Elektronik kan generelt ikke lide varme, og er derimod meget mere tolerant over for kulde. Noget elektronik ikke kan lide er temperaturskift, det giver nemlig kondensproblemer, så hvis man har sit udstyr stående i frost og varmer lokalet op, ja så skal man vente med at tænde tingene indtil de har nået en ordentlig temperatur. At slæbe elektronik fra kulde og ind i varmen og tænde det, ja det er mord.
Selv om jeg skrev vinterkulde, var det jo selvfølgelig fugt/kondens problemer i forbindelse med kulden jeg tænkte på.
Værktøj og maskiner kan man give lidt ekstra olie, men jeg har en dyb og indgroet skræk for printplader,bittesmå kontaktflader og endnu mindre stikben. Sådan noget kan irre, gå i udu og skabe sig tosset, uden at man kan se, hvad der er galt, før det begynder at ryge - og så er det for sent.
Jeg forstår nok ikke helt, om det kan undgås, at der dannes kondens, når elektronikken i en DRO bliver varmet op og kølet ned ved brug i et frostkoldt og fugtigt værksted, og kapslingen, på dem jeg har set, virker ikke særligt beskyttende i den retning. De skal jo også være lavet, så de kan komme af med varmen.
Men det kan da godt være, at jeg ser spøgelser, hvor der ingen er.