Forfatter Emne: Ny her :-)  (Læst 22234 gange)

Massa

• Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #15 Dato: Marts 29, 2013, 01:13:56 »
Altså uanset hvad så skal man gå efter den maskine der kører på 400v. eller hvordan? jeg er ikke lige så klog på de el motorer :-)
Men hvis jeg skal skrive det lidt sådan så jeg kan forstå det  ::) svarer det så ikke lidt til at to biler med samme hk så har den med mere volumen mere moment? eller er jeg helt hen i tågen :-)?

jens

• Hero Member
« Svar #16 Dato: Marts 29, 2013, 01:34:24 »
Er det seriemotor, med kul og anker, som en boremaskine, er det ligegyldigt om det er 230 eller 400 volt.

Men er det en 3 faset asykronmotor, vil 400 volt modellen have bedre sejtræknings evner, i forhold til 230 volt, med driftskondensator, som kan have en tendens til, pludselig at gå "død"

Jeg mener at 230 volt, er seriemotor, med kul og anker, samt trinløs hastighed.
Men jeg ved ikke hvilke motor, de er udstyret med når det er 400 volt (men mon ikke det er en 3 faset?)

Men det må andre bruger kunne svare på. :)

Men har du 3 x 400 volt installeret i dit værksted

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Massa

• Gæst
« Svar #17 Dato: Marts 29, 2013, 01:44:01 »
Ok ja så ved jeg godt nok ikke helt hvad man skal kikke efter  :-\
Jeg skal ha trukket kraft men det skulle ikke være noget problem.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #18 Dato: Marts 29, 2013, 02:29:37 »
Du har et større moment i en trefaset motor end i en enfaset kondensator motor.
I den trefasede er der et sæt viklinger til hver fase. Faserne er forskudt 120°, hvilket gør at de på skift trækker.
I en kondensatormotor er der to sæt viklinger, det ene sæt er altid indkoblet, det kaldes driftviklingerne. Kondensatoren forskyder fasen, og denne forskudte fase går til den anden vikling, kaldet startviklingen. På nogle motorer kobles startviklingen direkte ud, når motorens omdrejninger kommer lidt op. En svingning skal altså stå for hele ankerets rotation i modsætning til den trefasede motors tre faser, som hver for sig kun står for 1/3 af rotationen.
Du har kun tre faser på 240 V ført ind i dit hus, med mindre du er en stor erhvervskunde med højspænding. Tallet 380 V eller i dag 400 V kommer ved at forbinde to faser til een vikling. Hvor der mellem nul og fase kun er 240V er der mellem to faser 400V effektivt. Den trefasede motor har altså en større spænding over viklingerne end den enfasede.

Men er du sikker på, at der er tale om en vekselsstrømsmotor på de 230V maskiner? De kineserbænke, der sælges i dag med variabel hastighed er med en jævnstrømsmotor. Det er de uden variabel hastighed muligvis også.  Jævnstrømsmotoren har på sin side et større moment over hele området end en trefaset motor, hvor momentet stiger med omdrejningstallet.

Mit motorproblem skyldes lige så meget et dårligt design af bænken. Motoren er ikke godt nok ventileret, og når den så løber varm er der kun en vej, en ny motor. Iøvrigt er den originale motor på min weiss 280 VM på 1,1 kW. Køber du sådan en bænk, så overvej at montere en ventilator i kassen omkring motoren.

Jeg har en 3-faset 750W motor på min trædrejebænk, og den kan jeg uden de store problemer stoppe ved at gå lidt hårdt til en klods med et håndholdt stål. Du skal nok lidt længere op i effekt, for at få noget der rigtigt dur. Faktisk arbejder jeg på at få nedgearet min 1.1 kW motor for at få et højere omdrejningstal på motoren til et lavt på spindlen, netop for at få større trækkraft ud af motoren. Desværre er jeg pt. så hårdt arbejdsramt, så alt det sjove ligger dødt hen, men jeg skal nok komme videre en dag.

« Senest Redigeret: Marts 29, 2013, 02:42:21 af ErlingSj »

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #19 Dato: Marts 29, 2013, 06:47:55 »
Jeg har en 3-faset 400v 750W motor på min lille kineser og ingen varmeproblemer. 750W er absolut et minimum, men har man god tid går det.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #20 Dato: Marts 29, 2013, 09:09:39 »
Jeg skrev engang på siden her at man ikke kunne få noget ordentligt for kr.10,000. Det fik jeg på puklen for, nu viser det sig at jeg havde lidt ret, for nu opstår problemerne . Motor størrelser, trækkraft. Skal det være 220 eller 380 V Frekvensomformer seriemotor synkronmotor og det køre varm og der skal ekstra køling. Mår leg læser siden her så har der været mange skriverier i den retning om motor, så er det jeg siger, hvad får man for 10,000 ja motorproblemer.
Så er det jeg kunne foreslå få noget med 2 måske 3 hk og 380 v og som kun køre en hastighed 1400 eller 2800 omdr og så en gearkasse på drejebænken, så ved man at man har noget som dur, noget som er gennem prøvet
Men så begynder de nye problemer som jeg fik på puklen for. Prisen stiger til 20 - 25 tusind kroner for det er her som alle andre steder man får hvad man betaler for. Og køber vil i det her tilfælde ikke kunne få den ned i sin kælder, så han er nok nød til at få noget som er lidt minder og  få løst sine motorproblemer og mit forslag find noget med 380 V det har altid kørt godt
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #21 Dato: Marts 29, 2013, 10:28:42 »
Nu er det jo en hobbybænk, og er man tålmodig anlagt, kommer man jo langt med en lille motor.

Jeg har en 1,5 kw på min Boxford, det passer fint til mig,  (men jeg kan da snildt køre den død, jeg har lige drejet, et ø 150 mm, emnerør af udvendigt, her skulle der da ikke køres for hårdt på ;D)
Men satte jeg en større motor på, tror jeg det vil gå ud over drejebænken.

Nu har jeg drejet produktion, i over 20 år på traditionelle drejebænke, og man kan også køre en 15 kw. motor død ;D ;D      

Men satte jeg en større motor på, tror jeg det vil gå ud over drejebænken.

Men jeg vil da gå efter en 3 faset 400 volt motor, den er meget robust, og er der et virksomt motorværn, brænder man den ikke af. :)

mvh jens
« Senest Redigeret: Marts 29, 2013, 10:30:28 af jens »

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #22 Dato: Marts 29, 2013, 11:17:56 »
Jeg skrev engang på siden her at man ikke kunne få noget ordentligt for kr.10,000. Det fik jeg på puklen for,.

Vi ville nok alle følge dine råd hvis vi havde havde penge nok.
Nu er der jo tale om hobby så det giver ingen mening at brænde alle pengene af på en drejebænk når man for samme beløb kan få både drejebænk, fræser og evt. boremaskine.
Vi bruger kun maskinerne en gang i mellem i vores fritid.
Man køber jo heller ikke en Hummer når man kun har brug for en bybil  ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Massa

• Gæst
« Svar #23 Dato: Marts 29, 2013, 15:32:45 »
Jeg har prøvet en boxford og synes den er fin.. ved jo godt det er en lille bænk.. 1.5 kw svarer det ikke til 1500w ?

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #24 Dato: Marts 29, 2013, 15:49:40 »
Jo, lige præcis. Kilo er jo bare 1000, så 1.5 kilowatt er 1500w.

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Massa

• Gæst
« Svar #25 Dato: Marts 29, 2013, 16:11:31 »
Ok skulle lige være sikker ;-) men jeg kan da godt se at hvis en boxford er på 1.5 Kw så er 750w godt nok ikke meget.... :-\ ved ikke om man kan sætte det sådan op men jeg har ikke andet at sammenligne med.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #26 Dato: Marts 29, 2013, 17:38:51 »
Ja 750 Wat er kun en boremaskine, så ved man at et bore bare skal køre fast så går den i stå
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #27 Dato: Marts 29, 2013, 18:18:35 »
Ok skulle lige være sikker ;-) men jeg kan da godt se at hvis en boxford er på 1.5 Kw så er 750w godt nok ikke meget.... :-\ ved ikke om man kan sætte det sådan op men jeg har ikke andet at sammenligne med.
Min Boxford var ikke født med en 1,5 kw, jeg kan ikke huske hvor stor den oprindelige motor var. (ca 1 kw.)
Jeg har bygget den om, så den køre med frekvensomformer, og kun en remskive hastighed.
+ den mekaniske tandhjuls nedgearing, der er i dogen.
Jeg valgte at nøjes med en 1.5 kw. jeg kunne sagens have sat en større på, men det tror jeg ikke bænken kan holde til.

Hvis du er ude efter en Boxford, så find en med originalt understel, hvor motoren sidder i understellet, det er noget smartere. De findes også med et variator gear så vidt jeg husker.

En elmotor er opgivet i afgiven effekt, hvorimod en håndboremaskine er opgivet i optaget effekt.
mvh jens
« Senest Redigeret: Marts 29, 2013, 18:22:27 af jens »

Massa

• Gæst
« Svar #28 Dato: Marts 29, 2013, 21:31:01 »
Ok jeg er super glad for jeres svar. Det er en stor hjælp :)

Massa

• Gæst
« Svar #29 Dato: Marts 30, 2013, 01:34:13 »
Nå jeg kom lige til at sidde og læse "med Google oversætter" hehe
De maskiner fra paulimot.de der er der jo ikke tilspænding på tværslæden.. og det føler jeg lidt at jeg har brug for ::)
så skal man op i denne her:
http://www.paulimot.de/epages/paulimot.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/paulimot/Products/13600400
Så stiger prisen en del.. så kikker nu på den og den model efter.. men det går den forkerte vej med prisen  :(  overvejer om det er det værd og om der er andre lidt billigere alternativer. synes godt nok det er svært. men det er jo heller ikke noget ved at smide 10000-12000 kr efter noget som ikke dur ordenligt.
Tanken var jo at jeg kunne dreje og fræse på den. men kan heller ikke lige se hvordan man skal spænde sådan en fræse anordning på tværslæden på deres bænke..