Forfatter Emne: hjælp til køb af drejebænk  (Læst 6346 gange)

elmadsT

• Full Member
hjælp til køb af drejebænk
« Dato: Oktober 26, 2015, 14:53:18 »
hey er ny her inde også i forhold til det med drejebænk.

Har gået længe og gerne vil have en drejebænk.
har godt nok aldrig rigtig brugt en andet en lidt på teknisk skole engang. Men har tilmeldt mig til 2 x 5 dages kursus til januar. i håb om at få lidt grund læggen på plads. Havde enligt tænk at vente til efter kursus med at købe en bænk. men så kom den her på gul og gratis

http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/29818874-drejebaenk

den ligner ret meget det jeg (tror ) gerne vil have. kan nok godt se det ville være smart at vente med at købe til jeg har lidt mere forståles for hvad en drejebænk skal kunne
håber der er nogen her inde der har lyst til at komme med gode råd og vejledning
hvad kikker man efter og alt sådan noget. er ikke så bange for det med el, er uddannet elektriker og har gået på smede fabrik og repareret div. maskiner så det skulle ikke være der problemet er på forhånd tak
hilsen elmadst/mads gundersen
Ŧ

cgj

• Sr. Member
Sv: hjælp til køb af drejebænk
« Svar #1 Dato: Oktober 26, 2015, 19:58:47 »
Hej Mads
Velkommen til.
Et godt råd fra mig er at få så meget ekstraudstyr med - det koster buler af penge at købe det efterfølgende.
Mvh.
cgj

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2015, 20:47:52 »
Den du linker til er en rigtig fin drejebænk, fra Franske Batigolles, og prisen yderst favorabel, hvis den er i orden.
(motoren starter som regel direkte op, hvilket kan give udfordringer, afhængig af motorstørrelse og din installation, men kan jo ofte klares med softstarter eller frekvensomformer, men det ved du jo som elmand alt om)
Hvis den er bygget op, som dem jeg kender til, skal hovedspindelen afmonteres for at skifte kileremmene, så tjek lige om de ser fine ud.)

Som nævnt er det vigtigt at få så meget udstyr med som muligt, vær opmærksom på om der er både udvendige og indvendige klør med til den. Også vigtigt at få en fast brille med, også gerne en medfølgende, et kloplan er jo også fint at have.

Det er vigtigt at alt fungere og køre uden støj, reservedele til gamle maskiner kan være svære at fremskaffe, og kan de findes koster de kassen.
(Engelske maskiner er nok de nemmeste og billigste at skaffe stumper til.)

Det ville jo være godt at have en med erfaring med maskiner, med ude at kikke.

Du har nok kikket her, for der er virkelig meget grundviden at hente.
http://www.fagteori.dk/

Så lige en lille reminder, drejebænken er ikke helt ufarlig, hvis man ikke tænker sig om.

« Senest Redigeret: Oktober 26, 2015, 20:58:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

elmadsT

• Full Member
« Svar #3 Dato: Oktober 27, 2015, 09:29:56 »
Hey tak for de hurtige svar.
Tilbehør der er forståelig
Skrammen film du linker til Jens. Nej det er ikke leje tøj. Man kunne også nå at få lidt koldsveden så længe der gik enden det gik galt..

Var godt klar over det med slør.. Er det rigtig forstået at det er det frigang/slup der  vil være i et håndtag til eksempel tværslæde inden håndtaget tager ved og flytter slæden til bage igen. Eller er det rent fysisk man kan rykke slæden ved at tage fat i den???
hvordan kan man blive klar over om der er slør i hoved spindlen.?
eller er det mig der har misforstået et eller andet..
« Senest Redigeret: Oktober 27, 2015, 11:40:52 af elmadsT »
Ŧ