Forfatter Emne: Nålelejer vs. kuglelejer  (Læst 8359 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Nålelejer vs. kuglelejer
« Dato: December 23, 2012, 15:43:11 »
Nu skete det igen, mptpren på min WM28 brændte af.
Nu skal der altså en ordentlig (og ordentligt kølet) motor på i stedet for den varmt indpakkede DC motor.
Jeg har fundet en motor med indbygget frekvensomformer på dba. Den skal monteres udvendigt på bagsiden af det venstre underskab, med remhjul ind mod midten af bænken.
Jeg har en meget fornem slebet 16 mm aksel, som passer i det originale remhjul, og som kan komme til at passe i et remhjul jeg var i gang med at lave til min trædrejebænk - to remspor men endnu ikke noget hul. (Makkeren skal så monteres på den nye motor.)
Det jeg vil frem til er en aksel, der skal løbe gennem motorrummet på bænken, med det originale remhjul placeret i samme position det sidder i nu (på motorakslen), og et andet på ydersiden af motorrummet i den anden ende af akslen.

Mit problem er, at jeg ikke kan finde kuglelejer med en indvendig diameter på 16 mm. Da jeg jo netop ikke kan komme til at dreje en tykkere aksel ned, skal de passe på målet.
Jeg har fundet nogle nålelejer uden inderring http://www.kjv.dk/katalog/transmissioner/lejer/nalelejer/frilobslejer/44hf1616/ men kan de bruges i stedet for gammeldags kuglelejer?

Akslen kommer i første omgang til at rotere med op til 4.000 omdr. (den originale motor løber op til 4600), men når jeg igen kan dreje, et det planen at erstatte remhjulene, så der kan komme lidt mere fart på.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 293
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #1 Dato: December 23, 2012, 15:59:09 »
Der sidder ø10-12 nålelejer i diverse scootere.. Og de kan da ta 10000-12000 rpm...
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2630
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #2 Dato: December 23, 2012, 16:07:30 »
Jeg tror du er nødt til at have inderring også, ellers køre nålene direkte på den uhærdede aksel.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #3 Dato: December 23, 2012, 17:38:37 »
Jeg er ret sikker på, at det stål kan hærdes ved bratkøling.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2630
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #4 Dato: December 23, 2012, 23:09:01 »
Ja kunne du hærde akslen, ville det være en fordel-
Hvis lejerne i din gamle motor stadig virker, kunne du måske bruge den som mellemaksel? Ved at sætte en dobbeltskive, på den gamle motor.
Hvor kraftig motor har du funden?
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #5 Dato: December 24, 2012, 01:51:45 »
Jeg har fundet en grundfoss MGE 80? (fodmotorudgaven) til 1200 kr.
Jeg har også fundet målene på den, og kan se, at den vil kunne monteres på bordet, hvis jeg ændrer følgende:
1. Motor-etagen af kassen saves af.
2. Motor-ankerpladen afmonteres.
3. Motoren monteres på en hængslet plade på bordpladen.
4. En bræddebolt monteres i bordet gennem et hul i motorens vippeplade. Der skal sidde en fjeder mellem vippepladen og boltens hoved.

Billedet viser kassen med motorpladen afmonteret. Der skal saves af lige under hylden, som bliver til bund. Hullet i siden over hylden skal lukkes til, men det er skjult af det store dæksel, som dækker hele enden, så det er mest for at undgå snavs.
Der ligger et kraftigt hængsel ud for vinklen. Det viser, at motoren får plads til at vippe ca. 2 cm opad. Det rækker til at flytte remmen mellem de to spor der skal være til den.

Det originale remhjul er ekstremt lille i det lave gear. Faktisk er bund-diameteren helt nede på 23 mm. Jeg kan derfor ikke bare bore dets 16 mm hul op til 19 mm, men må lave et nyt hjul. I første omgang vil jeg forsøge at dreje det vha. fræseren og et stikkestål, der ligger ned. Ved at tilte fræseren 17° håber jeg at kunne lave rem-sporet. Kan jeg få bænken i gang, er det til at lave et dobbelt remhjul, som i størrelsesforskel svarer til det originale.
Eftersom verden er gået i stå kan jeg først få motoren på torsdag, så der er lidt tid til forberedelser.

PS. Med denne løsning sparer jeg så også 3-400 kr til nålelejer :)
« Senest Redigeret: December 24, 2012, 02:08:17 af ErlingSj »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2630
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #6 Dato: December 24, 2012, 10:35:43 »
Sådan en Grundfos mge 80, er det ikke en 230 volts motor?
Er det den der er i DBA på 1,1 kw du har købt?
Jeg har en 3 faset 1,5 kw, med frekvensomformer på min Boxford. (almindelig motor og en løs frekvensomformer)
Det er lige i underkanten, men det går.
Den første frekvensomformer jeg prøvede, gav ikke så mange kræfter i de lave o/m, så fandt jeg en Danfos vlt 2800, den virker meget bedre.
Jeg køre fra 0 - 175 hz og motoren køre 900 o/m ved 50 hz, og ca 3200 o/m ved 175 hz.
Den er gearet ned, så spindelhastigheden max er 1500 o/m, jeg vil ikke køre stærkere, da den ikke er født til at køre mere, mest af hensyn til tilspændings gearsystemet.
+ der er et lavt gear med tandhjul, så er max o/m omkring 300 på spindelen, men så kan den også virkelig tage fat.

Jeg bruger en kilerem fra motor til drejebænk, det kan godt knibe med at overføre kræfterne, når jeg køre langsomt ( uden reduktionsgearet) remmen glider hvis den ikke er meget stram.
En løsning med tandrem, ville være det optimale.
mvh jens
« Senest Redigeret: December 24, 2012, 11:01:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #7 Dato: December 24, 2012, 15:47:26 »
Jo, det er den fra dba.
Jeg ved ikke hvor mange N der var i den originale 1.1kW  DC motor, men denne her har ifølge tabellen disse værdier:
3000 rpm: nmin: 360  nmax: 4250
1500 rpm; nmin: 180  nmax: 2100
1000 rpm: nmin: 180  nmax: 1410

Tallene siger mig ikke rigtigt andet end at den ikke har så meget trækkraft, når den kører langsomt.
Men dens maxrpm er kun 2/3 af den originales, der var på 4600 rpm, så kan jeg komme ned i nærheden af samme størrelse på remhjulet, må jeg alt andet lige kunne få 1.5 gange så meget kraft med den nye motor ved samme omdrejningstal på spindlen. Ellers må jeg jo bare blive ved de smalle spåner :)
Jeg kiggede lige på remhjulet på spindlen. Det vil ikke være en helt umulig opgave at lavet et andet, som så fx. kan få to A-remme. Det må komme an på en prøve, om den lille 8 mm brede rem er tilstrækkelig eller ej.
Får den ikke kræfter nok, må der en nedgearing til i form af et ekstra remhjul mellem motor og spindel. Det vil der fint kunne blive plads til. Ideen med at sætte et par tandhjul er bestemt ikke dum, men den kræver jo, at jeg først får liv i bænken.
Men motoren har een ting, som DC motoren helt sikkert mangler, den har en indbygget varmesikring :D

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #8 Dato: December 28, 2012, 10:37:56 »
Jeg køre fra 0 - 175 hz og motoren køre 900 o/m ved 50 hz, og ca 3200 o/m ved 175 hz.
Den er gearet ned, så spindelhastigheden max er 1500 o/m, jeg vil ikke køre stærkere, da den ikke er født til at køre mere, mest af hensyn til tilspændings gearsystemet.
+ der er et lavt gear med tandhjul, så er max o/m omkring 300 på spindelen, men så kan den også virkelig tage fat.
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig rigtigt.
Har du tandhjul direkte på motorens aksel til at geare ned, og derfra en rem til spindlen?
Eller er der rem fra motoren til et tandhjul, og derfra videre via tandhjul til spindlen?
Jeg kunne nok finde ud af at sætte et tandhjul på motoren, men det vil i givet fald kunne komme op på 3000 rpm, og er det ikke lige lovlgt hurtigt, hvis det ikke kører i olie? Jeg kan ikke se en løsning med oliebad for mig.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2630
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #9 Dato: December 28, 2012, 11:01:27 »
Boxforden er født med en tandhjulsnedgearing, der sidder på selve hovedspindelen, som jeg lige husker det, geare det med med 1:6
Det køre ikke i oliebad, man skal selv huske at smørre det.
Det er ikke så nemt at lave et tandhjulsgear, især ikke når det skal op i de hastigheder.

Ellers skal du lave en mellemaksel, som Boxford og Myford bruger, men det fylder jo, og så har man besværet med at flytte remme.


Har du fået din nye motor?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #10 Dato: December 28, 2012, 12:35:11 »
Har du fået din nye motor?
Ja, ikke mindre end to.
Men jeg er ikke sikker på, at de kan vende retning. Det er en meget "Basis" model, hvilket jeg først fandt ud af, da jeg kom hjem med dem.
Manualen til dem er mangelfuld. Der sidder seks ben på kanten af printet, der ser ud til at passe med 3 jumpere. De er ikke beskrevet i manualen, men kunne være til at vælge mellem 7 fabriksindstillinger.
Modellen er heller ikke beskrevet på Grundfos' hjemmeside. Jeg har sendt en mail til Grundfos, men om de vil svare ved jeg endnu ikke - de er sikkert gået hjem til en gang næste år.

Motorens mærkeplade lyder på 700 - 2750 omdr. Det vil formodentlig sige, at det er en 1500 omdr. motor, der kan skrues ned til 25 Hz og op til 100 Hz. Printet sidder helt utilgængeligt i kassen over motoren. Jeg kan ikke se, hvordan den skal kunne åbnes - det ser umiddelbart ud som om den er limet sammen, det er i hvert fald ikke skruer, der holder den lukket.

Der er ret god plads fra remhjulet på spindlen ind til væggen på bænkens krop, så jeg vil kunne lave en aksel med et dobbelt remhjul til en A-rem inderst og det originale motorhjul yderst. Herefter skal motoren så trække mellemhjulene med en A-rem, og de skal trække spindlen med sin lidt mystiske 8 mm rem (det er ikke rigtigt en Z-rem). Og som du jo selv gjorde opmærksom på har jeg masser af 14 mm aksel og kuglelejer siddende lige for næsen af mig i de afbrændte motorer.
Lige nu skal jeg en tur i byen for at finde et par små afbrydere og 10K potmetre. Det, der sidder på bænken er på 4,7K, og afbryderen er ikke rigtigt egnet. Manualen advarer om, at motoren kun må tændes 4 gange i timen ved at afbryde de 240V, mens den frit kan stoppes via en lille vippeafbryder der kobles på printet.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2630
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #11 Dato: December 28, 2012, 15:00:00 »
Ja uden et ortenligt diagram, er det jo ikke nemt at komme videre.
Kan du se hvor det 10k potmeter skal tilsluttes ?
Jeg har mest rodet med Danfoss VLT'er, til 3 x 400 volt
Her skal der brydes/ sluttes en ledning for at køre baglæns.
De kan køre fra 0 - 1000 hz
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nålelejer vs. kuglelejer
« Svar #12 Dato: December 28, 2012, 15:55:31 »
Kan du se hvor det 10k potmeter skal tilsluttes ?
Ja, det har de dog med i manualet. Der er fem ben, de to til en start/stop afbryder, de andre tre til benene på et potmeter.
Desværre havde hverken elektriker eller radioværksted sådan et potmeter, så nu bliver det bestilt over nettet.