Forfatter Emne: Hvad kan TIG-svejses sammen?  (Læst 12991 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Hvad kan TIG-svejses sammen?
« Dato: Januar 09, 2016, 01:30:36 »
Jeg er blevet den lykkelige ejer af sådan en fyr, og er godt klar over at den kan svejse mange metaller sammen med sig selv, men hvilke forskellige metaller kan man få til at hænge sammen?
Kan man fx. svejse støbejern sammen med alm. stål?

« Senest Redigeret: Januar 09, 2016, 01:39:24 af ErlingSj »

Steffenpoulsen

• Hero Member
Sv: Hvad kan TIG-svejses sammen?
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2016, 09:01:09 »
Har svejst en jern flange på en støbejerns manifold med rustfri 308 tråd til en turbomanifold til en traktor trækker,  det har holdt fint indtil motoren gav op.  Med 1100 grader i temperatur og 4 bars tryk.   Ikke den rigtig tråd, der kan fåes en speciel tråd til dette. Men det har virket for mig.  Har også svejst en del revner med 308 tråd.
Jern og rustfri bindes sammen med 309 rustfri tråd.

Floyd

• Full Member
Kobber
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2016, 20:28:39 »
Jeg har svejset to 6mm kobberplader sammen for at lave mig en bagskinne i vinkel til noget rustfri plade. Der kan også tilsluttes baggas.
Varmen render hurtigt væk fra svejsestedet, så der skal en del til. Det hjalp at forvarme det hele til godt 200° med en gasflamme, inden jeg gik igang med TIG'en.
Tilsatstråd: 2,5 kvadrat installationsledning strippet for isolering.

Mojn
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 18, 2016, 21:08:40 »
Jeg har engang Tig svejset en koldsavklinge sammen, det var den sidste jeg havde, og næsten ny, og selvfølgelig skulle den så brække.
Utroligt nok holdt svejsningen til klingen var slidt op...

Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 19, 2016, 14:45:01 »
Det var mere sammensvejsning af forskellige materialer, jeg var ude efter. Et eksempel kunne være at skære det ene ben af en billig svejsetang fra HN eller Biltema, og svejse en stump fladjern med et hul i fast, så jeg fik en billig tang til at montere i et T-spor på søjleboremaskinen.
De tænger er lavet af en eller anden for for støbegods, så måske er en TIG svejser ikke egnet til netop den opgave.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 19, 2016, 18:09:40 »
Jo TIG er sådanset velegnet til alle materialer, men kræver så man har det rigtige tilsatstråd.

Slaglodning kan være en god løsning, til sammenføjning af stål og støbegods, TIG svejseren kan også bruges til slaglodning.
Prøv at søg på TIG brazing

Som her

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 19, 2016, 21:39:26 »
Det var præcist hvad jeg var ude efter at lære.
Tak for alle tippene.
Jeg må en tur ind omkring Electroma, og få købt mig nogle bronce-silikone stænger.
Har fået nogle stænger til rustfast, men synes at der står 1.4490 på dem.

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 19, 2016, 22:03:22 »
Jeg har ikke prøvet, men mener også man kan bruge messingtråd, og så lave en "slaglodning" med Tig, og argon'en gør jo man slipper for fluz.

Hvis du ikke kender siden i forvejen, her er virkelig mange svejsetips (også derfra den jeg linkede til i mit andet indlæg)

https://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks/videos

Steffenpoulsen

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 19, 2016, 22:11:19 »
Det var mere sammensvejsning af forskellige materialer, jeg var ude efter. Et eksempel kunne være at skære det ene ben af en billig svejsetang fra HN eller Biltema, og svejse en stump fladjern med et hul i fast, så jeg fik en billig tang til at montere i et T-spor på søjleboremaskinen.
De tænger er lavet af en eller anden for for støbegods, så måske er en TIG svejser ikke egnet til netop den opgave.

svejs det med rustfri 309 tråd.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 20, 2016, 09:02:58 »
Jeg kunne tænke mig at der vil opstå store spænding i godset, ved at svejse to forskelig materialer sammen

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 20, 2016, 12:06:46 »
Ja der er der jo en vis risiko for, det undgår man jo ved slaglodning, og jo en fordel at forvarme begge emner der skal sammenføjes.

Men et rustfri 309 tråd, er et godt valg hvis man ønsker at svejse tingene sammen.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 27, 2016, 00:52:19 »
Hm. De kiggede lidt forundrede på mig hos electroma, da jeg spurgte efter en tilsatstråd 309. I stedet blev det til en 316. Så vidt jeg forstod er 316 syrefast rustfast stål, og tråden skulle være egnet til at svejse fx. rustfast og pladejern.

jens

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Januar 27, 2016, 08:05:03 »

Steffenpoulsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 27, 2016, 09:12:54 »
sanistål har 309 tråd

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 27, 2016, 14:07:17 »
Sanistål har en pris, der er 8 gange højere end det jeg gav, og de har tilsyneladende ikke trådene liggende i butikkerne = et bestillingsgebyr i omegnen af en mindre formue.
Men jeg kender da et par steder hvor de gør i metal, så mon ikke jeg kan finde en slunken kaffekasse.
(Jeg skal bare have hæftet nogle 20 cm lange stumper Ø60 mm rør fast på en bundplade, så jeg får nogle huller at sætte gevindstænger og lignende i, så kravet til svejsningens styrke er begrænset.)