Forfatter Emne: DRO og vinterkulde  (Læst 7897 gange)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
DRO og vinterkulde
« Dato: Juni 09, 2016, 18:17:19 »
Er der nogen af jer, der har maskiner med digital udlæsning i uopvarmede værksteder / hobbyrum, eller er sådan noget elektronisk hekseri for følsomt til det?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: DRO og vinterkulde
« Svar #1 Dato: Juni 10, 2016, 11:38:41 »
Min Aciera stod i min uopvarmede garage de første 2 år. Jeg hældte endda frostvæske i kølevandet. :)
Digitalen protesterede ikke på noget tidspunkt.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #2 Dato: Juni 10, 2016, 18:53:15 »
Min Aciera stod i min uopvarmede garage de første 2 år. Jeg hældte endda frostvæske i kølevandet. :)
Digitalen protesterede ikke på noget tidspunkt.

Tak. Ja så er det jo ikke nogen undskyldning.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

Steffenpoulsen

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 10, 2016, 19:42:54 »
Min drejebænk og fræser står også i kulden, der har ikke været nogen problemer endnu.   kun mig der synes det er for koldt at stå derude og fryse  ;D

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #4 Dato: Juni 11, 2016, 00:58:07 »
Elektronik kan generelt ikke lide varme, og er derimod meget mere tolerant over for kulde. Noget elektronik ikke kan lide er temperaturskift, det giver nemlig kondensproblemer, så hvis man har sit udstyr stående i frost og varmer lokalet op, ja så skal man vente med at tænde tingene indtil de har nået en ordentlig temperatur. At slæbe elektronik fra kulde og ind i varmen og tænde det, ja det er mord.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Juni 11, 2016, 03:39:07 »
Elektronik kan generelt ikke lide varme, og er derimod meget mere tolerant over for kulde. Noget elektronik ikke kan lide er temperaturskift, det giver nemlig kondensproblemer, så hvis man har sit udstyr stående i frost og varmer lokalet op, ja så skal man vente med at tænde tingene indtil de har nået en ordentlig temperatur. At slæbe elektronik fra kulde og ind i varmen og tænde det, ja det er mord.

Selv om jeg skrev vinterkulde, var det jo selvfølgelig fugt/kondens problemer i forbindelse med kulden jeg tænkte på.
Værktøj og maskiner kan man give lidt ekstra olie, men jeg har en dyb og indgroet skræk for printplader,bittesmå kontaktflader og endnu mindre stikben. Sådan noget kan irre, gå i udu og skabe sig tosset, uden at man kan se, hvad der er galt, før det begynder at ryge - og så er det for sent. :'(

Jeg forstår nok ikke helt, om det kan undgås, at der dannes kondens, når elektronikken i en DRO bliver varmet op og kølet ned ved brug i et frostkoldt og fugtigt værksted, og kapslingen, på dem jeg har set, virker ikke særligt beskyttende i den retning. De skal jo også være lavet, så de kan komme af med varmen.

Men det kan da godt være, at jeg ser spøgelser, hvor der ingen er. ;)
« Senest Redigeret: Juni 11, 2016, 07:46:17 af Tommy »
Mvh. Tommy

RH

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Juni 11, 2016, 09:47:27 »
Jeg har kun digital i form af digitale skydelære.

Hvis det er rigtigt koldt, så kan de godt virke langsomme.

Jeg ved ikke om det er det samme med en dro. - men hvis dro'en er lavet af digitale skydelære osv, så er det vel det samme :)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #7 Dato: Juni 11, 2016, 12:55:19 »
Jeg har kun digital i form af digitale skydelære.

Hvis det er rigtigt koldt, så kan de godt virke langsomme.

Jeg ved ikke om det er det samme med en dro. - men hvis dro'en er lavet af digitale skydelære osv, så er det vel det samme :)

Den løsning har jeg også tænkt på. Hvis jeg beholder den fræser jeg har, var en lineal på X-slæden sådan set nok. Synes bare mange piller det af igen på grund af problemer af den ene eller anden slags.
Mvh. Tommy

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #8 Dato: Juni 11, 2016, 16:23:44 »
Er det ikke fordi det er flydende krystaller i displayet? Jeg syntes altid at de er knapt så gode i kulde.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D