Forfatter Emne: Delehoved.  (Læst 11984 gange)

David

• Gæst
Delehoved.
« Dato: September 13, 2014, 09:43:00 »
Hej...
Jeg har dette delehoved jeg ikke helt forstår ???
Selve hovedet kører fint rundt og låsepalen går fint i indgreb på det sorte delingshjul som sidder bagpå, men jeg kan ikke få hovedet til at køre rundt med drejehåndtaget?
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen låse, nogen steder, der skulle kunne låse deleskive/drejedelen...
Er der nogen der kender til et sådant delehoved eller lige har løsningen til hvoran det virker, ville det være super :)
Og skal der kun være en hul skive/den som er monteret, eller skal der være flere, udskiftelige skiver?
Mvh David

David

• Gæst
Sv: Delehoved.
« Svar #1 Dato: September 13, 2014, 09:44:26 »
Og da lige et par billeder oss :)

Bjørn H

• Gæst
« Svar #2 Dato: September 13, 2014, 10:09:38 »
Hmm, møstisk -
normalt skal man koble snekken ind ved hjælp af en excenter - dvs. at hele drejegrebet OG hulskiven svinger i indgreb
med en kort bevægelse, og så låses fast - det er en funktion man sgu hele tiden bruger som fræser, så kan ikke forstå
at et firma som Hofmann laver noget så kryptisk - - -men nu har jeg også kun brugt deres rundborde - - -
grebet til det plejer at sidde lige bag hulskiven (det er den ved drejegrebet - den der sidder i røven af spindelen
er skiven til direkte deling, 24 huller/15 grader)
Ja, normalt er der 3 hulskiver med til et delehoved

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: September 13, 2014, 11:47:08 »
Vil det sige at du bare kan reje håndtaget rundt, uden "trekloen" følger med rundt ?

Jeg har en delehoved akkurat magen til, der er ikke noget der kan slås fra.
Jeg har kun en deleskive, men der er forskellige delinger på begge sider, så skiven kan vendes.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #4 Dato: September 13, 2014, 14:16:06 »
Ja det lyder mærkeligt, der må være noget du gør forkert. På mit V Pedersen hoved som har 3 skiver. Er der en bolt som sidder bag ved skiven som skal løsnes, så er snekker koblet fri og håndtag er ikke i indgreb. Det må også være noget ved dit som skal løsnet. ellers må du prøve at skilde det af for at se hvad der er galt
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #5 Dato: September 13, 2014, 15:16:26 »
Du har billeder af to sider. Hvad er der på bagsiden, altså den side der er i modsat ende af håndtaget?

David

• Gæst
« Svar #6 Dato: September 13, 2014, 20:44:58 »
Nej. alt der umiddelbart kan drejes er inddelingen bagpå og selve hovedet, resten er låst ???
Og har oss et Hoffmann drejebord, og er det et ok, kvalitets mærke eller?
Og et par billeder til af delehovedet og drejebordet...

David

• Gæst
« Svar #7 Dato: September 13, 2014, 20:47:55 »
Og glemte jo så lige billeder, men de kommer her :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #8 Dato: September 13, 2014, 22:44:17 »
Du skal løsne denne bolt og forskyde pladen i pilens retning så køre det
Hans

David

• Gæst
« Svar #9 Dato: September 14, 2014, 07:58:17 »
Jeg har prøvet at løsne alt der kan løsnes og har oss "tappet" forsigtigt med en hammer på delen med pilen og langslidsen, men denne er urokkelig...
Men det er jo meget tænkeligt at det jo så er iindeni, problemet er, så jeg må vist skille det ad :) Det er sikkert groet sammen, der ser i hvert tilfælde ud til at mangle olie, set igennem skueglasset, og har ikke kørt i mange år...

Jens@----Jeg kan forstå at du har et delehoved magen til, og at skiven du har kan vendes...Er det så den eneste skive der er nødvendig til apparatet, for at det er komplet?

Og jeg har aldrig brugt en deleskive før, hvordan virker en sådan?...

Mvh

Bjørn H

• Gæst
« Svar #10 Dato: September 14, 2014, 09:15:50 »
Grunden til der står " vorsicht" på excenteren er at du kan skade bronzesnekken hvis du tvinger den i indgreb-sørg for at spindelen kan dreje frit & prøv så igen.
( du prøver ikke at koble snekken ind med den direkte deling låst ? vel?  - tappen er ALTID ude når du deler indirekte)
Skruen i enden af slidsen er kun en stopskrue der bestemmer hvor tæt snekkens indgreb er- dvs. på et godt delehoved kan du køre uden slup -
Og, for din egen skyld læs afsnittet om delehoveder i Værkstedsteknik.
Grundprincippet er at 40 omg. på grebet ved  hulskiven gir' 1 omg. på spindelen
« Senest Redigeret: September 14, 2014, 09:23:28 af Bjørn H »

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #11 Dato: September 14, 2014, 10:12:07 »
Det lille håndtag med sort knop låser - det skal løsnes.
Så vidt jeg kan se er der rust på bagpladen. Den skal være ren.
Mon ikke vippearmen ganske enkelt er rustet fast til bagpladen? Det var der, jeg ville starte.

jens

• Hero Member
« Svar #12 Dato: September 14, 2014, 10:45:15 »
Jeg var lige hurtig nok til at skrive, at der ikke er nogen lås, så snekken kan kobles til og fra, jeg bruger ikke at koble den fri, så det havde jeg helt glemt.

Men som Hans så rigtig skriver, kan snekken kobles til og fra, som på billedet, har lige prøvet på mit det fungere fint.

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: September 14, 2014, 11:21:44 »
Hvis du har samme deleskive som mig, kan du lave mange delinger, men ikke alle.
Jeg kunne eks. ikke lave en deling på 127, som kræver man har en skive med den findeling.

Dit delehoved har en gearing på 1:40, så en omgang på håndtaget, giver 1/40 omgang på "trekloen"

Vælger du eks. en hulrække på deleskiven med 33 skal du gange med 40 = 1320, så kan du lave alle de delinger, der går op i 1320.
Det kunne eks være en deling på 88, så dividere du 88 op i 1320 = 15 , så skal du flytte 15 huller i dejlig 33.
Er det en deling på 22, 1380 / 22= 60, skal du dreje en o/m + 27 huller ( 33+27=60)

Jeg har lavet et regneark, det er meget nemmere, jeg har aldrig fået det lavet færdig, men det fungere fint for mig.

Du sætte delehovedets deling ind, samt ønskede deling, kun delinger der kommer frem uden decimaler kan laves.
Som her hvor jeg har tastet deling 28 ind, samt et andet med 88
På nogle delinger, skal der drejes en hel omgang + et antal huller...

Jeg har lige markeret med rød cirkel, men det kommer der ikke i virkeligheden.
Regnearket kan laves så der kun kommer hele tal frem, men så langt nåede jeg ikke.

« Senest Redigeret: September 14, 2014, 11:34:27 af jens »

David

• Gæst
« Svar #14 Dato: September 14, 2014, 15:02:42 »
Mange tak skal i alle have :)
Det er til stor hjælp...
Og nu skal der nærstuderes delehoved og etv. skilles ad og laves...
Mvh David