Forfatter Emne: Gevindmåling  (Læst 6612 gange)

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Gevindmåling
« Dato: Februar 23, 2016, 13:17:37 »
Hej.

Er der nogen her på forum der ved noget om måletråde, hvor man kan skaffe dem og om der følger måle beskrivelser med til forskellige typer gevind, har i den senere tid skulle skære nogle gevind hvor jeg ikke har haft noget at prøve med.

M.v.h.
SZIM

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Gevindmåling
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2016, 15:20:50 »
tjah - med tabellen og tråde til de stigninger du "plejer" at skære, så -

jeg havde så det held at kunne dressere "mine ingeniører" til KUN at tegne større fingevind med 1 - 1.5 & 2 mm stign. :)

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Gevindmåling
« Svar #2 Dato: Februar 23, 2016, 18:22:43 »
Ja det er lige det jeg søger, skal have fundet nogen der sælger sådan noget, håber det kan skaffes også til tomme gevind roder i UNF, BSF, CEI og også mm.

M.V.H.
SZIM.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Gevindmåling
« Svar #3 Dato: Februar 23, 2016, 19:48:50 »
Har du løse tråde der har den rigtige diameter (de skal passe helt præcist) kan du bruge denne metode, ikke optimalt men kan til nød bruges.

       

           
       

Det findes også specielle gevind micrometer skruer, de er meget nemme at bruge.

Men uanset hvad, så kræver det at gevind geometrien er korrekt, når du bruger måletråde / gevind micrometer...



Husk altid at skille tingene ad.

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Gevindmåling
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2016, 16:58:41 »
Hej.

Jens, ja fin metode til at holde trådene, havde godt set den video fra Bar Z, har også set nogen der bruger modellervoks eller en elastik på hver side af emnet, som regel skal man vel måle medens emnet sidder i drejebænken og så er det godt at kende nogle trick. ;)

Havde håbet at nogen herinde viste hvor man kunne købe måle tråde, har henvendt mig til Net2l men han viste ikke engang hvad det var, når man ikke længere er moms registreret er der ikke mange der vil sælge  :-[ 

SZIM.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Gevindmåling
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2016, 18:51:51 »
Det er nok det nemmeste at finde trådene i udlandet..

eks her...

http://littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=1962
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1384
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gevindmåling
« Svar #6 Dato: Februar 25, 2016, 10:46:53 »
Ellers har Gordon der tidligere huserede herinde værktøj til gevindmåling ved hjælp af en skydelære.

http://www.f-m-s.dk/

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D