Forfatter Emne: Store kræfter når det går galt  (Læst 9486 gange)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Store kræfter når det går galt
« Dato: Marts 05, 2015, 22:14:46 »
Store kræfter når det går galt
Et stykke sort fladjern 6 gange 45 og 130 lang. Det var lidt skæv og der har været svejset i det, men kunne godt bruges hvos det blev rettet lidt af i fræseren.
Det blev spændt op på kant i skruestikken og en 63 endeplanfræser skulle gøre arbejdet med 275 omdr i min
Planet blev kørt op mod fræse skæret for lige finde kanten. Jeg har nok gjort den fejl at materialet ikke har været spændt godt nok fast. For der sker det at jernet ryger ud af skruestikken og alle skær på fræse hovet er rykket af og det jern som nu ligger på gulvet er nærmest krøllet helt sammen
Så tænker man at der er store kræfter .Det tager bare fat og stopper ikke. Godt at man ikke havde nogen finger i klemme og det giver også noget at tænke på bagefter
Hans

jens

• Hero Member
Sv: Store kræfter når det går galt
« Svar #1 Dato: Marts 05, 2015, 22:23:45 »
Det var da en ubehagelig oplevelse, god du ikke selv kom til skade.

Som du selv er inde på, var emnet ikke spændt ortenligt fast, men det er jo nem at være bagklog. :)

Jeg har da også prøvet at emnet i fræseren ikke har været spændt ortenlig fast, dog ikke så voldsomt, at emnet blev revet ud af fræseren, men har da smadret lidt værktøj.  ???
Husk altid at skille tingene ad.

David

• Gæst
« Svar #2 Dato: Marts 05, 2015, 22:29:24 »
Godt du ikke kom galt afsted :o
Og ja, som tiden går, arbejder man bare derudaf, og stille og roligt bliver det rutine, "paraderne" sænkes lidt, men pludselig, HUK siger det, et hak i tuden.... Man træder tilbage og hæver paraderne og er helt skarp igen ::)
Godt det ikke kostede dig blod...

BjørnH

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Marts 06, 2015, 18:15:52 »
en lille, bitte smule medløb?  :)
under alle omstændigheder en klassiker.
ligesom når lærlingene ruller med øjnene når man siger "husk at ta' skæret af boret" hvis de skal
til at bore i messing - - det glemmer man også kun EN gang, ved en søjleboremaskine ihvertfald :D

var det en hårdmetal endeplanfræser? 275 rpm & Ø63 med hss lyder lidt hidsigt til sort jern? -
(ikke at omdrejninger har indflydelse på om noget hugger eller ikke hugger)

Knud

• Sr. Member
« Svar #4 Dato: Marts 06, 2015, 18:55:21 »
Jeg læser tit med for at lære, -altså jeg er lærling. Og nu læste jeg "husk at ta' skæret af boret". Vil du uddybe problemet nærmere.
Jeg har prøvet at bore et hul op og så har boret hugget i og rendt ustyrligt helt igennem.
Er det sådan noget og hvad er det man kan gøre for at modvirke?
Knud

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Marts 06, 2015, 19:04:38 »
Hvis boret hugger i, er det ofte fordi det er sleben med for stor frigangsvinkel.
Det er bedst hvis borspidsen ikke er igennem materialet, før boret bore "fuld" diameter, så ved tyndere materiale, kan man med fordel slibe boret i 130 gr.

Bore man i messing/bronze kan man "sløve" skæreæggen med en hvæssesten.

BjørnH

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Marts 06, 2015, 19:51:03 »
"at tage skæret af" eller "slibe til messing" er lave en fas på borets skærflade - enten på bænksliberen,
eller med en hvæssesten - parallelt med borets længdeakse (neutralt skær), eller en anelse negativt.
Fasen behøver ikke være bredere end 0.5 mm.
måske illustreres det bedst hvis du går ind på "spiralbor" her på frylunds -og så ser
det der kaldes "spiralvinkel" for dig - det er DEN vinkel du lige korrigerer til nul grader, eller lidt under.

den problematik Jens er inde på (for stor frigangsvinkel) korrigerer du simpelt hen ved at enten at slibe boret
med korrekt frigangsvinkel, eller ved at lægge en stump klud mellem bor og emne inden du borer -
Et gammelt cowboytrick - det skal ses før man tror det! :D

BjørnH

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Marts 06, 2015, 20:08:45 »
og for lige at uddybe:
diagnosen "for stor frigangsvinkel" er nem at stille - uanset materiale rufler det af helvede til, lige fra start af :)
dvs. at du får en advarsel -
hvis du borer med et ikke korrigeret, standard bor i messing, uden forboring, går det fint - lige til borspidsen bryder gennem bagsiden,
SÅ hugger lortet i - uden varsel, og som regel ret voldsomt
(og hvis der er boret for, siger det småkage på 0.1 sek.)
« Senest Redigeret: Marts 06, 2015, 20:11:06 af BjørnH »

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Marts 07, 2015, 00:44:20 »
En anden ting jeg og andre har prøvet er at ved slidte boremaskiner hvor tandkransen er slidte så når boret går i gennem så er borespindel i frit fald på måske 1 mm så er det bare med at have fat i skrugestikken, og et 10 mm vil ofte knække men det gør et 25 mm ikke ? Det tager bare fat .
Hans

j håndstad

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Marts 07, 2015, 01:13:08 »
Ideen med en lille klud er yderst effektivt når man borer i tynd plade så undgår man at få trekantede huller ;)

Mvh Jørgen.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: Marts 08, 2015, 22:24:09 »
Ja sikkerhed skal tages alvorligt, derfor er jeg glad for denne tråd.

Hans en skærehastighed på 54 m/min med HS værktøj er alt for meget
max. 25 m/min.
Husk at bruge regnehjulet  ;D der er ikke til at undvære.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Marts 08, 2015, 22:48:00 »
Har man en lille fræser, med lidt slør (som jeg har) er det vigtigt ikke at køre medfræsning, det plejer ikke at gå godt. ;D

http://www.fagteori.dk/fraeseren/fraeseteknik/med-modfraesning.aspx

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2015, 01:01:27 »
Ja nu kommer den store stykke mester og man bliver dyppet i tjære og rullet i fjer.

Ja jeg har kørt forstærk ,men der skal ske noget vi har ikke hele dagen. Men nu tror jeg så ikke at det har forandret noget i det her tilfælde. Man skal huske at spænde det fast i skrugestiken og det er nok det jeg ikke har gjort-
Hans

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #13 Dato: Marts 10, 2015, 06:08:38 »
Hans!

Når jeg, i bedste mening, giver hvad jeg syntes er et godt råd baseret på mere end 40 års erfaring
forventer jeg at få et svar i en ordentlig tone.

Jeg forsøger at holde en tone i et ordrenligt sprog, med respekt for andre medlemmer her på forum.
Dit svar ligger uden for "god tone".

Dette er ikke et debatinlæg og der kan/skal IKKE svares på det, blot tages til efterretning. 

Frylund
Administrator
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!