Du har et større moment i en trefaset motor end i en enfaset kondensator motor.
I den trefasede er der et sæt viklinger til hver fase. Faserne er forskudt 120°, hvilket gør at de på skift trækker.
I en kondensatormotor er der to sæt viklinger, det ene sæt er altid indkoblet, det kaldes driftviklingerne. Kondensatoren forskyder fasen, og denne forskudte fase går til den anden vikling, kaldet startviklingen. På nogle motorer kobles startviklingen direkte ud, når motorens omdrejninger kommer lidt op. En svingning skal altså stå for hele ankerets rotation i modsætning til den trefasede motors tre faser, som hver for sig kun står for 1/3 af rotationen.
Du har kun tre faser på 240 V ført ind i dit hus, med mindre du er en stor erhvervskunde med højspænding. Tallet 380 V eller i dag 400 V kommer ved at forbinde to faser til een vikling. Hvor der mellem nul og fase kun er 240V er der mellem to faser 400V effektivt. Den trefasede motor har altså en større spænding over viklingerne end den enfasede.
Men er du sikker på, at der er tale om en vekselsstrømsmotor på de 230V maskiner? De kineserbænke, der sælges i dag med variabel hastighed er med en jævnstrømsmotor. Det er de uden variabel hastighed muligvis også. Jævnstrømsmotoren har på sin side et større moment over hele området end en trefaset motor, hvor momentet stiger med omdrejningstallet.
Mit motorproblem skyldes lige så meget et dårligt design af bænken. Motoren er ikke godt nok ventileret, og når den så løber varm er der kun en vej, en ny motor. Iøvrigt er den originale motor på min weiss 280 VM på 1,1 kW. Køber du sådan en bænk, så overvej at montere en ventilator i kassen omkring motoren.
Jeg har en 3-faset 750W motor på min trædrejebænk, og den kan jeg uden de store problemer stoppe ved at gå lidt hårdt til en klods med et håndholdt stål. Du skal nok lidt længere op i effekt, for at få noget der rigtigt dur. Faktisk arbejder jeg på at få nedgearet min 1.1 kW motor for at få et højere omdrejningstal på motoren til et lavt på spindlen, netop for at få større trækkraft ud af motoren. Desværre er jeg pt. så hårdt arbejdsramt, så alt det sjove ligger dødt hen, men jeg skal nok komme videre en dag.