Forfatter Emne: Tandhjulshob  (Læst 6665 gange)

jens.ews

• Hero Member
Tandhjulshob
« Dato: Juni 13, 2014, 20:02:49 »
Jeg har set efter gearhob/tandhjulsfræser på ebay, men jeg er i tvivl om jeg kan bruge de viste hob i en almindelig fræser, eller skal der en tandhjulsmaskine til?. Jeg er ude efter modul 1,0 og 1,5, hvordan ser jeg om de kan bruges i en almindelig fræser ? Er der nogen her der ved noget om disse hob.
Jens,ews

jens

• Hero Member
Sv: Tandhjulshob
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2014, 20:53:52 »
Hvis det er en HOB, med stigning, ligesom et gevind, kan du ikke bruge den, i en almindelig fræser, så vil den virke som en valsefræser.

Jeg lavede selv en HOB, med en række axiale spor, den kan bruges, og kan lave alle størrelser i modulet, fra Rack til det mindste tandhjul, i en almindelig fræser, med delehoved.
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2014, 21:16:10 »
jeg kan god se, at med stigning på hoben går det ikke, men hvor kan man købe en færdig hob uden stigning til brug i fræseren og med delehoved.

Jens.ews

j håndstad

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2014, 01:21:18 »
Den laver man selv  :)

JensOC

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Juni 14, 2014, 18:18:11 »
Først skal man slibe et stål med den rigtige tandprofil, og derefter lave en HOB, hvorfor hvad er fordelen ved en Hob når man alligevel skal bruge et delehoved, kan hobben ikke selv styre næste tand, da den jo er begyndt at fræse den, ellers kan man jo ligeså godt fræse med det stål man har slebet.Jeg har lavet tandhjul med spiral hobber ved at skråtstille emnet, men det kræver en kuglelejret spindel, som jeg ikke har fået lavet endnu, så det blev kun til skrot, men jeg mener godt at det
kan laves.

mvh jens jensoc
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juni 14, 2014, 23:50:10 »
Fordelen ved en Hub er at den kan lave alle størrelser, i sammen modul, lige fra Rack til det mindste tandhjul, så har man først lavet hob,en er man dækket ind i det modul....
Bruger man traditionel skive tandhjulsfræser, kræver det mindst 6 forskellige, for at dække hele modulet.
Eller man skal slibe 6 forskellige stål, hvis man bruger en flycutter.

Men ja et delehoved er nødvendigt, til hob'en.

Husk altid at skille tingene ad.