Forfatter Emne: no name combi drejebænk!  (Læst 12213 gange)

Thomashh

• Full Member
no name combi drejebænk!
« Dato: Maj 25, 2013, 09:54:16 »
Hej har fået en sådan gamme sag her, er der nogle der kender sådan en ??? tror det en v. løwener men ikke sikke og kan ikke finde nogle oplysninger om den, er der nogle der måske kan hjælpe lidt vedr. oplysninger på sådan en????

mvh

jens

• Hero Member
Sv: no name combi drejebænk!
« Svar #1 Dato: Maj 25, 2013, 10:17:10 »
Den ser rigtig sjov ud, jeg har aldrig set sådan en før. Og heller ikke den kombination med en fræser bygget på hækken, der er jo genialt til det lille værksted. :)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Thomashh

• Full Member
« Svar #2 Dato: Maj 25, 2013, 10:28:00 »
ja sys os den er ret sjov og så fylder den intet....
der mangler desværre bare selve fræsetornet så derfor det kunne værre lidt sjovt hvis man kan finde lidt oplysninge/billeder

det virker faktisk som en rigtig kvalig maskine....... tilspænding i 2 retninger, varriabel hastighed uden flytning af nogen rem! man drejer bare lidt på hjulet på selve skabet. og alt finish er nu meget fint lavet!

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Maj 25, 2013, 11:59:38 »
Ja havde tårnet været med, var det jo helt perfekt.

Der er vel ikke en Morsekonus i "bag enden" af hovedspindlen, så den kan bruges til opspænding af fræseværktøj?

mvh jens

Thomashh

• Full Member
« Svar #4 Dato: Maj 25, 2013, 12:31:48 »
jo der er en konus men har ikke helt tjek på hvilken det er for en mk2 passer ikke og har ikke nået at kikke så meget på den da den lige er slæbt til huse.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Maj 25, 2013, 21:31:53 »
Hastighedsreguleringen ligner den der sidder på min weiler LZ300, har lige skimmet siden her lidt men kunne ikke lige finde en der lignede...

http://www.lathes.co.uk/page21.html

Mvh

Thomashh

• Full Member
« Svar #6 Dato: Maj 25, 2013, 22:39:32 »
Nej den side har jeg nu os kikke en del på men uden held..... Men der er jo ret mange os at skulle igennem :o

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Maj 26, 2013, 00:16:24 »
Husker sådan svagt fra min barndom i 50. Et lille maskinværksted hvor man lavede radio og symaskiner og alt forefalden. Det var den gang man ikke smed ting væk, man for søgte først om de kunne laves og bruges i gen
Der så jeg sådan en dreje fræse maskine som kunne ligne det som du viser, men om det var helt magen til ved jeg ikke
Hans

Thomashh

• Full Member
« Svar #8 Dato: Maj 28, 2013, 22:03:42 »
Ender nok med jeg må leve i uvished om hvem der står bag maskinen men smart har de nu tænkt dengang  ;D
Er der nogle der kender til hvad standart man brugte vedr. Konus dengang??? Spindlen er med konus i begge ender men de er noget mere stej end en mk2 men ca samme str. I bunden  ???

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Maj 29, 2013, 00:37:07 »
Du må kunne måle konus med et ur som du stikker ind i røret. Jeg ved ikke om der findes konus i tommer og milimeter. Det har jeg aldrig hørt. Hvad med resten af maskiner er den med tomme eller milimeter. Så må du kunne finde ud af hvor den kommer fra
Hans

STANKO

• Gæst
« Svar #10 Dato: Maj 29, 2013, 02:01:43 »
Jeg ville ikke blive overrasket hvis det viser sig at den stammer fra en Ubåd
De Tyske havde et lille værksted til at lave reservedele

put en pro i spindelen .og mos noget modelervoks ind i den , så pres det ud og håb på at facoen har overlevet  ;D

Thomashh

• Full Member
« Svar #11 Dato: Maj 29, 2013, 06:28:11 »
Den er i millimeter på alle skalaer og de gevind den kan skærer!
Men alle umbracoskruger den er skruget sammen med er ikke i std. Som her hjemme........
fik en gl. Bog med om drejning generelt, som heder Söderfors rekord hårdmetall hvor der er på klisteret et mærke med v. Løwener på forsiden.
men det jo ikke sikkert den har noget med bænken at gøre! Men måske det er en dansker?????

jens

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Maj 29, 2013, 13:37:41 »
Astoba laver nogle specielle maskiner, med multifunktioner, måske det er en af deres ældre modeller?

Astoba er fremstilles af Meyer & Burger i Svejs-

http://www.google.dk/search?q=astoba+drehmaschine&hl=da&rlz=1T4GGNI_daDK521DK521&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=u-ilUZLmK6Gw4QS6rYFw&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1310&bih=721

mvh jens

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #13 Dato: Maj 29, 2013, 19:42:25 »
Jeg har smidt et link til din eftersøgning på Practical Machinist, og de syns også den er vældig spændende. :) Jeg har også kigget på Astoba, men de er bare bygget radikalt anderledes. MM alle steder tyder jo helt klart på europæisk. Den er godt nok en bette fiks een. :)

Mvh
Søren

http://www.practicalmachinist.com/vb/antique-machinery-history/unknown-combination-machine-denmark-266526/
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Thomashh

• Full Member
« Svar #14 Dato: Maj 29, 2013, 21:48:53 »
super pænt af dig Søren ;D mit sproglige skriven er ikke så skarpt så fedt du tog den op der.

har faktisk fundet et lille mærke på den! måske det kan opklare lidt