Forfatter Emne: valg af stål til værktøjsholder  (Læst 8778 gange)

gallenat0r

• Gæst
valg af stål til værktøjsholder
« Dato: November 25, 2013, 15:31:58 »
Hej forum,

Det er lykkedes mig at erhverve en Denford Triac cnc-fræser for en billig penge.
Den er fra engang i starten af 80'erne og har en Coventry Easy Change R8 holder.
Jeg har fundet dimensionerne på værktøjsholderne og vil nu til at dreje nogle forskellige.

Med min baggrund som datamekaniker ved jeg meget lidt om ståltyper, så hvilken ståltype skal jeg bruge til holderne?
Hos Sanistål kan jeg se mange forskellige typer bl.a. automat bly, automat svovl, meterstål, comp S235JRG2+C, comp S355J2G3+C, Centerless C 45 E+C+SL / h6 og endelig Centerless S355 J2G3 C+SL / h6.

På forhånd tak :)

--
Jens

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

gallenat0r

• Gæst
Sv: valg af stål til værktøjsholder
« Svar #2 Dato: November 25, 2013, 19:26:08 »
But where's the fun in that ???

--
Jens

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #3 Dato: November 26, 2013, 09:04:36 »
Tja, det kan da godt være det er mindre sjovt.. Men normalt drejer man jo ikke spændetænger og fræsedorne frem, de er slebne.
Formoder at der også er en eller anden form for indsætning involveret? Sejhærdet stål ville nok være mit umiddelbare valg, f.eks en UHB Impax.

Til de priser man kan købe et sæt til i f.eks England, så ville jeg bruge kræfterne på opspænding og fixturer i stedet for.
Men det er jo smag og behag..

http://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=r8&PN=R8_COLLET_S_.html#a10739

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

gallenat0r

• Gæst
« Svar #4 Dato: November 26, 2013, 09:56:07 »
Det er ikke R8 spændetænger jeg vil dreje, men easy change værktøjsholderne.
F.eks. denne "fly cutter" jeg har tegnet sammen fra forskellige skitser fundet på nettet.
Ved ikke hvad det hedder på dansk desværre.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: November 26, 2013, 11:07:25 »
En flycutter bliver tit kaldt et svingstål på dansk.
Det var dog nogle specielle holdere, det ligner ikke noget der ligger mange af rundt omkring.  :'(

Mvh Søren

gallenat0r

• Gæst
« Svar #6 Dato: November 26, 2013, 11:21:45 »
De findes under forskellige navne, http://www.royalprod.com/product.cfm?catID=11 og http://www.coventrytoolholders.co.uk/prods-easychange.htm#1

Synes dog at GBP80+ for holderne er lidt pebret, så det var derfor jeg selv ville prøve at dreje.
Jeg har jo selve easy change R8 holderen der sidder i spindlen på fræseren.

Huusom

• Full Member
« Svar #7 Dato: November 26, 2013, 12:09:56 »
Prøv at lave en i noget alm. stål først som f.eks S235 (St.37) og se om det virker før du bruger alle dine penge på specielstål?
Ellers glem det der easy change skidt og brug sådan noget som Tormach bruger http://www.tormach.com/product_tts2.html
« Senest Redigeret: November 26, 2013, 12:16:57 af Huusom »

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #8 Dato: November 26, 2013, 12:49:47 »
Min Schaublin drejebænk kom med en Tripan stålholder.. Jeg bød og bød på nogle på Ebay og andre steder, men uden held.
Endte faktisk med at sælge den til den engelske forhandler af dem (Davis Samways) for mere end hvad et billigere sæt kostede.
Så nu har jeg 5 holdere i stedet for kun 1.

Måske du kunne lave samme nummer?
Jeg ved ikke om du har værktøjsveklser på den?
Det er da et smart system, men ser heller ikke ud til at være så nemt at supplere.
Og derfor forstår jeg self også godt dit argument for at lave dem selv.
Jeg har også selv lavet noget lignende til en Aciera 22VA boremaskine der kører med BT30 konus, fastlåst med kugler i stedet for gevindet i enden. Der kostede en holder til morsekonus langt over 1000 kr..

Mvh Søren

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #9 Dato: November 27, 2013, 21:03:48 »
Hej Jens
Gik dit spørgsmål ikke på hvilke stålkvalitet du skulle anvende til dine værktøjsholderne?
Hvis du kan få fat i noget stål 52 vil det være fint til at lave holdere af.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

gallenat0r

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 02, 2013, 13:14:21 »
Jo spørgsmålet var hvilken (af saniståls) ståltyper der ville være ok at bruge til at lave værktøjsholderen.
Har fået googlet mig frem til at stål 52 er det samme som S355, så det vil jeg prøve at skaffe lidt af inden jeg køber hele længder.

Jeg poster et billede når jeg har det klart!