Forfatter Emne: Emco Maximat Super 11  (Læst 16326 gange)

elneff

• Sr. Member
Emco Maximat Super 11
« Dato: Januar 24, 2015, 00:43:05 »
Hej

Jeg er ved at få fat på en Emco Maximate Super 11, der er bl.a. ingen 3klo med til den, men derimod en 4klo.
ifølge den reservedelsliste som jeg har downloadet, ser det ud til at det er en 140 mm 3klo den er født med,
Jeg har kigget meget omkring på nettet, og fundet mange forskellige priser på 125 mm samt 160 mm. 3klør, men ikke nogen 140 mm.

Spørgsmålet lige nu er, hvilken størrelse 3 klo bør jeg finde til den?

Og hvilke pris/kvalitet bør jeg gå efter?

Normalt hænger pris og kvalitet jo nøje sammen, jeg forventer også at det er sådan
i dette tilfælde, men vil gerne have andres mening om det inden et køb. :-)

Mvh.
Elneff

jens

• Hero Member
Sv: Emco Maximat Super 11
« Svar #1 Dato: Januar 24, 2015, 09:29:04 »
Hvis der er plads til en 160 mm, så ville jeg sætte sådan en på.
Det ville selvfølgelig være at foretrække at købe en af topkvalitet, men de er utrolig dyre.
Du kan jo prøve at kikke efter en brugt, men find en hvor begge hold klør er med, de kan være svære at finde efterfølgende.
Jeg har aldrig prøvet de billige, som jo nok er fra Kina, men mon ikke de er fine nok, selv om kvaliteten kan være svingende.

Du kan faktisk godt få en 140 mm
Her en Röhm, den er af stål, og derfor bedre end dem i støbejern, skal det være bedre skal den være med dobbeltspor i kløerne, men det bliver det jo ikke billigere af.
Men billig er den jo ikke  ???
http://punchout.buckandhickman.com/find/keyword-is-ROHM/product-is-2022560
Husk altid at skille tingene ad.

mhh

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2015, 13:23:01 »
Hej.

Strengt taget er en 3klo ikke nødvendig, jeg satte min 4klo på bænken for over et år siden og har kun en enkelt gang haft den af for at sætte 3kloen på fordi jeg havde nogle 200mm lange klør til den som jeg skulle bruge :D, men 4kloen røg på igen sekundet jeg var færdig.
Når man lige har vænnet sig til at rette den op med måleuret så er den noget mere brugbar.

Det er selvfølgelig bare min mening.  :)

Når det så er sagt, så hvis du vil have en 3klo på så ville jeg nok også vælge 160mm, mest fordi det nok er den med den største boring.

Mads.

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2015, 16:37:04 »
Problemet med en fireklo er hvis den er selvcentrerende, så vil den ofte kun spænde med de to kløer, hvorimod en treklo altid spænder med alle kløer. (en trebenet taburet vipper ikke, det kan en med 4 ben)

Men er det et kloplan hvor hver klo spændes hver for sig, er det fint nok, men det giver jo lidt opretning, men til gengæld kan man jo så rette op så emnet løber 100 %.

mhh

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 24, 2015, 16:44:51 »
Problemet med en fireklo er hvis den er selvcentrerende, så vil den ofte kun spænde med de to kløer, hvorimod en treklo altid spænder med alle kløer. (en trebenet taburet vipper ikke, det kan en med 4 ben)

Men er det et kloplan hvor hver klo spændes hver for sig, er det fint nok, men det giver jo lidt opretning, men til gengæld kan man jo så rette op så emnet løber 100 %.

Okay jeg mente jo så også et kloplan! hehe.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 24, 2015, 17:16:00 »
Jeg har også en super 11, med en original 140 mm treklo. Jeg tog chancen med en frontmonteret fireklo (kloplan) fra RGD-Tool i England, og så fandt jeg en 55021-3 flange hos Net2l.dk til en rimelig pris - ellers er de næsten lige så dyre som kloen.
Der er ikke så meget at sige om den, andet end at det kører super. Efter at jeg lige har vænnet mig til at spænde med 2 nøgler, har jeg stort set ikke brugt trekloen.

Jeg går ud fra, at du har samme spindelnæse som mig, og jeg har ikke fundet andet end (dyre) originale Emco kløer som passer på den. Så køber du en anden, skal du enten selv lave bagpladen, eller også lægge prisen til en (også dyr) flange oven i. Net2l har ikke flere  ;D

Hvis du har en god fireklo, så var der meget andet sjovt, jeg hellere ville have for de penge.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 24, 2015, 19:09:03 »
Hej

Vi bruger kun Røhm på mit arbejde, og de er super kvalitet.
men ja, de koster kassen..

Hjemme bruger jeg på min boxford en 125mm pratt burnerd centrerpatron med 3klør. Det er også super kvalitet.
jeg har netop købt en 150mm pratt burnerd 4klo brugt, til en fornuftig pris. Ellers koster de normalt også meget.
jeg skal så i gang med at tilpasse en bagflange.

Men, det kommer jo meget an på hvad man forventer, hvor mange penge man har til det og hvor meget man skal bruge den.
jeg vil tro til de fleste hobby-drejere er de billigere kina-planer alt rigeligt.

Ps. Man kan altså ikke undvære en centrer-patron! ( ej heller en 4klo :) )
Mvh

elneff

• Sr. Member
« Svar #7 Dato: Januar 25, 2015, 00:38:10 »
Mange tak for alle input. :-)

Der er så vidt jeg ved monteret en selvcentrerende fireklo på maskinen, og som Jens skriver, så vil den jo nok have en tendens til kun at spænde på de 2 klør, og derfor besluttet mig for at der kommer en treklo på maskinen, hvis den da ender hjemme hos mig. (det regner jeg med at den gør)

Jeg køber gerne god kvalitet, jeg gider ikke bagefter tænke hele tiden "hvorfor F..... købte jeg ikke en bedre kvalitet"
men på den anden side er der heller ikke nogen grund til at skyde gråspurve med meget store kanoner.

Jeg har ikke set maskinen endnu, så jeg er ikke sikke på hvilke konus den har, jeg gætter på den har samme konus som din Tommy, men det vil tiden jo vise, er du ellers godt tilfreds med din bænk?

Hvis maskinen bliver min, da vil jeg gå efter at finde en 140 - 160mm treklo til den.

Er der nogle mærker man skal gå langt udenom?

Hvad mener i om at købe en brugt kvalitets treklo, risikere man at den er dårligere end en ny kineser?

Mvh.
Elneff

Tommy :

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 25, 2015, 06:32:46 »
Hej Elneff

Ja hvis det er en centrerende 4-klo, så dur den ikke som den eneste.

Jeg er usædvanlig glad for min Super 11. Den dækker mit amatør/hobby behov mere end rigeligt - og ikke mindst, så skærer den de gevind, jeg indtil nu har haft brug for, uden at jeg skal tumle med tandhjul.
Jeg vil dog sige, at hvis dit behov svarer til den Pedersen fræser, som jeg har set du har købt, så tror jeg, at du skal investere i noget større for at blive tilfreds. Det ER en hobbybænk. Godt nok én af de bedre af slagsen efter min mening, men de fleste herinde betragter den nu nok mest som legetøj ;D

En Super 11 har en konus 4 og 25 mm gennemboring, men det er jo ikke konussen det handler om.
Den har en spindelnæse som hedder DIN 55021-3. "Man" kan sikkert godt selv lave en flange med recess i 27,68 grader ??? osv. som passer, men det er altså rarest kun selv at skulle lave nogle huller til en klo uden camlock i en færdig flange. I hvert fald for mig ;)
Sådan en dum lille flange bliver solgt for op til et par 1000 kr. på Ebay :o så i den sidste ende kan det nok godt betale sig for dig at kikke efter en original Emco klo - Selv om sælgerne ofte tror, at Emco er det kinesisk ord for guld.
Hvad kvalitet angår så kører min ret billige klo fra RGD som sagt både fint og præcist, og den er "DIN certificeret" hvad det så end betyder. Men om den er slidt op, når jeg er 103 eller 113 år, det må jeg jo tage til den tid.  ;)

En Super 11CD har konus 5 og 35 mm boring samt en spindelnæse med camlock.

http://www.lathes.co.uk/emco/page6.html
« Senest Redigeret: Januar 25, 2015, 06:41:48 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

elneff

• Sr. Member
« Svar #9 Dato: Januar 25, 2015, 10:35:25 »
Hej Tommy

Det glæder mig at høre din mening om din Emco :-) Jeg har godt læst div. tråde her på forummet,
hvor der bliver talt både for og imod, men langt hen af vejen er jeg sikker på at den vil dække mine behov.
Mange af mine drejeopgaverne er noget som Emcoen fint burde klare, når det er sagt, så har jeg hele tiden kigget
efter større maskiner, såsom en Colchester eller tilsvarende, da jeg ved at Emcoen vil være for lille til nogle opgaver.

Jeg har været inde på Tony's side og læse om bænken, og blev lidt forvirret angående spindelnæsen,
(det var spindelnæse jeg mente og ikke konus) Det er en super 11 jeg er ved at få fingrene i, og ikke en 11CD
Der er en fræsesøjle monteret på bænken, måske lidt unødvendigt når jeg har Pedersen også, men tror nu at det vil
være rart nogle gange til småting. (ved godt at det ikke kan sammenlignes med en rigtig fræser)

Jeg har kigget efter en treklo fra Emco, og ja, jeg må også sande at de tror at det er guld de handler med. :-S

Der mangler desværre også stålholder til bænken, regner med at jeg vil købe multifix stålholder a la dette http://www.ebay.de/itm/PAULIMOT-Schnellwechsel-Stahlhalter-Set-fur-Drehbank-Multifix-Grose-Aa-/301480423246?pt=Werkzeug_Spannmittel&hash=item4631a22f4e Jeg tager hatten af for dit projekt :-)

PS : Pedersen er ved at blive adskilt for renovering, glæder mig til at få den helt adskilt, malet og samlet igen. :-)

Mvh.
Elneff

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2015, 12:45:34 »
Hvis jeg kunne nænne at brude en mindre formue på 10 - 15 eller flere multifix stålholdere, så ville jeg helt ubetinget købe størrelse ASD 1660. De fås så vidt jeg ved kun hos Pewe tools. http://www.ebay.de/itm/Schnellwechselhalterset-System-Multifix-A-AS-und-Harteprufprotokoll-speziell-/151253677214?pt=Werkzeug_Spannmittel&hash=item23376bf49e

Alle andre er efter min mening enten for små, for store eller har for meget udhæng til en bænk, som ikke er fantastisk stiv. Men det med størrelse er jo en smags sag. ;)
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2015, 13:32:50 »
Den originale multifix er vist lavet i Schweiz, det er den bedste stålholder jeg har prøvet at arbejde med, og den mest nøjagtige. Men som du jo har fundet ud af, så er de jo ret så kostbare.

Det findes Kina kopier, hvor dan de er ved jeg ikke.

Jeg ville vælge en der mindst kan tage 16mm stål, det kan være en fordel, med en traditionel firkantet holder, så kan stålholderen gå ned under nivue.

Jeg har lige købt en Dickson centerblok til min Boxford, den måler 73*73mm og er 51 mm høj, den passer perfekt, men det er også den der bruges originalt til maskinen, der er plads til 3 holdere i centerblokken.
Der var kun 1 holder med, en uoriginal sikkert fra kina, den passer ikke så godt en af anlægsfladerne er 2 gr. ude af kurs.
Jeg går og pusler med selv at lave nogle holdere, det ser ikke så kompliceret ud. Jeg tror jeg kan få lavet nogle holdere så jeg kan bruge stål med 25 mm skaft, ikke fordi det er en fordel med så "tykke" stål, men det er som regel dem der er nemmest at købe brugt, og så slipper jeg jo for at fræse dem af.

Så for øvrigt der var en Boxford med understel, og hurtigskift holder til salg på GG til 4500 kr.
« Senest Redigeret: Januar 25, 2015, 15:31:35 af jens »

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #12 Dato: Januar 25, 2015, 14:22:27 »
Det er rigtigt nok Jens. Men hvis du laver holderne, så de stikker ned under fortsætterens niveau, får du dels et stort udhæng (eller hedder det overhæng?)og desuden kan du så kun vinkle stålet ved at dreje fortsætteren.
Det er derfor, jeg hellere vil nøjes med én plads i en centerblok, som kan dreje trinløst. Det kan Multifixen - næsten da; den har vist 40 trin.
Men OK, man kan selvfølgelig lave holdere af begge slags, jeg synes bare centerblokken nødvendigvis skal være for stor, hvis det skal kunne lade sig gøre.

Den Boxford var GODT NOK heller ikke til salg ret længe. ;)
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 25, 2015, 15:30:58 »
Ja jeg lavet kun en enkelt eller to holdere til 25mm stål, og laver så holderen højere, så den har fat i hele centerblokken, det vil blive ret begrænset, det jeg kommer til at bruge 25mm stål, men rart at have muligheden.
Udstikket bliver 9mm længere end med 16mm stål, så mon ikke det går.

16mm stål er det der passer til Boxforden, så kommer holderen ikke under centerblokken.
Centerblokken på 73*73mm passer så holderen kan gå under nivue på de to sider uden at flytte centerblokken.

Jeg kan godt forstå du er lun på en multifix stålholder, det bliver nok bare dyre end hele drejebænken.

Ellers kik på de billige kinesere, mon ikke de er ganske udmærkede?
http://www.vcfyn.dk/drejebaenk/25/73&product_id=546
2500 kr, for centerblok og 4 holdere..

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 25, 2015, 15:58:28 »
Jeg er nu ikke så lun på Multifix, at jeg ikke hellere vil lave mine egne - det tager bare lige "lidt" længere tid for mig end for dig :D Det var mest for at gøre Elneff opmærksom på AS størrelsen.

Selv med kineserpriser så er prisen på Multifix med 15 holdere  :o :o :o :o :o :o  ;D

Skal vi ikke se et billede af dine nye holdere
Mvh. Tommy