Forfatter Emne: Fræser  (Læst 9735 gange)

Kasper Hansen

• Gæst
Fræser
« Dato: November 23, 2013, 22:06:12 »
Hejsa

Jeg er en 17årig knægt med store ambitioner, har opkøbt et værksted. Med Fræser drejebænk søjleboremaskine tig og co2 svejser og alt i smede og mekaniker værktøj. Er under uddannelse som klejnsmed.

Har aldrig før arbejdet med en fræser. Så er stort set helt på bar bund, hvad angår den. Har fået en helt stak kilegange fræsere med. Både borende og ikke borende samt 3 og 4 tandet, min lille fræser kan både fræse vandret og lodret det er en fræser fra Schweiz. Der er hydraulisk x og y på den, men har lidt problemer med at finde ud af hvor hurtig den skal køre hvor mange omdrejninger i minuttet ved feks. En almindelig 10mm endefræser

Hvor mange mm. kan man sætte tilspændingen til altså hvad er maks. for en 10mm endefræsser. Nu har jeg forsøgt mig lidt frem og har da ødelagt 2 indtil videre.
Evt nogen der har nogle tabeller og skærehastigheder. Samt standarder for not gange altså brede og dybde i forskellige størrelser aksel.

Det skal lige siges at jeg fræser i almindeligt aksel stål.

Kasper Hansen

strandbygaard

• Gæst
Sv: Fræser
« Svar #1 Dato: November 24, 2013, 08:02:10 »
Det lyder spændende. Held og lykke med projektet.

Jeg bruger altid selv forskellige programmer til beregning af skærehastigheder. Min helt klare favorit er GWizard, som sælges via http://www.cnccookbook.com/ (i øvrigt en meget spændende hjemmeside med masser af information). Den koster  selvfølgelig lidt, men for mig har det været nogen af de bedste penge jeg har investeret.

Der findes også andre og billiger alternativer. Jeg har en app til min android tlf der hedder FSWizard og som er fin, når man bare skal bruge en hurtig RPM og tilspænding til boring eller fræsning. Der findes sikkert tilsvarende til iOS.

Ellers findes der f.eks. Machinist Handbook som er et godt opslagsværk, hvis du foretrækker noget i tabelform.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #2 Dato: November 24, 2013, 08:58:24 »
Du kan finde alt hvad du skal bruge på Frylunds Fagteori.
www.fagteori.dk
Se under Skærehastighed.
Ellers kan du få svar på næsten alt her.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Kasper Hansen

• Gæst
« Svar #3 Dato: November 24, 2013, 09:29:54 »
Hejsa

Mange tak for appen jeg må have kigget lidt mere på det. Men hvor mange mm dybt kan man tage af en gang. i feks med en 10mm endefræser finder der nogle tabeller over sådan noget?

Desuden leder jeg også efter nogle standarder for kilegange hvor bred og dyb en kilegang feks. skal være i en aksel med en diameter på 30mm.
« Senest Redigeret: November 24, 2013, 09:34:43 af Kasper Hansen »

strandbygaard

• Gæst
« Svar #4 Dato: November 24, 2013, 09:38:25 »
Det afhænger af flere parametre: Din fræsemaskine (dens stivhed hvilket ofte i praksis hænger direkte sammen med vægt og størrelse), effekt til rådighed, materiale der fræses, type og kvalitet af det valgte fræserværktøj. Jeg synes næsten altid den praktiske begrænsning er maskinens stivhed - men jeg har også en lille bitte fræsermaskine på ca. 160kg og 1kw spindel :-)

I praksis ville jeg aldrig tage mere end 2-3mm med en 10mm endefræser i alm stål, selv om den godt kan komme igennem mere. Jeg har aldrig arbejdet med "rigtige" fræsermaskiner, så dem har jeg ingen erfaringer med.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: November 24, 2013, 11:25:44 »
Ja det afhænger af maskinen, og opstillingens stabilitet, hvor meget man kan tage af gangen.
Du må prøve dig frem, start med en spån dybde på eks. 1mm, derefter 2mm osv.
Tager man mere en maskine/opstilling bryder sig om, får man en dårligt resultat, med dårlige overflader og tolerancer.

Brug af rigeligt med kølesmøre middel, giver et bedre resultat, og skåner værktøjet.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #6 Dato: November 24, 2013, 14:11:26 »
Jeg kører med en 2-3 mm så syntes jeg at få et fint resultat. Hvis du går for hort på med dybte og tilspænding så er der resiko for at den knækker og det er lidt dumt for en ny koster 100 kr.
Hans

Kasper Hansen

• Gæst
« Svar #7 Dato: November 24, 2013, 17:38:23 »
Ja det har jeg fundet ud af. Jeg tror jeg har fået omkring 80 endefræsere med til den. i forskellige størrelser, men har lidt problemer med at de bliver rødglødende selv om de for fuld køling altså at den brænder dem af. Der er ingen hastighedsmåler på den, men en helt dynge rem hjule med til den. Kan tage et billede af den i morgen vil skyde på at den vejer mellem 250-og 350kg kan tage et billede af den i morgen.

Martin

• Sr. Member
« Svar #8 Dato: November 24, 2013, 23:01:05 »
Nu er det ikke en hærdet aksel du fræser i vel????

STANKO

• Gæst
« Svar #9 Dato: November 25, 2013, 01:39:52 »
Man burde uden problem kunne fræse en dybde på fræserens diameter

hvis man kun skulle kunne ta 3mm med en 10 mm fræser
så skulle man jo køre 4 gange igennem

det ville for det første ta alt for meget tid , og chefen villle nok ikke blive glad
heller ikke når man slider en fræser op fordi man bruger det yderste 4 gange i stedet for en gang

I Frylund teori står der hvad man kan osv

skal man køre  med en T spors fræser , så kan man kun ta det hele på en gang ;o)

Med små maskiner kan man være nød til at ta det af flere gnage , men ellers brug da hele skæret   

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #10 Dato: November 25, 2013, 12:14:49 »
Hvis du opdaterer din lokation i dine oplysninger kan du jo også være der bor en venlig sjæl i nærheden, som kunne
give dig et par fif. :)

Jeg har selv et par schweiz'ere derhjemme, en Schaublin og en Aciera.

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kasper Hansen

• Gæst
« Svar #11 Dato: November 25, 2013, 18:47:02 »
Hejsa

Jeg kommer fra 6630 Rødding i Sønderjylland
Jeg må lige ud og prøve med et andet stykke aksel men det var et stykke der fulgte med hvor der i forvejen var fræst 2 notgange.