog havde det samme udfordring, men det kan jeg selvfølgelig ikke finde nu. :p

Så her kommer den længere version!

Mit værktøj er en blanding af Kina-maskiner og modificeret skrot. Jeg kan tilte min fræser, men det er hele søjlen, så det komme ikke til at ske så længe jeg er ved bevisthed.  :o

(nå, jeg kan åbenbart ikke sætte billeder ind i rækkefølge)

Så må jeg håbe at billederne taler for sig selv! Jeg ved at der findes en måde at regne sig frem til det og det er den jeg spørge efter? Jeg håber at billedet af den originale del, taler for hvorfor flycutter og andet specialværktøj ikke kan bruges?

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #9 Dato: Marts 09, 2017, 11:00:30 »
En 90 graders stickelfræser ville jo kunne gøre det, lige ned ovenfra.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H

• Gæst
« Svar #10 Dato: Marts 09, 2017, 11:17:27 »
Den ska' jo så lige slibes først 😎
Gætter på der ikke står en S 0 klar 😚

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Senest Redigeret: Marts 09, 2017, 11:44:52 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H

• Gæst
« Svar #12 Dato: Marts 09, 2017, 11:52:33 »
Fagre, nye verden ☺

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #13 Dato: Marts 09, 2017, 12:02:36 »
Jeg tror du har fået svaret, men det kan da godt være, at vi to taler lidt mere samme (amatør)sprog ;D

Den skrå linje skal have en vinkel på 45 grader på planet. den skal gå gennem center af akslen, og skal ramme "hjørnet" af fræseren, når dette lige rører akslen. (Brug evt. en lup) ;)
Når du så giver spån, skal du sænke fræseren lige så meget som du kører ind på Y.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Marts 09, 2017, 19:27:26 »
www.net2l.dk  har haft denne type fræsere i 45 gr.
Prøv at forhøre dig hos ham, hvis du er interesseret.

De skære super godt..