Forfatter Emne: Svejse med elektrode  (Læst 12057 gange)

krudt

• Hero Member
Svejse med elektrode
« Dato: Juli 11, 2014, 12:07:28 »
Jeg har et bådstativ og der skal nu hjul på. Det hele er sat sammen men jeg vil gerne have det svejset sammen. Jeg har CO2 med fluxtråd, det er ikke nemt at svejse med. Det er også for kraftig gods. Jeg har derfor lånt en elektrodesvejser 115 A. Jeg mente at elektrode ikke var så svært, jeg havde prøvet det da jeg var 13. Der må være noget jeg ikke kan huske. Jeg startede med nogle forstærkninger der bare skulle holdes på plads, så svejsningens styrke var ikke så afgørende. Er der nogen der har nogle gode råd, hvad er det første der skal være i orden. Jeg har repareret stelklemme så den giver god kontakt, og den skal sættes så tæt ved svejsestedet. Elektroden skal holdes vinkelret  på svejsebadet, det er ikke altid nemt. Det er en rutil elektrode jeg bruger. Jeg vil nu gå over og bruge hvad jeg har af jernstumper til øvelse.
Jeg håber at der er nogen der har gode råd og måske  henvisning til et sted hvor jeg kan læse om elektrodesvejsning.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

jens

• Hero Member
Sv: Svejse med elektrode
« Svar #1 Dato: Juli 11, 2014, 16:26:16 »
Prøv at kikke denne her fra Esab igennem, her står alt du behøver for at komme rigtig i gang.
http://www.esab.dk/dk/da/support/upload/KGHRK012.pdf

Jeg er bange for det svejseværk du har lånt er for lille, det vil nok knap kunne trække en 2.5mm elektrode.
Hvilken type elektroder har du?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

cgj

• Sr. Member
« Svar #2 Dato: Juli 11, 2014, 17:55:55 »
Hej Jørgen.
En rutil elektrode er hvad vi kalder en husmandselektrode :D.
Den har en begrænset styrke, jeg ville nok have valgt en basisk eks. Esab 53.05 jeg gætter på at din elektrode hedder Esab 46.16.
Du skal have + i håndtaget, elektroden tændes ved at stryge den mod emnet, når du har fået liv i skidtet skal elektroden trækkes slæbene.
Du skal kunne se at slaggen bliver bag dit smeltebad, gør den ikke det skal du øge spændingen.
Mvh.
cgj

krudt

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juli 11, 2014, 23:35:30 »
Tak for alle oplysningerne. Det er en AC svejser og elektroden hedder AWS 6013. Jeg forsøger med alt mit skrot, og det bliver lidt bedre. Jeg har forsøgt at save emnerne over for at se om det som jeg tror er ok også er rimelig.
Jørgen Neess

krudt

• Hero Member
« Svar #4 Dato: September 10, 2014, 20:48:12 »
Hej så fik jeg talt med en der kunne fortælle mig lidt mere om teknik og sige at det jeg gjorde far helt tosset.
Dette er efter få forsøg, som er meget bedre end før.
Jørgen
Jørgen Neess

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: September 11, 2014, 19:19:08 »
Jeg tror du skal have lidt mere sidebevægelse, og måske lidt højere strøm, men eller så er du da på rette spor.

Køre du retning 1 eller 2 når du svejser ?

krudt

• Hero Member
« Svar #6 Dato: September 12, 2014, 03:55:26 »
Jeg kører 1 med elektroden, ja det er rigtigt jeg mangler at få styr på sidebevægelsen. Jeg har problemer med at lave brugbare svejsninger længere end 30-40 mm. Jeg vil forsøge mig med en 2,5 elekrode. Nu bruger jeg 3,2 og max power 140A det kan den ikke klare ret lang tid. Første svejsning blev hæderlig næst 2 blev elendige. Den plade jeg sætter på er 10 mm og til sidst var det som den slet ikke varmede, det eneste der blev varm var svejsetransformatoren. Den regulere hele tiden svejsestrømmen udfra hvor jeg har sat den. Jeg har ingen manual og googgle har heller ikke. Det er en Decra Parva 145e og der er en lampe der lyser ved overophedning. Det så jeg ikke efter. Men jeg prøver senere igen. Der kom en fyr og ville snakke og som havde svejset 50 år, jeg ville bare igang så jeg tænkte slet ikke på at spørge om hjælp, jeg håber han dukker op igen. Jeg siger det selv: Det er dumt gjort Bøv
Jørgen
Jørgen Neess

cgj

• Sr. Member
« Svar #7 Dato: September 12, 2014, 07:23:52 »
Du må få jaget den måge ud af værkstedet - der har klattet på svejseemnet  :D :D
Du skal bruge en 2.5mm elektrode svejseværket skal indstilles omkring 75A der skal være + i håndtaget
Hastigheden skal ikke være hurtigere end du kan se at slaggen ligger bag smeltebadet.
Mvh. cgj

David

• Gæst
« Svar #8 Dato: September 12, 2014, 09:20:47 »
Hej.
Bare lige en kommentar fra sidelinien.
Jeg er rustfast smed og svejser til dagligt, dog TIG svejs, men det er af afgørende vigtighed for et godt resultat at man kan se smeltebadet tydeligt.
Da jeg blev 40 skulle der briller til og da jeg blev 45 købte jeg briller til at se tæt på med, og når de er på kan jeg se alt i smeltebadet og det gør virkelig en forskel få svejsningen. Hvis briller ikke er på, køres der på rutinen.
Og med der, siger ikke at det ser ud som om du har brug for briller :)
Mvh David

krudt

• Hero Member
« Svar #9 Dato: September 12, 2014, 11:10:44 »
Ja briller er vigtige. Jeg har med glidende overgang og det er ubrugeligt. Derfor har jeg fået lavet to sæt læsebriller hvor jeg kan se hvad jeg laver tæt på..
Jørgen
Jørgen Neess

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: September 12, 2014, 13:23:01 »
Når det er 10mm tykt, skal du have det skærpet op, og ligge flere strenge.
140 ampere til en 3.25mm elektrode skulle være nok, som jeg husker det skal en 2.5mm normalt ligge fra 70-110 ampere.

Jeg går ud fra det er et svejseværk der køre vexelstrøm, hvilket er ganske fortrinligt til det brug.

Jeg bruger læsebrille i +2, og det kneb med at se at svejse, jeg købte et lup glas til at montere i svejsehjelmen, det fungere helt fantastisk, jeg bruger briller samtidig.

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=76864

Martin

• Sr. Member
« Svar #11 Dato: September 12, 2014, 19:54:53 »
Som jens skriver, så skal det laves som V fuge.. Vis det er to stykker som bliver samlet på samme måde som på billedet..

Du kan ligge en bundstreng med en 53.00 eller 53.05 og fylde op med noget 43.32 eller i den stil.. Men kommer igen an på, hvad der skal holde..
Ha ca samme fuft mellem de to plader, som din elektrode er i  kernen.. Tit skal den åbens mere i den ene man slutter i. Da det har sig med og trække sig sammen :)
Og husk og få ALT slaggen væk, inden næste streng.. For ellers gir det huller ;D

Bare husk af de to plader trækker sig meget, da det jo "kun" bliver svejst fra den ene side.. Og derved nemt kan gøre, som om du varmen fra en side..

Martin

• Sr. Member
« Svar #12 Dato: September 12, 2014, 19:59:00 »
Det står tit på elektrodepakken, hvad strøm de ca skal ha.. Så ta et kig på pakken vis du har den..

Martin

• Sr. Member
« Svar #13 Dato: September 12, 2014, 20:02:32 »
Lige en ting til, vis de elektroder har fået fugt er det ikke så godt.. Så har yderdelen (som skal danne slag) det med og falde af..

krudt

• Hero Member
« Svar #14 Dato: September 21, 2014, 21:05:36 »
Har haft kontakt til en der kunne svejse. Han kom på besøg og mente at mine Bilfakta elektroder var for billige. Vi tog hjem til ham. Vi prøvede elektroderne på hans svejseværk. En 1 m3 kasse på 13 tommer hjul. Det var var bare sagen. Vi testede nu elektroder og han ville se mig svejse. Det er første gang nogen siger til mig " det går for hurtigt og lys-buen er for lang ". Jeg byttede mine basiske elektroder da de kun var til DC, fik nogle Elag P45S. De kunne bruges, men jeg bestilte Esab 46.16. Det tror jeg på. Jeg prøvede også Esab 53.05 den var også fin.
Jeg siger mange tak for jeres råd. Jeg tror jeg vil ønske mig en Esab Buddy tig 160 kan svejse tig og pind ca. 4300 kr. i England.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess