Forfatter Emne: Om elektrodesvejser DC eller AC  (Læst 18861 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Om elektrodesvejser DC eller AC
« Dato: December 15, 2013, 00:39:23 »
Jeg har en elektrodesvejser, der kører vekselstrøn (AC), men de findes jo også til jævnstrøm (DC).
Hvad kan den ene type som den anden ikke kan?

jens

• Hero Member
Sv: Om elektrodesvejser DC eller AC
« Svar #1 Dato: December 15, 2013, 02:06:15 »
Nogle elektroder køre bedre på DC, men til almindelig husholdningssvejsning vil AC være ganske udmærket.

Jeg har nogle Esab 63.30 til rustfast, de kan køre både ac og dc, jeg har prøvet begge dele, synes ikke rigtig jeg kan mærke forskel.

Dog skal elektroder til svejsning , af aluminium,vist helst køre DC, men dem har jeg ikke prøvet.
« Senest Redigeret: December 15, 2013, 14:08:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Svend Loksø

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 15, 2013, 12:55:49 »
Det er fuldstændig lige meget om det er ac/dc.

Forskellen er at der er nogle sp. elektroder der kræver jævnstrøm, det står på pakken,
phillips har haft nogle basiske og hvis du sætter den rigtige pol på håndtaget, normalt  plus
på stel og minus på håndtaget så vil du opdage en lidt blødere svejsning og mindre sprøjt.

svend loksø

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: December 15, 2013, 14:21:11 »
Jeg lavede en ensretter, til mit ESAB æg, da jeg troede det ville være en kæmpe fordel.
Men det var nu ikke den store forskel, jeg havde sådan nogle store ensrettedioder liggende, så det skulle da lige afprøves.

jens.ews

• Hero Member
« Svar #4 Dato: December 15, 2013, 16:11:42 »
Det er sådan, at de fleste elektroder kan svejse både på AC og DC. Forskellen er, at med jævnstrøm svejser man med + i håndtaget, undtaget når man svejser bundsøm så har man minus i håndtaget. Det giver mindre varme i smeltebadet og kan derfor nemmere styres, ellers er det næsten altid med + i håndtaget. Lysbuen er også lidt blødere at svejse med i forhold til AC, især hvis man bruger en rigtig ensretter (den gamle type med motor på) der er der stor forskel. Ulempen med jævnstrøn kan være magnetblæst i nogle tilfælde og så er det umuligt at styre smeltebadet. Ved certifikatsvejsning bruges næsten altid jævnstrøm.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #5 Dato: December 15, 2013, 16:21:28 »
Jeg faldt lige over dette citat:
Til aluminium anbefaler vi dog en AC/DC model, denne maskine kører DC, som ikke er anvendeligt til aluminium.
Så den jeg har nu (AC) er egnet til aluminium, mens den jeg har kig (DC) på er lettere at bruge - er det rigtigt opfattet?

jens.ews

• Hero Member
« Svar #6 Dato: December 15, 2013, 16:43:32 »
Til det vi kalder husmandssvejsning er det uden betydning om du svejser med AC eller DC. Det der betyder noget med de små AC svejseværker er om tomgangsspændinger er høj nok typisk 70 volt for at elektroden tænder let, når elektroden er tændt kan du nok ikke mærke nogen forskel. Der er flere elektroder på marked som er Rutil/basisk og de tænder nogen lettere end en ren basisk. Til, aluminium kan du kun bruge AC som skifter +/- i håndtaget det gør, at oxydhinden på aluminium som har højre smeltepunkt en selve aluminiumet bliver slået i stykker. Det gør det ikke med DC, men til aluminiumsvejsning er det at foretrække tigsvejsning. Der har man mulighed for at ændre på frekvensen, det giver en rigtig fin svejsning.

mvh Jens.ews

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: December 15, 2013, 19:48:51 »
Bla. de her elektroder til aluminium, skal svejses med jævnstrøm. (ok96.20 & 96.50)
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7392
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7393

Men til almindelig husholdningssvejsning er AC da udmærket

Erling som jeg husker det, har du en rigtig god elektrodesvejser.
« Senest Redigeret: December 15, 2013, 19:58:53 af jens »

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #8 Dato: December 15, 2013, 22:15:27 »
Erling som jeg husker det, har du en rigtig god elektrodesvejser.
Ja, men der er vist noget galt med den - den laver nogle holdbare med meget uskønne svejsninger. Jeg har lokaliseret fejlen til at befinde sig et eller andet sted omkring håndtaget, så jeg regner med at den går i sig selv efterhånden. ;)
Men jeg har to steder, hvor jeg gerne vil kunne svejse, den vejer en hel del, og den DC-svejser jeg har kig på kunne passe fint ind i samlingen.

Sanistål har ikke lige 96.20 med i listen, men de kan sikkert skaffe den. Men med en anslået pris på 450-500 kr for en pakke bliver det ikke lige i denne måned. Det er muligt at Bauhaus har en mindre pakke til alu, det vil jeg kigge efter næste gang.

Men tak for alle svarene. Jeg har da fundet ud af at en DC svejser (en gammel en med blæser) ikke er så dum endda, og at den svejser jeg har fint kan bruges til aluminium - det sidste troede jeg netop ikke kunne lade sig gøre.

Svend Loksø

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 16, 2013, 01:19:19 »
Nårmalt skal man da ikke være ked af en svejsemaskine der vejer noget, det betyder bare at der er noget
kobber i den. Stil den på jorden og så brug nogle kabler kort/lange med noget kobber i.  ;)

Til husmansbrug tror jeg ikke det er nødvendigt med en maskine al. den jeg havde i 70/80erne
Messer fra tyskland, 4 hjul og i borhøjde, 70cm bred og en meter lang, kunne alt i svejsning
5mm. volfram og 500AMP og det var ikke max men det er da rart når man kan styre alle processerne
og så kunne den lyse en hel fabrikshal op.
Men prisen var dengang 50.000kr.
Så jeg klarer mig fint med min lille 150AMP.  8)

svend loksø

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #10 Dato: December 16, 2013, 08:42:05 »
Det er også kun når den skal op af kælderen, hen over en plæne og ind i det kolde værksted, at jeg beklager mig over vægten. De hjul jeg har på den er fine til at trille ind under bordet når den skal parkeres, men udendør er de ikke meget bevendt.

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: December 16, 2013, 23:45:24 »
Hvad så med at sætte et par luftgummihjul på, så bliver den mere terrængående ;D

mvh jens

Svend Loksø

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 17, 2013, 00:48:11 »
Det er også kun når den skal op af kælderen, hen over en plæne og ind i det kolde værksted

Hvorfor skal din svejser parkeres i kælderen, lad den da stå i værkstedet (den fryser ikke).  ;D

svend loksø

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #13 Dato: December 17, 2013, 06:12:07 »
Jens: Så skal der også en trækstang på, og den vil komme noget i vejen. Min erfaring siger mig også, at en hjulafstand som en sækkevogn er lige i underkanten på en bulet undergrund. Svejseren er smallere.

Svend: Jeg har både værksted i kælderen og i en stor garage.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #14 Dato: December 17, 2013, 09:54:47 »
Køb en lille Islænder og lav en to. Hjulet vogn den kan nok trække den, hen over plænen. Og så skal du aldrig mere tænke på at slå græs. For så har du altid en selv gående græsslåmaskine
Hans